Végre zsebükbe nyúlnak a nagyvállalatok vezetői

Jelentős változások mentek végbe a nagyvállalatok beruházási hajlandóságában – derült ki a K&H nagyvállalati növekedési index 2025 második negyedéves kutatási adataiból. Noha a következő tizenkét hónapban romló árbevétel-nyereség aránnyal kalkulálnak a cégvezetők, mégis a cégek 42 százaléka tervez valamilyen fejlesztést, miközben az előző két mérési ciklusban a 27 százalékot sem érte el a fejlesztést tervezők aránya. Most pedig 15 százalékuk az eddigieknél többet is tervez fordítani fejlesztésre, mint eddig. Ez pedig azt jelenti, hogy kétszer annyian emelik a beruházások értékét az előző negyedévben mért értékekhez képest, ráadásul az elmúlt két évben nem volt tapasztalható hasonló – 10 százalékpontot meghaladó – mértékű növekedés a beruházási büdzsében. A legnépszerűbb invesztíció toronymagasan a technológiai jellegű beruházás, a cégek közel harmada erre költ.

Felpörgött a nagyvállalatok beruházási hajlandósága az elmúlt három hónapban. A magyar nagyvállalatok gazdasági helyzetét és várakozásaikat bemutató K&H nagyvállalati növekedési index friss, 2025 második negyedéves kutatási eredményei alapján a nagyok 42 százaléka tervez valamilyen beruházást végrehajtani a következő tizenkét hónapban. Mindez egyébként több mint 10 százalékpontos javulást jelent az előző két mérési ciklushoz viszonyítva, amikor a cégvezetők kevesebb mint harmada (29 százalék) gondolkodott fejlesztésben.

Megjött a beruházási kedv
Megjött a beruházási kedv
Fotó: Depositphotos

Árbevétel szerint nézve a kutatás három kategóriába sorolja a nagyvállalatokat. Főleg a legkisebb (2-4 milliárd forint) és közepes (4-10 milliárd forint) vállalatok körében élénkült meg a beruházási kedv, előbbi esetében 16, utóbbiak esetében 25 százalékponttal emelkedett a fejlesztésre való nyitottság. Így most a kisebbek 41 százaléka, míg a közepes cégek 55 százaléka gondolkodik ebben. Szembe mennek velük a legnagyobb, 10 milliárdot meghaladó árbevételű cégek, ahol 14 százalékponttal csökkent a hajlandóság: alig több, mint negyedük (27 százalék) tervez fejlesztést.

„Régiós szinten nem mutatható ki eltérés a beruházási kedvet illetően, egyidejűleg mértünk növekedést keleten, nyugaton és a középső régióban is. Szektor szerint vizsgálva viszont annál inkább: a szolgáltató cégek lendülete felfelé húzza az átlagot. Körükben méréseink szerint a vállalatok mintegy kétharmada (60 százalék) gondolkodik beruházásokban. Ezzel szemben a kereskedelem akadozik, ebben a szektorban inkább kivárnak a fejlesztésekkel, kevesebb mint negyedük gondolkodik ebben. Az ipar a kettő között egyensúlyoz, nagyjából felük kalkulál beruházással az előttünk álló egy évben, ámde ez is jelentős emelkedést jelent az előző két időszakhoz képest. Úgy tűnik, elérkeztünk arra a pontra, amikor a nagyvállalatok már nem halogathatják tovább a beruházásokat” – foglalta össze az eredményeket Bodor Tibor, a K&H vállalati divíziójának vezetője.

Véleményvezér

Hadházy Ákos szerint luxusutakra jártak a köztévé vezetői az adófizetők pénzéből

Hadházy Ákos szerint luxusutakra jártak a köztévé vezetői az adófizetők pénzéből 

Az adófizetők pénze könnyen vihető préda.
Egy magyar szervezet is részt vett egy olyan gyűlésen, amelynek célja az Orosz Birodalom helyreállítása

Egy magyar szervezet is részt vett egy olyan gyűlésen, amelynek célja az Orosz Birodalom helyreállítása 

Az Orosz Birodalom helyreállítása sok ember álma Keleten.
Fellélegeztek Európában, buktak az oroszbarátok

Fellélegeztek Európában, buktak az oroszbarátok 

EU-párti győzelem a moldovai választásokon.
Török Gábor előkapott egy dokumentumot, amikor Orbán Viktor egy politikustársa nemi identitásán élcelődött

Török Gábor előkapott egy dokumentumot, amikor Orbán Viktor egy politikustársa nemi identitásán élcelődött 

Elfajzott-e a Fidesz, ez a kérdés uralja a közbeszédet.
Orbán Viktor patrióta barátja egyszerűen lelőtte volna az Észtországba behatoló orosz vadászgépeket

Orbán Viktor patrióta barátja egyszerűen lelőtte volna az Észtországba behatoló orosz vadászgépeket 

A cseh miniszterelnöki szék várományosa váratlanul kemény oroszellenes gondolattal állt elő.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo