Jóllehet majd mindenkinek ismerősek az olyan webóriások, mint a Google, a Yahoo vagy az Amazon, az elmúlt egy év bizonyítani látszik, hogy pozíciójuk azért közel sem megingathatatlan. A tavalyi év bizony a YouTube-ról, a MySpace-ről , a Bebo-ról , és a Facebook-ról szólt. A kifejezetten a csúcstechnológiás kis vállalkozások beindítására szakosodott Consort Partners munkatársa, Kathy Johnson szerint a fókuszban idén is ezen cégek maradnak majd, tovább színesítve a Web 2.0 világot.
A nagy forgalmú szájtok fejlődési irányát - Johnson a BBC-nek adott interjújáben kifejtett véleménye szerint - az oldalak egyre pontosabban aktualizált személyessége jellemez majd. Példának okáért, bár a webáruházak, mint az Amazon, ugyan kínál új termékeihez ajánlásokat, azok többnyire a gyártók által közölt sablonos formában jelennek meg, amelyeknél a vásárlók jobban szeretnek megbízható forrásból tájékozódni. Ilyenek az egy-egy termék vagy érdeklődési kör alapján szerveződő online közösségek, amelyeknek igen magas a véleményformáló szerepük. Ennek megfelelően mára a cégek elkezdtek üzleti hírnév-menedzsmenttel foglalkozni és igyekeznek a megjelenő megízható ajánlásokat a felhasználók számára elérhetővé tenni.
Nem fejleszthetők tovább?
A mobil-kommunikációs technikák egyre könnyebb és egyszerűbb volta miatt a jövő szoftveres alkalmazásai nem fejleszthetők a mostani úton tovább, véli Philippe Courtot, az online biztonsággal foglalkozó Qualys elnöke. A trend az, hogy a forgalmazás és termékkiszolgálás költségei egyre magasabbak, a vásárlói elégedettség viszont egyre jobban csökken. Ezért ahelyett, hogy egy konkrét szoftvert vásárolnánk és azt további fejlesztésekkel bővítgetnénk, a cégek több és több olyan alkalmazást kínálnak majd, ami mint egy webböngésző segítségével az internetet használva kezeli majd a feladatokat. A szakember emellett újabb nagy konszolidációs, felvásárlási lázat jósol is, amely szerint néhány ma is piacvezető egyeduralma fog jellemezni .
Több kutató, mint Dr Martin Illsley, az Accenture tanácsadó cég munkatársa is nagy évet jósol a mobil technológiáknak, különösképpen az egyre inkább jó minőségű kamerás gépek miatt. Vélekedése szerint ezek még sok fejtörést okoznak majd jó néhány olyan cégnek, ahol a vevő könnyen reklamálhat akár képen is a weben keresztül bizonygatva igazát a kérdéses helyzetben. Mindemellett úgy véli lassanként elérkezik az egyszerűbb robotok korszaka is, amelyek nem összetett feladatok megoldásában, hanem olyan esetekben mint a takarítás, csomagolás vagy az egyszerű ellenőrzési feladatok lesznek a mindennapok részei.