Amerikai részről azzal vádolják az uniót, hogy az Airbusnak nyújtott állami támogatásokkal megsértették a versenyszabályokat. Ugyanakkor a Világkereskedelmi Szervezet (WTO) nemrég végleges állásfoglalásában leszögezte: a Boeingnek adott állami szubvenciók ügyében már 2011-ben benyújtott európai kifogásokat még nem maradéktalanul orvosolták. Ezzel az EU elvileg jogot kapott büntetővámok kivetésére, de azok összegének megállapítása 2020-ig késhet.
A Trump-kormány mintegy 11 milliárd dollár értékben állított össze listát európai termékekről, amelyekre különvámot vethet ki. Ezek között szerepelnek repülőgép-alkatrészek, sajtok, borok és gépipari termékek – nyilván a céllal, hogy ily módon a legnagyobb európai gazdaságokat károsítsák. A hasonló összegű tervezett európai különvám-listán többek között helikopterek, a Microsoft Xboxa, fitneszkészülékek, dohány, vodka, fagyasztott rák szerepel.
Tartani lehet attól, hogy Trump elnök a lista hírére visszatér korábbi fenyegetéséhez, hogy európai autókra is különvámot vet ki, ami igen érzékenyen érintené a gyártókat. Az elnök kereskedelmi miniszterének korábbi véleményére támaszkodik, mely szerint az európai kocsik importja „veszélyezteti a nemzetbiztonságot“ – ez pedig lehetőséget ad az elnöknek a vámok 90 napon belüli bevezetésére. Ez a határidő május közepén jár le.
(Forrás: Bloomberg, Die Welt)