Felpörgött a nagyvállalatok beruházási hajlandósága az elmúlt három hónapban. A magyar nagyvállalatok gazdasági helyzetét és várakozásaikat bemutató K&H nagyvállalati növekedési index friss, 2025 második negyedéves kutatási eredményei alapján a nagyok 42 százaléka tervez valamilyen beruházást végrehajtani a következő tizenkét hónapban. Mindez egyébként több mint 10 százalékpontos javulást jelent az előző két mérési ciklushoz viszonyítva, amikor a cégvezetők kevesebb mint harmada (29 százalék) gondolkodott fejlesztésben.
Fotó: Depositphotos
Árbevétel szerint nézve a kutatás három kategóriába sorolja a nagyvállalatokat. Főleg a legkisebb (2-4 milliárd forint) és közepes (4-10 milliárd forint) vállalatok körében élénkült meg a beruházási kedv, előbbi esetében 16, utóbbiak esetében 25 százalékponttal emelkedett a fejlesztésre való nyitottság. Így most a kisebbek 41 százaléka, míg a közepes cégek 55 százaléka gondolkodik ebben. Szembe mennek velük a legnagyobb, 10 milliárdot meghaladó árbevételű cégek, ahol 14 százalékponttal csökkent a hajlandóság: alig több, mint negyedük (27 százalék) tervez fejlesztést.
„Régiós szinten nem mutatható ki eltérés a beruházási kedvet illetően, egyidejűleg mértünk növekedést keleten, nyugaton és a középső régióban is. Szektor szerint vizsgálva viszont annál inkább: a szolgáltató cégek lendülete felfelé húzza az átlagot. Körükben méréseink szerint a vállalatok mintegy kétharmada (60 százalék) gondolkodik beruházásokban. Ezzel szemben a kereskedelem akadozik, ebben a szektorban inkább kivárnak a fejlesztésekkel, kevesebb mint negyedük gondolkodik ebben. Az ipar a kettő között egyensúlyoz, nagyjából felük kalkulál beruházással az előttünk álló egy évben, ámde ez is jelentős emelkedést jelent az előző két időszakhoz képest. Úgy tűnik, elérkeztünk arra a pontra, amikor a nagyvállalatok már nem halogathatják tovább a beruházásokat” – foglalta össze az eredményeket Bodor Tibor, a K&H vállalati divíziójának vezetője.