Többmilliárdos kárt okoznak évente Magyarországon a hamisított élelmiszerek és italok

Miközben csak Magyarországon, az értékesítést tekintve, évente 39 millió euró (közel 16 milliárd forint) és több mint 270 munkahely esik áldozatul a hamisított élelmiszereknek és italoknak, addig az EU-ban évente 2289 milliárd euró értékű értékesítési veszteséget és közel 5700 munkahely megszűnését okozzák.

A hamisított termékeket gyakran társítják luxuscikkekhez, vagy a ruházati és divatiparhoz. A szellemi tulajdonhoz fűződő jogok bűncselekményeinek 2022-es kockázatértékelése szerint azonban az élelmiszerek – különösen a sütemények, a tésztafélék, a chipsek és az édességek – a második leggyakrabban lefoglalt termékkategóriát tették ki 2020-ban az EU külső határain.

Vándorolnak a hamis élelmiszerek Európában
Vándorolnak a hamis élelmiszerek Európában
Fotó: EUIPO

A legújabb megállapítások riasztó mértékűre becsülik e bűncselekmények mértékét. Az Europol 2025-ös, a súlyos és szervezett bűnözés veszélyéről készülő felmérése (SOCTA) rámutat, hogy az e-kereskedelem növekedése új lehetőségeket nyitott a hamisítók előtt a hamisított élelmiszerek forgalmazására, ami egyre nehezebbé teszi a fogyasztók számára a valódi termékek azonosítását. A bűnözők manipulálják az élelmiszerek címkéit és csomagolását, és a gyártási folyamatokat is módosítják, a drágább termékekre koncentrálva.

A helyszíni bűnüldözési műveletek is rávilágítottak a probléma nagyságára. Az Europol és az Interpol által évente végrehajtott közös OPSON művelet eredményeként 2024-ben 91 millió euró értékű hamisított és nem megfelelő, silány minőségű élelmiszerterméket foglaltak le.

„A hamisított élelmiszerek és italok komoly közegészségügyi problémát jelentenek. Kampányunk célja, hogy a fogyasztók megkapják a szükséges ismereteket ahhoz, hogy megvédjék magukat, és egyúttal támogassák az uniós minőségi előírásokat betartó törvényes vállalkozásokat. Ez egy olyan küzdelem, amelyet együtt kell megvívnunk: a hatóságoknak, a gyártóknak és a fogyasztóknak egyaránt” – emelte ki az EUIPO ügyvezető igazgatója, João Negrão.

Véleményvezér

Lábon lőtte magát Rogán kommunikációs stábja

Lábon lőtte magát Rogán kommunikációs stábja 

Okosabbak maradtak volna, ha csendben maradnak.
Kihalt vasútállomást talált Hadházy Ákos

Kihalt vasútállomást talált Hadházy Ákos 

Kísértetvasútállomás Csisztapusztán.
Az ukránok újra bevetették csodafegyverüket

Az ukránok újra bevetették csodafegyverüket 

Immár sehol nincsenek biztonságban az orosz katonák és hadi eszközök.
Magyartól rettegnek az oroszok

Magyartól rettegnek az oroszok 

A magyar név megint szép lesz, legalábbis Ukrajnában már az.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo