Átmeneti ideig, 2028. december 31-ig fennmarad a kisadózó vállalkozások tételes adójáról szóló 2022. évi XIII. törvény alkalmazásának lehetősége is. Ezt azonban csak azok az egyéni vállalkozók alkalmazhatják, akik már 2026. december 31-én is adóalanyok voltak. A fizetendő tételes adó mértéke megnő: 2027-ben 75 ezer forintra, 2028-ban pedig 100 ezer forintra. A tételes adó emelésével arányosan emelkedik a kisadózót megillető társadalombiztosítási ellátások alapja is: a jelenlegi havi 108 ezer forintról 2027. január 1-jétől 161 ezer forintra, 2028. január 1-jétől pedig 215 ezer forintra. Aki 2028. december 31-én a kisadózó vállalkozások tételes adójának alanya, az főszabály szerint 2029. január 1-jétől automatikusan, a törvény erejénél fogva a kisadózó egyéni vállalkozók tételes adójának alanyává válik – olvasható a tervezetben.
A jövedelemigazolás kiállítása szempontjából a kisadózó jövedelmének a kisadózó utolsó, a megszerzett bevételről tett bevallásában feltüntetett bevételének 60 százaléka minősül.
A régi kata tételes adójának és ellátási alapjának második lépcsős emelésére vonatkozó rendelkezések 2028. január 1-jén, a régi kata hatályon kívül helyezéséhez kapcsolódó rendelkezések pedig 2029. január 1-jén lépnek hatályba a javaslat alapján. Ha a régi kata szerinti adóalanyiság valamilyen szankció jellegű intézkedés következtében szűnik meg, a kisadózó a megszűnés évében és az azt követő 12 hónapban nem választhatja az e törvény szerinti adóalanyiságot.