Többmilliárdos kárt okoznak évente Magyarországon a hamisított élelmiszerek és italok

Miközben csak Magyarországon, az értékesítést tekintve, évente 39 millió euró (közel 16 milliárd forint) és több mint 270 munkahely esik áldozatul a hamisított élelmiszereknek és italoknak, addig az EU-ban évente 2289 milliárd euró értékű értékesítési veszteséget és közel 5700 munkahely megszűnését okozzák.

A hamisított termékeket gyakran társítják luxuscikkekhez, vagy a ruházati és divatiparhoz. A szellemi tulajdonhoz fűződő jogok bűncselekményeinek 2022-es kockázatértékelése szerint azonban az élelmiszerek – különösen a sütemények, a tésztafélék, a chipsek és az édességek – a második leggyakrabban lefoglalt termékkategóriát tették ki 2020-ban az EU külső határain.

Vándorolnak a hamis élelmiszerek Európában
Vándorolnak a hamis élelmiszerek Európában
Fotó: EUIPO

A legújabb megállapítások riasztó mértékűre becsülik e bűncselekmények mértékét. Az Europol 2025-ös, a súlyos és szervezett bűnözés veszélyéről készülő felmérése (SOCTA) rámutat, hogy az e-kereskedelem növekedése új lehetőségeket nyitott a hamisítók előtt a hamisított élelmiszerek forgalmazására, ami egyre nehezebbé teszi a fogyasztók számára a valódi termékek azonosítását. A bűnözők manipulálják az élelmiszerek címkéit és csomagolását, és a gyártási folyamatokat is módosítják, a drágább termékekre koncentrálva.

A helyszíni bűnüldözési műveletek is rávilágítottak a probléma nagyságára. Az Europol és az Interpol által évente végrehajtott közös OPSON művelet eredményeként 2024-ben 91 millió euró értékű hamisított és nem megfelelő, silány minőségű élelmiszerterméket foglaltak le.

„A hamisított élelmiszerek és italok komoly közegészségügyi problémát jelentenek. Kampányunk célja, hogy a fogyasztók megkapják a szükséges ismereteket ahhoz, hogy megvédjék magukat, és egyúttal támogassák az uniós minőségi előírásokat betartó törvényes vállalkozásokat. Ez egy olyan küzdelem, amelyet együtt kell megvívnunk: a hatóságoknak, a gyártóknak és a fogyasztóknak egyaránt” – emelte ki az EUIPO ügyvezető igazgatója, João Negrão.

Véleményvezér

Kormányváltás lesz Csehországban, de Ukrajna támogatása marad

Kormányváltás lesz Csehországban, de Ukrajna támogatása marad 

Babis célja egypárti kormány létrehozása, amelyet más pártok kívülről támogatnának.
Hadházy Ákos szerint luxusutakra jártak a köztévé vezetői az adófizetők pénzéből

Hadházy Ákos szerint luxusutakra jártak a köztévé vezetői az adófizetők pénzéből 

Az adófizetők pénze könnyen vihető préda.
Egy magyar szervezet is részt vett egy olyan gyűlésen, amelynek célja az Orosz Birodalom helyreállítása

Egy magyar szervezet is részt vett egy olyan gyűlésen, amelynek célja az Orosz Birodalom helyreállítása 

Az Orosz Birodalom helyreállítása sok ember álma Keleten.
Fellélegeztek Európában, buktak az oroszbarátok

Fellélegeztek Európában, buktak az oroszbarátok 

EU-párti győzelem a moldovai választásokon.
Török Gábor előkapott egy dokumentumot, amikor Orbán Viktor egy politikustársa nemi identitásán élcelődött

Török Gábor előkapott egy dokumentumot, amikor Orbán Viktor egy politikustársa nemi identitásán élcelődött 

Elfajzott-e a Fidesz, ez a kérdés uralja a közbeszédet.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo