Logisztika - a "mostoha gyermek"
A Ghibli Kft. előadássorozata elsősorban arra koncentrál, hogy a magyarországi kisvállalkozásoknak milyen lehetőségeik vannak a költségeik csökkentésére, milyen nehézségekkel küzdenek jelenleg. A helyzet az, hogy a legtöbb kisvállalkozás esetében az alapoktól kell indulni, azaz a logisztika fogalmát tisztázni. Hiszen ez sokkal több mint fuvarozás, vagy raktározás. Az egész vállalat folyamatát végigkíséri, a vevői igények felmérésétől az utánkövetési folyamatokig.
A magyar vállalkozások tíz százalékára sem igaz, aki ezt így is gondolja, vagy így alkalmazza cégében. Legalábbis a Ghibli Kft. felmérése erről tanúskodik. A cégek tisztában vannak azzal, hogy többet kellene foglalkozniuk ezzel a területtel, mégsem terveznek jelentősebb fejlesztéseket a logisztikai folyamaik hatékonyabbá tételére.
Elengedhetetlen szemléletváltás
Ezen a tarthatatlan helyzeten szeretne változtatni a Ghibli Kft. logisztikai előadássorozatával, melyet már Budapesten és Veszprémben is megtartott. A fejlődéshez kkv-k szemléletváltására van szükség. Ez nem egyszerű, és nem is megy egyik percről a másikra, de elengedhetetlen.
A rendezvény legfőképp a Ghibli Kft. felméréseire, kutatási eredményeire, és több mint 10 éves gyakorlati tapasztalataira épült. Az előadók Szabó Zoltán és Vízhányó Andrea fontosnak tartották az előadást gyakorlati példákkal alátámasztani, mely életszagúvá, tanulságossá és alkalmazhatóvá tette a résztvevőknek az elhangzottakat.
Az információhiány sokba kerül
A fő téma az információhiányból adódó feleslegesen elköltött költségek, és a vevői igények ismeretének fontossága volt. A könyvelésből sok minden kiderül, de a pontos logisztikai költségek biztosan nem. Ugyanis a könyvelési struktúra egy speciális rendszer, példának okáért egyáltalán nem sorolja a raktárosok bér- és járulékköltségeit a logisztikai költségek közé, holott ez egészen konkrétan annak értelmezhető. Ezért nagyon fontos, hogy a cégvezetők, szakemberek rendszeresen gyűjtsék össze, és elemezzék logisztikai költségeiket. Mégpedig minden ide tartozó költséget.#page#
Így "fülön csíphetőek" azok a szűk keresztmetszetek, problémás pontok a vállalati folyamatokban, melyek esetében szükséges és kell költséget csökkenteni. Joggal vetődik fel a kérdés, ha nem gyűjtjük össze, nem rendszerezzük és elemezzük ezeket a költségeket, akkor honnan várhatjuk, hogy csökkenjenek?
Tényleg, ismerem a vevőmet?
Erre mégse válaszoljunk automatikusan igennel, bármennyire is nyilvánvalónak tűnik, hogy egy cég mi mást ismerhet jobban, mint a saját vevőjét.
"A valóság erre sokszor rácáfol" - állítja Szabó Zoltán, a Ghibli Kft. ügyvezetője. "Saját tapasztalatunk az, hogy a cégek nagy része, és ezt felmérésünk is alátámasztja, nem kérdezi meg vevőit, hogy mire is van valójában szükségük, milyen szolgáltatást igényelnek". Nos, ez tényleg elgondolkodtató. Szabó Zoltán így folytatja: "Meglátásom és tapasztalatom szerint a cégek az alábbi gyakorlatokat folytatják ebben a kérdésben":
1. a cégek saját maguk kitalálják, hogy vevőiknek mire van szükségük
2. a konkurenciát másolják
3. külföldi példát követnek
Ezért is kardinális kérdés, mert a hazai kkv-k az esetek nagy részében a legegyszerűbb és legcélravezetőbb módszert sem alkalmazzák: nem kérdezik meg vevőiket!