Újra merünk vásárolni

A GfK Hungária és a Corvinus Egyetem közös komplex Fogyasztói Bizalom Indexe 2008 első negyedévében 4 százalékpontnyit nőtt. A növekedéshez főként a háztartások jövő évi pénzügyi helyzetükre vonatkozó várakozásai és a tartós fogyasztási cikkek iránti vásárlási hajlandóság járult hozzá.

Az idei első három hónapban 7 százalékponttal kevesebben gondolták úgy, hogy reáljövedelmük az inflációnál alacsonyabb mértékben fog nőni. A GfK Hungária és a Corvinus Egyetem által közösen mért komplex Fogyasztói Bizalom Index (FBI) 2008 első negyedévében 4 pontot növekedett a tavalyi utolsó negyedévhez képest és értéke 142,8 pont. A növekedés ellenére azonban továbbra is igen alacsony szinten áll.

A javuláshoz legnagyobb mértékben a háztartások jövő évi pénzügyi helyzetükre vonatkozó várakozásai és a tartós fogyasztási cikkek iránti vásárlási hajlandóság járult hozzá - előbbi 10, utóbbi 7 százalékpontot javult az előző negyedévhez képest. Az ország gazdasági helyzetének megítélése gyakorlatilag nem változott a 2007 decemberében mérthez képest.

Növekvő árakra számítunk

Összefoglalva, a Vásárlási Hajlandóság Index (VHI) az előző negyedévhez képest 4,1 pontos növekedést mutat, jelenleg 133,3 ponton áll. Ez ugyan javulás az előző negyedévhez képest, de még mindig a második legalacsonyabb mért érték 2002 óta.

Tízből kilenc megkérdezett számít növekvő árakra - ez az arány nem változott a számottevően az előző negyedévhez képest. A megkérdezettek - az előző negyedévhez képest stabil - átlagosan 10,4 százalékos inflációval számolnak a tavaly nyáron mért 8,9 százalékhoz képest.

A család reáljövedelmére vonatkozó elvárások javultak tavaly decemberrel összevetve: a válaszadók 9 százaléka gondolja úgy, hogy reálértéken számolt jövedelme az inflációnál nagyobb mértékben, a megkérdezettek negyede szerint pedig az inflációval megegyező mértékben fog nőni a jövedelme. Ezzel egyidejűleg 57 százalék vélekedik úgy, hogy az infláció mértékétől elmarad majd fizetésének emelkedése -az ő arányuk azonban 7 százalékponttal alacsonyabb mint azt a kutatók az előző negyedévben tapasztalták.

Kevés a megtakarítás

A válaszadók 21 százalékának nincsen megtakarítása és 46 százalék nem tartja alkalmasnak a mostani időpontot ahhoz, hogy megtakarításait felhasználja - ez az arány 6 százalékponttal kevesebb mint decemberben volt. A válaszadók 53 százaléka sohasem venne fel hitelt, 34 százalék az időpontot nem tartja megfelelőnek a hitelfelvételhez.

Megnőtt a tartós fogyasztási cikkek iránti vásárlási kedv az előző év decemberéhez képest. A válaszadók 55 szerint érdemes most nagyobb háztartási eszközt vásárolni szemben a tavaly decemberi 51 százalékkal. A növekvő kedvet a megkérdezettek a kedvezőbb vásárlási feltételekkel magyarázzák.

Az autót vásárolni, illetve cserélni szándékozók aránya megnőtt az előző negyedévhez képest: a megkérdezettek 12 százaléka cserélné, 9 százalék pedig új autót kíván venni az elkövetkező 1-2 évben. Legnagyobb ellenérvként a magas fenntartási költségeket hozták fel, ami nem is csoda, tekintve, hogy hónapok óta 300 forint körül mozog a benzin literenkénti ára.

Véleményvezér

Magyar Péter a Fidesz kommunikációján mulat

Magyar Péter a Fidesz kommunikációján mulat 

Folyik a politikai iszapbirkózás.
Ismét egy lista, amelyben élen járunk, a kamuzás

Ismét egy lista, amelyben élen járunk, a kamuzás 

A magyarok szerint mi kamuzunk a legtöbbet Európában.
Neves kormánypárti újságírók ellen rendelt el nyomozást a bíróság

Neves kormánypárti újságírók ellen rendelt el nyomozást a bíróság 

Pornóval vádoltak egy katolikus teológust.
Hivatalos, tényleg vannak zebrák az Orbán Viktorhoz köthető birtokon

Hivatalos, tényleg vannak zebrák az Orbán Viktorhoz köthető birtokon 

A kormány honlapja szerint összesen négy zebra érkezett Magyarországra.
A Tisza párt nyerte a számháborút

A Tisza párt nyerte a számháborút 

Ki fizeti a masírozókat?
Provokatív légtérsértést követtek el az oroszok Litvánia felett

Provokatív légtérsértést követtek el az oroszok Litvánia felett 

Súlyos orosz légtérsértés történt Litvánia felett.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo