A karácsonyi láz elérte az internetes bűnözőket is, szeptemberben és októberben nagy mértékben nőtt az előző hónapokhoz képest a kém- és hirdetési programok száma - derül ki az online biztonsági szolgáltatásokat kínáló ScanSafe tanulmányából, amelyet az Isite közölt. A társaság adatai szerint a kém- és hirdetési programok (spyware illetve adware) mennyisége 15 százalékkal nőtt októberben az előző hónaphoz képest, de szeptemberben is 21 százalékos növekedést mértek. Hasonló folyamatot lehetett megfigyelni egy éve is a karácsony előtt időszakban, ami azt eredményezte, hogy a második félévre megduplázódott a felhasználók adataira vadászó, illetve hirdetéseket megjelenítő alkalmazások száma - számolt be a tapasztalatokról Dan Nadir, a társaság alelnöke.
Vonzó célpontok
A spyware-ek szerzői számára a karácsonyi vásárlásaikat az interneten intéző felhasználók rendkívül vonzó célpontot jelentenek. Nagy részük ráadásul a munkahelyéről adja le megrendeléseit, azt gondolván, hogy így nagyobb biztonságban van. A ScanSafe még tavaly karácsony előtt végzett egy felmérést 1500 felhasználó bevonásával, és az adatok szerint az irodai alkalmazottak harmada már vásárolt vagy tervez vásárlást az interneten keresztül munkahelyéről. A felmérésben részt vevők 60 százaléka ugyanakkor egyáltalán nem foglalkozott az esetleges biztonsági veszélyekkel, azt gondolván, hogy a céges rendszerek megvédik őket. Ez azt jelenti, hogy a vállalatoknak megfelelő biztonsági megoldásokat kell alkalmazniuk annak érdekében, hogy védekezhessenek a kémprogramok, adathalász támadások és webes vírusok ellen. A megoldás az lehet, ha a rendszergazdák olyan alkalmazásokat használnak, amelyek lehetővé teszik a könnyű megfigyelést, és ha szükséges a gyors beavatkozást, akár egyes webáruházak - kémprogramokat tartalmazó - oldalainak letiltását egy-egy felhasználó, vagy csoportok számára. Az egyéni felhasználók számára pedig már léteznek olyan alkalmazások, amelyek jelzik, ha a megnyitott oldalon kémprogram található.
A ScanSafe tanulmánya szerint úgy tűnik, a vírusírók is aktivizálódnak a karácsony közeledtével, októberben egy százalékkal nőtt a károkozók száma, míg szeptemberben még 47 százalékos volt a csökkenés. A cég szűrőin összesen 176 egyedi vírus akadt fenn, amelyek 35 százaléka új volt, vagyis első alkalommal észlelték. A különféle böngésző-sebezhetőségek miatti nulladik napi támadások kivédése is egyre nagyobb kihívás elé állítja az egyéni és üzleti felhasználókat, a biztonsági cég adatai szerint szeptemberben és októberben a vírustámadások 14 százaléka már ebbe a kategóriába tartozott. 40 százalékkal nőtt az amerikai online szerencsejáték oldalak látogatottsága annak ellenére, hogy október közepén George Bush elnök aláírta a webes szerencsejáték cégek amerikai működését gyakorlatilag ellehetetlenítő törvényt. Az októberben megszületett szabályozás szerint az amerikai bankok és hitelkártya társaságok nem teljesíthetnek átutalást online szerencsejáték oldalak számára. A törvény hatására néhány oldal már nem fogad el téteket amerikai játékosoktól.