Az Európai Bizottság kedden, az EU közlekedési minisztereinek kötetlen megbeszélésén, a szlovéniai Brdóban mérte fel a terv aktuális fogadtását, mielőtt - terve szerint - június közepén meghirdeti azokat a matematikai módszereket, amelyek alapján ez az újfajta útadó kiszámítható lesz.
"A vita azt mutatta, hogy már nem volt teljes visszautasítás." - mondta az EU közlekedési-szállítási biztosa, a Jacques Barrot a tanácskozás után. Egyes miniszterek, köztük Spanyolország illetékese, azonban rámutattak, hogy "nem szabad kárt okozni Európa versenyképességének". (Személyautók esetében a tervezett útadó a mai regisztrációs adót váltaná fel és a környezetszennyezéstől függő mértéke lenne.)
Környezetterhelők ellen
Az új szabályon az EU bizottsága évek óta dolgozik, eddig eredménytelenül, de a bizottság szakértői úgy vélik, mostanában "érlelődik a dolog", mert nő a környezettudatosság a klímaváltozási veszély miatt. A bizottság szerint az EU-ban Spanyolország, Portugália és Görögország a terv fő ellenzői, erőteljesen támogatja viszont a tervezetet Franciaország, Németország és Ausztria. A jelenlegi EU-szintű szabályozás szerint csak az útépítési és -fenntartási költségekhez kötötten lehet úthasználati díjat kivetni a kamionokra.
A brüsszeli bizottságnak az újfajta úthasználati díjjal az a célja, hogy a szállító vállalatokat környezetbarátabb járművek beszerzésére ösztönözze, egyszersmind támogassa a nagy távolságú szállítások átterelését a vasútra és a hajózásra.