Többmilliárdos kárt okoznak évente Magyarországon a hamisított élelmiszerek és italok

Miközben csak Magyarországon, az értékesítést tekintve, évente 39 millió euró (közel 16 milliárd forint) és több mint 270 munkahely esik áldozatul a hamisított élelmiszereknek és italoknak, addig az EU-ban évente 2289 milliárd euró értékű értékesítési veszteséget és közel 5700 munkahely megszűnését okozzák.

A hamisított termékeket gyakran társítják luxuscikkekhez, vagy a ruházati és divatiparhoz. A szellemi tulajdonhoz fűződő jogok bűncselekményeinek 2022-es kockázatértékelése szerint azonban az élelmiszerek – különösen a sütemények, a tésztafélék, a chipsek és az édességek – a második leggyakrabban lefoglalt termékkategóriát tették ki 2020-ban az EU külső határain.

Vándorolnak a hamis élelmiszerek Európában
Vándorolnak a hamis élelmiszerek Európában
Fotó: EUIPO

A legújabb megállapítások riasztó mértékűre becsülik e bűncselekmények mértékét. Az Europol 2025-ös, a súlyos és szervezett bűnözés veszélyéről készülő felmérése (SOCTA) rámutat, hogy az e-kereskedelem növekedése új lehetőségeket nyitott a hamisítók előtt a hamisított élelmiszerek forgalmazására, ami egyre nehezebbé teszi a fogyasztók számára a valódi termékek azonosítását. A bűnözők manipulálják az élelmiszerek címkéit és csomagolását, és a gyártási folyamatokat is módosítják, a drágább termékekre koncentrálva.

A helyszíni bűnüldözési műveletek is rávilágítottak a probléma nagyságára. Az Europol és az Interpol által évente végrehajtott közös OPSON művelet eredményeként 2024-ben 91 millió euró értékű hamisított és nem megfelelő, silány minőségű élelmiszerterméket foglaltak le.

„A hamisított élelmiszerek és italok komoly közegészségügyi problémát jelentenek. Kampányunk célja, hogy a fogyasztók megkapják a szükséges ismereteket ahhoz, hogy megvédjék magukat, és egyúttal támogassák az uniós minőségi előírásokat betartó törvényes vállalkozásokat. Ez egy olyan küzdelem, amelyet együtt kell megvívnunk: a hatóságoknak, a gyártóknak és a fogyasztóknak egyaránt” – emelte ki az EUIPO ügyvezető igazgatója, João Negrão.

Véleményvezér

Cenzúrázta magát a köztársasági elnök

Cenzúrázta magát a köztársasági elnök 

Minden idők leggyengébb köztársasági elnöke címre pályázik Sulyok Tamás.
Mészáros Lőrincnek már három éves unokája is földtulajdonos

Mészáros Lőrincnek már három éves unokája is földtulajdonos 

Egyre nő a kapzsiság az oligarcháink világában.
Újabb orbáni illúzió ment füstbe

Újabb orbáni illúzió ment füstbe 

Az orosz békeszándék csak időhúzás.
Friss ketchup volt a tettes a prágai magyar nagykövetség lefestésében

Friss ketchup volt a tettes a prágai magyar nagykövetség lefestésében 

A ketchup ártalmatlannak bizonyult.
Szőlőbirtok szőlő nélkül, hogy kell okosba lenyúlni 89 millió forintot borturizmusra

Szőlőbirtok szőlő nélkül, hogy kell okosba lenyúlni 89 millió forintot borturizmusra 

Páratlan kilátás jár a NER-es birtok mellé.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo