Túl sok a végrehajtás a fuvarozásban

Miközben a közúti árufuvarozók árbevétele évről évre milliárdokkal növekszik, a piaci szereplők száma folyamatosan csökken. A fogyatkozás nem a piac szűkülésének eredménye, mivel az alkalmazotti létszám 2013 és 2016 között folyamatosan bővült.

Mi lesz az árrésstop vége?
Belebukhat valaki az MNB-alapítványi botrányba?
Mik lennének egy új kormány legfontosabb teendői?

Online Klasszis Klub élőben Csillag Istvánnal!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi gazdasági és közlekedési minisztert!

2025. június 25. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Kép: Pixabay

Az Opten cégadatbázisából kiolvasható, hogy a 2013-ban működő 12 277 darab vállalkozás száma a tavalyi évben 11 141 darabra zsugorodott, miközben a szektor teljes árbevétele a 2013 évi 1 194 milliárd forintról, 2015-re 1 415 milliárd forintra emelkedett. A cégmegszűnések aránya a vizsgált időszakban 2015-ig emelkedett, majd 2016-ban enyhén csökkent. Ugyanakkor továbbra is rendkívül magas a végrehajtás alá került vállalkozások aránya, ami bár kis mértékben évről évre csökkent, de még így is 10% fölött maradt. Árbevétel tekintetében erősen szegmentált a szektor. 2015-ben csak 6 darab vállalkozás ért el 10 milliárd forint feletti árbevételt, míg 218 darab cég teljesített 1 milliárd és 10 milliárd forint között – nyilatkozta Hantos Zoltán, az Opten céginformációs szolgálat projektmenedzsere.

A létszámadatokból kitűnik, hogy a piaci szereplők megfogyatkozása nem a piac szűkülésének eredménye, mivel az alkalmazotti létszám 2013 és 2016 között folyamatosan bővült. A tönkrement cégek által megszüntetett munkahelyek számát jelentősen meghaladta a versenyben maradt vállalkozásoknál létrehozott új munkahelyek száma. A munkaerőhiány azonban a fuvarozó cégeket is elérte. A nyugati és a régiós bérszínvonalhoz képest is alacsonyabb munkabérek a szektor jövőbeli teljesítményére is kihathatnak. Amennyiben a cégek nem tudják úgy átszervezni belső folyamataikat, hogy a kialakult bérversenyben meg tudják tartani alkalmazottaikat, akkor a mostani javuló tendencia gyorsan kifulladhat. A helyzetet nehezíti az is, hogy a közúti fuvarozásban egyre jelentősebb szerepet kapnak a különböző innovatív technológiák (pl.: telematika), melynek sikeres bevezetéséhez egyre képzettebb és tapasztaltabb és ebből következően költségesebb munkaerő szükséges.

A nemzetközi piacon versenyző hazai fuvarozó cégeknek emellett a nyugat-európai uniós tagállamok új, piacvédő szabályozásaival is meg kell küzdeniük. Ennek eredményeképpen a magyar cégek olcsó munkaerőre alapozott árképzési stratégiája a jövőben nem lesz versenyképes az uniós piacon. A jövő kérdése, hogy a szektor nagy tőkeerős szereplői hogyan fognak megfelelni ennek a kihívásnak.

Tízből egy sofőr bérét meg lehetne spórolni
Több mint 1 milliárd forint megtakarítást hozhatna iparági szinten a közúti árufuvarozók számára, ha azok a flottaüzemeltető vállalkozások, amelyek még mindig készpénzben fizetik a nemzetközi fuvarjaik során felmerülő üzemanyag valamint autópálya díjakat, készpénzkímélő fizetési módra térnének át.

Véleményvezér

Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint

Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint 

Csökken a normativitása a magyar társadalomnak.
Enyveskezű lehet Orbán Viktor barátja, nyomozást indított az Európai Ügyészség

Enyveskezű lehet Orbán Viktor barátja, nyomozást indított az Európai Ügyészség 

Vége az Európai Unió elnéző magatartásának.
Nincs lejjebb, utolsók vagyunk Európában

Nincs lejjebb, utolsók vagyunk Európában 

Tragikusan teljesít az Orbán-kormány.
A meggy és a málna kétszer annyiba kerül, mint tavaly

A meggy és a málna kétszer annyiba kerül, mint tavaly 

Nem jön össze a kisebb infláció.
Itt a rezsicsökkentés ára, 15 ezren ivóvíz nélkül

Itt a rezsicsökkentés ára, 15 ezren ivóvíz nélkül 

Ma már nincs ingyen semmi, a rezsicsökkentés se.
Cserbenhagyta Orbán Viktort barátja

Cserbenhagyta Orbán Viktort barátja 

Most már Szlovákia is támogatja Ukrajna EU tagságát.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo