A Kína-specifikus vámok leginkább az elektromos járművek ágazatát érintik a legsúlyosabban. A vámok új hangsúlyt kaptak Donald Trump megválasztott elnök második ciklusa és vámprogramja előtt.
A Biden-kormányzat a Kínával szembeni kereskedelmi intézkedésektől sem zárkózott el korábban. 2024 májusában az Egyesült Államok 25 százalékról 100 százalékra emelte a kínai gyártású elektromos járművek vámjait – és több más termékét is – a gyártási kapacitástöbblet miatti aggodalmakra és annak a globális piacokra gyakorolt hatására hivatkozva.
Négy országban vagy régióban, köztük az Egyesült Államokban, speciális vámok vonatkoznak a kínai elektromos járműiparra, amelynek piaci részesedése gyorsan az egekbe szökött, az export pedig 13 300 százalékkal 42 milliárd dollárra nőtt 2023-ban. Jelenleg Kína adja a globális elektromos járműgyártás közel 70 százalékát.
A kínai elektromos járművek iparágának sikerét az átfogó kormányzati támogatás vezérli, beleértve a gyártói támogatásokat, a hatalmas hazai piacot és az ellátási lánc vertikális integrációját.
Az EU kínai elektromos járművekre vonatkozó közelmúltbeli vámintézkedését az iparág gyors növekedése indokolta, amelynek piaci részesedése 2020 és 2023 között 3,9 százalékról 25 százalékra nőtt, ami aggodalmakat szül az európai autóipari munkahelyek jövője és az ipar fenntarthatósága miatt.
Az adatok 2024 novemberében frissültek.