Vásárlási szokásaink, a napi cikkek a meghatározóak

A háztartások vásárlása a napi fogyasztási cikkekből az első félévben 11 százalékkal nőtt a múlt év hasonló időszakához képest. Többek között ezt állapítja meg a GfK Piackutató Intézet „Kereskedelmi Analízisek 2001” című tanulmánya. Az idén január-júniusban mért 770 milliárdos forgalmon belül a legnagyobb arányú növekedést értékben a mosószer, ásványvíz, édes keksz és sajt érte el.

Mi lesz az árrésstop vége?
Belebukhat valaki az MNB-alapítványi botrányba?
Mik lennének egy új kormány legfontosabb teendői?

Online Klasszis Klub élőben Csillag Istvánnal!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi gazdasági és közlekedési minisztert!

2025. június 25. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Mennyiségben a háztartások ásványvíz, fogkrém és személyi higiéniai termék-fogyasztása emelkedett legnagyobb mértékben az előző év hasonló időszakához képest.

Továbbra is a hipermarketek terjeszkedése nyomja rá bélyegét a napi fogyasztási cikkek kereskedelmére. Ez a nagy eladóterű, modern bolttípus ebben az évben egyharmaddal növelte piaci részesedését, ami most már eléri a 16 százalékot. Hipermarketnek a GfK azokat a 2500 négyzetméternél nagyobb eladóterű üzleteket nevezi, amelyek választékát több tízezer cikkelem alkotja, de legalább 30 százalékuk nem napi fogyasztási cikk. Ugyanakkor 10-nél több pénztárgépet működtetnek.

Szintén pozitív a lánchoz tartozó kisebb, 400 négyzetméternél kisebb eladóterű, egy-két pénztárgéppel rendelkező vegyesboltok trendje, mivel a tavalyi első hat hónap 5 százalékos részesedése után idén 7 százalék jut rájuk.

Csökkenés a lánchoz nem tartozó, önálló kis boltoknál tapasztalható, részarányuk ugyanis a tavaly első félévi 30 százalék után idén 27 százalék lett. De romlik a szervezetlen kereskedelem, az úgynevezett egyéb csatornák, például piaci, utcai, háznál történő árusítás pozíciója is. Kis mértékű a visszaesés a nagy diszkontok részesedésében, illetve a C+C áruházak arányában a háztartások beszerzéseiből.
A háztartások vásárlási naplói alapján megállapították, hogy az egy vásárlásra jutó költés a lánchoz tartozó, 400 négyzetméteresnél kisebb vegyes-boltokban nőtt a legnagyobb mértékben, és idén eléri a 920 forintot. A hiper-marketek vevői egy-egy alkalommal 3330 forintot hagynak a pénztárban, ami 16% körüli mértékben haladja meg a tavalyi átlagot. Közel hasonló, 15 százalékos a növekedés a diszkontokban, ahol egy bevásárló kosár átlaga 1580 forint.

Tíz százaléknál kisebb a növekedés a szupermarketekben, a C+C áruházakban a háztartások beszerzéseinél és a drogériákban.

Csökken viszont a nem lánchoz tartozó, önálló kis boltokban a vásárlásonkénti költés, amelyek első félévi átlaga 780 forint. Ugyanakkor ez a bolttípus a legnépszerűbb, hiszen a háztartások 94 százaléka vásárolt benne legalább egyszer, hat hónap alatt. Vevői hetenként átlagosan háromszor keresik fel.
A szintén lakóhely közeli bolttípus, a szupermarket a második legfrekventáltabb. A háztartások 79 százaléka vett valamit szupermarketben, havonta átlag hat alkalommal.
Diszkontban a háztartások 72 százaléka szerezte be szükségleteit több-kevesebb gyakorisággal. Hetenként átlagosan egy vásárlás jut erre a bolttípusra.

A leggyorsabban növekvő termékkategóriáknál a háztartások beszerzéseiből a jellemző adatok 2001 január-júniusban:
Mosószert a háztartások 81 százaléka vásárolt legalább egyszer. Mégpedig 30,4 ezer tonnát. Értékben ez 11,5 milliárd forint.
Ásványvizet a háztartások 58 százaléka vásárolt legalább egyszer. Mennyiségben 157 millió litert, értékben 6,8 milliárd forintért.
Édes kekszet a háztartások 64 százaléka vett legalább egyszer. Mennyiségben 6,2 ezer tonnát, 3,0 milliárd forint értékben.
Sajtot a háztartások 85 százaléka vett legalább egyszer. Mennyiségben 10,6 ezer tonnát, 12,7 milliárd forint értékben.
(Az adatokat a GfK Piackutató Intézet ConsumerScan részlege tárja fel. Alapjuk az összes magyar háztartást több fontos szocio-demográfiai szempontból reprezentáló 2000 háztartás önkitöltős bevásárlási. A naplóban rögzítik, hogy miből, mennyit, mennyiért, mikor, hol vásároltak, milyen körülmények között.)


Véleményvezér

A meggy és a málna kétszer annyiba kerül, mint tavaly

A meggy és a málna kétszer annyiba kerül, mint tavaly 

Nem jön össze a kisebb infláció.
Itt a rezsicsökkentés ára, 15 ezren ivóvíz nélkül

Itt a rezsicsökkentés ára, 15 ezren ivóvíz nélkül 

Ma már nincs ingyen semmi, a rezsicsökkentés se.
Cserbenhagyta Orbán Viktort barátja

Cserbenhagyta Orbán Viktort barátja 

Most már Szlovákia is támogatja Ukrajna EU tagságát.
Illegális nádvágásokkal épül az új NER villa a Balaton partján

Illegális nádvágásokkal épül az új NER villa a Balaton partján 

Szépen gazdagodnak a NER vitézek.
Gazdasági fellendülést hoztak Lengyelországnak az Ukrajnából érkezett menekültek

Gazdasági fellendülést hoztak Lengyelországnak az Ukrajnából érkezett menekültek 

A lengyelek hírét sem hallották az ukrán maffiának.
Lábon lőtte magát Rogán kommunikációs stábja

Lábon lőtte magát Rogán kommunikációs stábja 

Okosabbak maradtak volna, ha csendben maradnak.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo