Top managerek az EU csatlakozásról

A vállalatok 70%-a jelentős gazdasági növekedésre számít a csatlakozást követő öt évben – derült ki az Ernst & Young és a The Economist közösen, magyarországi top managerek körében végzett kutatásából. A vállalatvezetők fele állította, hogy a csatlakozást követő 3-5 éven belül tagjai lehetünk az Euro övezetnek, 30% viszont későbbre várja az euro érméket a magyar boltokban.

Az illúziók vége – a racionalitás kezdete –
úgy tűnik el az ESG, hogy velünk marad?

Klasszis Fenntarthatóság 2025 konferencia

2025. november 4., Budapest

Jelentkezzen most!

Az Ernst & Young és az Economist Corporate Network top managerek körében végzett felmérést az EU csatlakozással kapcsolatban, majd június harmadikán egy zártkörű tájékozatón ismertették a tapasztalatokat.
A találkozón részt vett Juhász Ferenc a magyar tárgyalódelegáció vezetője és Jürgen Köppen az EU budapesti nagykövete is, akik előadásban ismertették a csatlakozási folyamat jelen helyzetét, akadályait és lehetséges kimenetelét. A két fél álláspontjának megismerése után a nagyvállalatok vezetői is lehetőséget kaptak véleményük és kérdéseik megfogalmazására.

A top managerek leginkább a környezetvédelmi (78%) és a munkaügyi (52%) előírások és törvények szigorodására számítanak a csatlakozás folyamán. Legtöbben a sajtóra (32%) hagyatkoznak az EU csatlakozás következményeit illetően, a vezetők 30%-a végez valamilyen saját kutatást, vagy elemzést, a megkérdezettek 11%-a hagyatkozik tudományos jelentésekre, 25% azonban kizárólag az érzései szerint dönt.

Adózás a csatlakozás után
Az EU csatlakozással az adózásra vonatkozó irányelveket is teljes egészében át kell vennünk. Ezek közül jó néhány, pl.: az anyavállalati - leányvállalati irányelv már átvételre került, igaz, csak a csatlakozás napján lép hatályba. Van néhány olyan irányelv is, pl.: a számlázás rendjének egységes uniós szabályozását tartalmazó irányelv, amelyet csak nemrég fogadtak el, és a jelenlegi tagállamok számára is változást jelentenek. Adózási szempontból azonban a legnagyobb problémát nem is a joganyag átvétele jelenti, hanem az ahhoz kapcsolódó értelmezések, illetve precedens értékű jogesetek gyakorlatba történő hazai alkalmazása. E tekintetben akár gyökeres változásokra is számíthatnak egyes vállalkozások. Mindenkinek célszerű áttekinteni adózási folyamatait, pl.: számlázás, és az egyes tranzakciók adóhatásait annak érdekében, hogy megalapozottan és időben tudjon dönteni a tennivalókról.
Az adókedvezmények kérdése bár szigorúan véve adózási probléma, mégis a verseny fejezet részeként okozza a csatlakozási tárgyalások egyik legélesebb konfliktusát. Az adókedvezményben részesülő cégeknek mindenképpen együtt kell működniük a Pénzügyminisztériummal (ez a valóságban többször nem történik meg), annak érdekében, hogy érdekeiket konkrét adatok birtokában hatékonyan érvényesíthesse a tárgyalódelegáció.

A kutatás megerősítette, hogy a gazdasági élet szereplői több információt és párbeszédet szeretnének. Túl sok még az érzelmi vonal a csatlakozással kapcsolatban, ezért fontos a tárgyaló felek és a vállalatvezetők gyakoribb találkozása - hangsúlyozta Terták Ádám , az Ernst & Young vezérigazgatója, az esemény házigazdája.
A kutatás és a rendezvény Bécsben, Prágában, Varsóban és Rigában is lebonyolításra kerül.

Véleményvezér

Hadházy Ákos kormányzati plakátokra ragasztja véleményét

Hadházy Ákos kormányzati plakátokra ragasztja véleményét 

A plakáthelyekre fókuszálódott a választási kampány.
Gulyás Gergely ismét egy otromba butaságot mondott

Gulyás Gergely ismét egy otromba butaságot mondott 

Gulyás Gergely Miniszterelnökséget vezető miniszter sokszor hadilábon áll a valósággal.
Ingyen lehet utazni a Békemenetre

Ingyen lehet utazni a Békemenetre 

Vajon ki fizeti a Békemenetet?
Magyar fiatal halt meg az ukrajnai háborúban

Magyar fiatal halt meg az ukrajnai háborúban 

A „Nemo” hívójelű fiatal magyar önkéntes volt.
Jön az orosz hadiadó, nincs pénz a háborúra

Jön az orosz hadiadó, nincs pénz a háborúra 

Trump most Ukrajnára koncentrál majd.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo