A legtöbb céges autóban is műholddal navigálnak

A cégautó használók többsége GPS alapú navigációs eszközzel tájékozódik a hazai utakon - derül ki a LeasePlan Hungária Zrt., hazánk vezető flotta- és gépjárműkezelőjének kutatásából. A közel százötven megkérdezett gépjárműhasználó kétharmada tart ugyan hagyományos, papír alapú térképet a gépkocsiban, de a mindennapokban 90%-uk inkább a műholdas navigációra támaszkodik úti célja megtalálásához.

Mi lesz az árrésstop vége?
Belebukhat valaki az MNB-alapítványi botrányba?
Mik lennének egy új kormány legfontosabb teendői?

Online Klasszis Klub élőben Csillag Istvánnal!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi gazdasági és közlekedési minisztert!

2025. június 25. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A válaszok alapján a férfiak autóinak 57%-ban, azaz közel másfélszer akkora arányban fordul elő beépített vagy hordozható GPS készülék, mint a hölgyek járműveiben. Az okostelefonok sokoldalúságát igazolja, hogy minden második válaszadó ilyen készülékére letöltött programokat használ a tájékozódás során. Sőt az eredmények alapján a kérdőívet kitöltők egyharmada elsősorban telefonjával tervezi meg útvonalát. A válaszokból az is látszik, hogy a nők preferálják kifejezetten a telefonnal történő navigálást, míg a férfiak inkább a gyárilag beépített vagy hordozható, de kifejezetten csak navigálásra alkalmas készülékeket kedvelik - derül ki a Lease Plan felméréséből.

Talán nem meglepő, hogy az 50 év feletti korosztálynál gyakoribb, hogy hagyományos, papír alapú térképen követik a kiválasztott útvonalat. A tájékozódás modernebb formái közül a 30-40 év közötti korosztály hasonló arányban támaszkodik a telefonos és a különálló GPS készülékkel történő navigációra. Az ennél fiatalabb cégautót vezetők elsősorban az okostelefonos alkalmazásokat kedvelik, a 40 év feletti korosztály pedig inkább az önálló GPS berendezés használatát preferálja.

A műholdas navigációs berendezések népszerű tulajdonságaként emelik ki a felhasználók a vezetés közben is folyamatosan nyomon követhető útvonalat és az ismeretlen címek kényelmes és egyszerű kereshetőségét. Az eszközök gyenge pontjaként említik ugyanakkor a kutatásban résztvevők, hogy szerintük sokszor nem elég naprakészek és gyorsan elavulnak a térképek, valamint hogy elvonják a figyelmet a vezetéstől, és általában pont akkor merülnek le, amikor a legnagyobb szükség lenne rájuk.

Tudom, merre jártál
Az üzemanyagárak emelkedése mellett a cégek számára plusz költséget jelent, hogy a céges személyautók használatának egy része - egy felmérés szerint átlagosan 10 százaléka - magáncélú. Pedig ez könnyedén kiküszöbölhető lenne. Az elmúlt másfél év alatt 35 százalékkal emelkedtek az üzemanyagárak. (A héten történelmi csúcsra ért a benzin ára.) Ha ezt a fuvarozók teljes mértékben áthárítanák a piacra, az 14 százalékos növekedést jelentene a szállítási költségekben. S mivel az inflációs kosárban az üzemanyag árának közvetlen súlya 5 százalék, ennek hatása a kiskereskedelmi árakban és az inflációban rendszerint azonnal tetten érhető. A vállalatok számára azonban nemcsak az üzemanyagárak növekedése jelent gondot, hanem az abból eredő veszteség is, hogy a céges személyautók használatának egy része - egy felmérés szerint átlagosan 10 százaléka - magáncélú. A tapasztalatok alapján a teljes üzemanyag mennyiségének 5 százalékát lopják el a „szolid" és 10 százalékát a „pofátlan" tolvajok. Az utóbbi esetben átlagosan 1000 kilométer megtételéhez szükséges gázolaj tűnik el havonta egyetlen kamionból. Mindez egy ötvendarabos járműparkot fenntartó közepes méretű fuvarozócég esetében havi 5 millió forint kárt is jelenthet, ami éves szinten elérheti a 60 millió forintot.

Külföldi kutatások szerint az elmúlt három évben az okostelefonok rohamos terjedésével fokozatosan csökkentek az önálló GPS berendezések értékesítése, ugyanakkor a felhasználók egyre inkább megszokják a személyes elektronikai eszközök jelenlétét az autóban, és szívesen használnának újabb, a tájékozódást- és a szórakozást támogató funkciókat.

„Azért készítünk a mostanihoz hasonló felméréseket, hogy tanácsadói munkánk során megfelelően tájékoztathassuk ügyfeleinket a piaci trendekről, és az adott gépjárműflotta igényeihez leginkább igazodó megoldásokat javasolhassunk. Filozófiánk szerint egy flottakezelő munkája nem merül ki a gépjárművek finanszírozásában és szervizelésében. Már a gépjárművek beszerzésekor igyekszünk felhívni az ügyfelek figyelmét az olyan lehetőségekre, melyek a futamidő során segíthetik a munkatársakat a költséghatékony, biztonságos és kényelmes gépjárműhasználatban" - mondta el a kutatással kapcsolatban Pesti Tímea, a LeasePlan Hungária Zrt. kereskedelmi igazgatója. „Tapasztalatunk szerint gyárilag beszerelt navigációt szinte csak a prémium modellekbe kérnek az ügyfelek, 10 millió forint alatti gépkocsiknál ritka az ilyen extra. Ahogy a válaszokból is láttuk, a gépjármű használók nagy része hordozható GPS készüléket vagy okostelefonon futó GPS alkalmazást használ navigációhoz" - tette hozzá.

Szakértők szerint az elkövetkező években hatalmas fellendülés várható a gyári, beépített megoldások és az okostelefonok integrációja, valamint a mobilinternet általános térnyerése révén. Hamarosan tömegesen is elérhetővé válhatnak az olyan biztonságos, vezetés közbeni használatot segítő megoldások, mint a hangvezérlés, a szélvédőre vetített 3D adatok vagy az online információ megjelenítése. A navigációs és szórakoztató funkciók mellett a gépkocsi fedélzeti komputerével szorosan együttműködő okostelefon alkalmazások olyan új szolgáltatási területeken is megjelennek majd, mint az online szervizelés vagy a személyre szabott, vezetési szokásokat is monitorozó gépjármű biztosítás.

 

Véleményvezér

Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint

Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint 

Csökken a normativitása a magyar társadalomnak.
Enyveskezű lehet Orbán Viktor barátja, nyomozást indított az Európai Ügyészség

Enyveskezű lehet Orbán Viktor barátja, nyomozást indított az Európai Ügyészség 

Vége az Európai Unió elnéző magatartásának.
Nincs lejjebb, utolsók vagyunk Európában

Nincs lejjebb, utolsók vagyunk Európában 

Tragikusan teljesít az Orbán-kormány.
A meggy és a málna kétszer annyiba kerül, mint tavaly

A meggy és a málna kétszer annyiba kerül, mint tavaly 

Nem jön össze a kisebb infláció.
Itt a rezsicsökkentés ára, 15 ezren ivóvíz nélkül

Itt a rezsicsökkentés ára, 15 ezren ivóvíz nélkül 

Ma már nincs ingyen semmi, a rezsicsökkentés se.
Cserbenhagyta Orbán Viktort barátja

Cserbenhagyta Orbán Viktort barátja 

Most már Szlovákia is támogatja Ukrajna EU tagságát.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo