Az A.L.O. egyike a sok robotnak, amelyeket nagyobb számban vesznek igénybe szállodákban, kirándulóhajókon és éttermekben. A gépek gondoskodnak a szállóvendégek kiszolgálásáról, de már a fogadtatásnál is helyettesítik a pincért vagy akár a bármixert. Vannak, amelyek tudnak mosolyogni, énekelni vagy pedig négy „kézzel” hangszert megszólaltatni. Házhoz viszik az ételt, elkészítik a kívánt koktélt, szétosztják a reklámfüzeteket, és helyükre rakják a bőröndöket. Mindezt addig, amíg az akkumulátoruk ki nem merül. Akár tetszik, akár nem, minden jel szerint meg kell szoknunk ezeket az újfajta használati tárgyakat, hiszen egyre nagyobb számban a legkülönbözőbb területeken jelennek meg, és szakértők szerint hosszú távon sok tekintetben helyettesíteni tudják majd az embereket a szolgáltató iparban. (A munkavállalók egyébként hamar megbarátkoznak a robotokkal.)
a szobalányokat lesz majd nehéz gépekkel helyettesíteni, mivel az ágyneműváltás bonyolult feladatára használható gépet még nem fejlesztettek ki...Japán vezeti a robotgyártást
A robotok továbbfejlesztésében a japánoké a vezető szerep. Sasebóban két éve nyitott meg a Henn-na robothotel, amely magyarul „különleges” hotelt jelent. A város szabadidő-parkjában áll, a bejáratnál egy dinoszaurusz és egy robotemberke üdvözli a vendégeket. Miután a gép fölvitte csomagjainkat a szobába, a vendéget ott rózsaszínű robottulipán fogadja, hogy tájékoztassa az időjárás alakulásáról.
A tokiói „robotétteremben” nindzsának kialakított gépek szállítják az asztalokhoz a rendelést, és vidám trombitaszóval adják hírül a vendégnek, hogy érkezik a következő fogás.
A Toshiba, a nagy technológiai konszern bejáratánál Chihira-Kanae fogadja a látogatókat. 30-as évei derekán járó japán nő képére formázták, mind karjaival, mind lábaival tud gesztikulálni, mosolyog, énekel, kacsint, újra felismeri az arcokat, arról nem is beszélve, hogy a japán mellett németül, angolul és kínaiul is beszél.
A Toshiba legutóbb elküldte különleges robotját a berlini nagy idegenforgalmi kiállításra is azzal, hogy hasonló gépeket tömegesen alkalmaznak majd a 2020-as tokiói olimpián.
A szilícium-völgyi Aloft szálloda vezetője egyébként úgy látja: a robotok bevetésével sokkal egyszerűbb lesz a munka a vendéglátóiparban. Nem kell egy munkatársnak apróságokkal a szobákba rohangálnia, a kívánt tárgyat egyszerűen beteszi a gépbe, beprogramozza a szoba számát, és a küldemény perceken belül célba érkezik. A robot a szobaajtóhoz érkezve tárcsázza a vendég telefonszámát, és türelmesen várja az ajtónyitást.
Amennyiben a vendég megdicséri, a robot egy oktávval magasabban köszöni meg az elismerést, és kutya módjára mozgatja hátsó részét,mielőtt visszatérne a tárolóhelyre. Az Aloft hotel robotja már jó 11 ezer ilyen feladatot hajtott végre sikerrel. A gép olyan népszerűnek bizonyult, hogy sorra próbálják ki más amerikai szállodákban, Los Angelesben, Redwoodban és San Joséban. Ezután európai körút következik, a célállomások München, Stuttgart, Brüsszel, London vezető szállodái, majd Dubajban is bemutatják, mit tud a kaliforniai gép.
A vendégek szeretik
A tapasztalatok szerint a szállodák vendégei általában kedvelik a robotokat, azokkal rendre szelfiket készítenek, és sokan csak azért rendelnek valamit a portán, hogy lássák, hogyan kézbesíti azt a gép. Azoknak egyébként sok „pihenőidejük” nincs: amennyiben nem kell valamit a szobába vinniük, akkor segítenek kiszállítani a szemetet, vagy felhozzák a friss ágyneműt a raktárból.
A szerviz-robotok elterjedőben vannak a nagy kirándulóhajókon is. Az Aida Prima és a Costa Diadema fedélzetén a hajóra lépéskor németül, angolul és olaszul köszöntik a vendégeket. Meg tudják válaszolni azok kérdéseit a napi programra vonatkozóan, megtudhatják a gépektől, mikor használhatják a szállodát, hogyan foglalhatnak helyet valamelyik étteremben és jelentkezhetnek a parti kirándulásokra, miután megtudakolták, milyen lehetőségek vannak. Az Aida robotját Peppernek hívják, ő az első, amely emberi mozgásokat is érzékelni tud. 3D-s kamerával van felszerelve, amely rögzíti az emberi mimikát és a gesztusokat. Tehát olyan feladatokat is el tud végezni, amelyeket más robotok még nem. Pepper nagy előnye, hogy nagyobb tengeri vihar sem tudja megzavarni tevékenységét. A Harmony of the Seas fedélzetén (ez a világ legnagyobb turistahajója) idén nyártól két robot is dolgozik már, ők táncoló bármixerként készítik a vendégek koktéljait.