Újra merünk vásárolni

A GfK Hungária és a Corvinus Egyetem közös komplex Fogyasztói Bizalom Indexe 2008 első negyedévében 4 százalékpontnyit nőtt. A növekedéshez főként a háztartások jövő évi pénzügyi helyzetükre vonatkozó várakozásai és a tartós fogyasztási cikkek iránti vásárlási hajlandóság járult hozzá.

Miből lesz pénz a választási osztogatásra?
Mit okoz az árrésstop?
Mit kellene tenni a költségvetéssel?

Online Klasszis Klub élőben Békesi Lászlóval!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi pénzügyminisztert!

2025. június 11. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Az idei első három hónapban 7 százalékponttal kevesebben gondolták úgy, hogy reáljövedelmük az inflációnál alacsonyabb mértékben fog nőni. A GfK Hungária és a Corvinus Egyetem által közösen mért komplex Fogyasztói Bizalom Index (FBI) 2008 első negyedévében 4 pontot növekedett a tavalyi utolsó negyedévhez képest és értéke 142,8 pont. A növekedés ellenére azonban továbbra is igen alacsony szinten áll.

A javuláshoz legnagyobb mértékben a háztartások jövő évi pénzügyi helyzetükre vonatkozó várakozásai és a tartós fogyasztási cikkek iránti vásárlási hajlandóság járult hozzá - előbbi 10, utóbbi 7 százalékpontot javult az előző negyedévhez képest. Az ország gazdasági helyzetének megítélése gyakorlatilag nem változott a 2007 decemberében mérthez képest.

Növekvő árakra számítunk

Összefoglalva, a Vásárlási Hajlandóság Index (VHI) az előző negyedévhez képest 4,1 pontos növekedést mutat, jelenleg 133,3 ponton áll. Ez ugyan javulás az előző negyedévhez képest, de még mindig a második legalacsonyabb mért érték 2002 óta.

Tízből kilenc megkérdezett számít növekvő árakra - ez az arány nem változott a számottevően az előző negyedévhez képest. A megkérdezettek - az előző negyedévhez képest stabil - átlagosan 10,4 százalékos inflációval számolnak a tavaly nyáron mért 8,9 százalékhoz képest.

A család reáljövedelmére vonatkozó elvárások javultak tavaly decemberrel összevetve: a válaszadók 9 százaléka gondolja úgy, hogy reálértéken számolt jövedelme az inflációnál nagyobb mértékben, a megkérdezettek negyede szerint pedig az inflációval megegyező mértékben fog nőni a jövedelme. Ezzel egyidejűleg 57 százalék vélekedik úgy, hogy az infláció mértékétől elmarad majd fizetésének emelkedése -az ő arányuk azonban 7 százalékponttal alacsonyabb mint azt a kutatók az előző negyedévben tapasztalták.

Kevés a megtakarítás

A válaszadók 21 százalékának nincsen megtakarítása és 46 százalék nem tartja alkalmasnak a mostani időpontot ahhoz, hogy megtakarításait felhasználja - ez az arány 6 százalékponttal kevesebb mint decemberben volt. A válaszadók 53 százaléka sohasem venne fel hitelt, 34 százalék az időpontot nem tartja megfelelőnek a hitelfelvételhez.

Megnőtt a tartós fogyasztási cikkek iránti vásárlási kedv az előző év decemberéhez képest. A válaszadók 55 szerint érdemes most nagyobb háztartási eszközt vásárolni szemben a tavaly decemberi 51 százalékkal. A növekvő kedvet a megkérdezettek a kedvezőbb vásárlási feltételekkel magyarázzák.

Az autót vásárolni, illetve cserélni szándékozók aránya megnőtt az előző negyedévhez képest: a megkérdezettek 12 százaléka cserélné, 9 százalék pedig új autót kíván venni az elkövetkező 1-2 évben. Legnagyobb ellenérvként a magas fenntartási költségeket hozták fel, ami nem is csoda, tekintve, hogy hónapok óta 300 forint körül mozog a benzin literenkénti ára.

Véleményvezér

Bajban van a pápai kórház

Bajban van a pápai kórház 

A pápai egészségügyi ellátás megbillent.
Gyönyörű autót kapott Mészáros Lőrinc neje

Gyönyörű autót kapott Mészáros Lőrinc neje 

Van itt pénz emberek, nem mindenkinek ugyan, de akinek jut, az nem panaszkodhat.
Teljes meglepetés, rekordszinten az euró népszerűsége, még Magyarországon is

Teljes meglepetés, rekordszinten az euró népszerűsége, még Magyarországon is 

Fájdalmas, hogy még Bulgária is előbb vezeti be az eurót, mint Magyarország.
Görögországban két, háromszor olcsóbb a cseresznye és az eper

Görögországban két, háromszor olcsóbb a cseresznye és az eper 

Gigászi gyümölcsárak a piacokon.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo