Az elmúlt évtizedekben megbetegítő méreteket öltött a hatékonysági verseny. A jól motiválható emberekről kiderült, hogy sikervágyuk könnyen elhallgattatja elemibb igényeiket: egészségük és harmonikus életük súlyos kárára is teljesítenek. A statisztikák tanúsága szerint a gazdasági és kulturális élmezőnyben a managerek halnak legkorábban. Valamit tenni kellett, hogy a hatékonyság csorbulása nélkül élhetőbb legyen az üzleti világban való részvétel. Ez a felismerés jónéhány "humánus" változáshoz vezetett el. Elterjedt egy stressz-oldást szolgáló testedző kultúra, megszülettek az érzelmi biztonságot fokozó csapatépítő eljárások. És a coaching, mint szemlélet és szolgáltatás.
A professzionális támogatás
A coaching nem más, mint az a támogató megbeszélés-sorozat, amit egy problémamegoldáshoz és együttműködési kérdésekhez értő szakember nyújt a hozzáforduló munkatársnak. A coaching folyamatban sem értékelés, sem jutalmazás vagy szankcionálás nem kap szerepet. Pusztán a hosszú távú szakmai működés fejlesztése a cél. A coach hozzáértési területe az operatív és a kapcsolati működés optimális összehangolása.
Kétféle coaching
Csúcsvezetők többnyire külső szakértő coachot választanak, akik függetlenek az ő munkahelyi hierarchiájuktól. E nélkül a különállás nélkül nemigen alakulhat ki az a biztonság, amely a hiteles problémafeltáráshoz szükséges.
A coaching másik fontos formája viszont a hierarchián belül valósul meg: az adott területen járatlanabb, fiatalabb munkatársnak is szüksége lehet támogató segítségre, amit valamelyik tapasztaltabb kolléga - gyakran a közvetlen főnök - nyújthat. Ha képes erre.