Tapasztalatok a bankinformatikáról (II.)

1997-ben hozták létre a Jelzálog Bankot, az informatikát 1997 végén, egy kezemen megszámolható kollégámmal. Az volt a feladat, hogy 1998 április elejére, tehát 3 usque 4 hónap alatt működő bank jöjjön létre. Működő bank azt jelenti, hogy az összes felügyeleti és egyéb jóváhagyás és ellenőrzés után működik. A pályáztatásban a fő szempont a gyorsaság volt, és annak biztosítása, hogy ez 4 hónap alatt létre tud jönni.

A KFKI-t választottuk (akkor még nem volt Classys), amelyben láttuk annak a lehetőségét, hogy az általa szállított, részben kész, részben fejlesztendő szoftverelemekből mozaikszerűen úgy össze tud állni ennyi idő alatt a banki operáció, a banki működés, amennyi elegendő ahhoz, hogy a megfelelő felügyeleti és egyéb engedélyt megkapjuk. A Bank Mastert, mint alap tranzakciós rendszert választottuk és a bank március közepén, tehát 3 hónappal a szerződések aláírása után, megkapta a működési engedélyt. Akkor a rendszer váza állt működésbe, az az elengedhetetlenül szükséges rész, amivel a tranzakciókat kezeltük. Az azóta eltelt időben a bank többször változtatott stratégiát, és jelenleg lakossági lakáshitelek nyújtásával foglalkozik leginkább. Másik oldalon kereskedelmi bankok által nyújtott lakáshiteleket refinanszíroz. Tehát ebből a szempontból Janus-arcú.
Az elmúlt 4 év során az eredetileg üzembe állt rendszereket fokozatosan fejlesztettük. Miután belső fejlesztői gárda nincs, ez a fejlesztés teljes mértékben a KFKI-ra támaszkodott. A rendszer három fő elemét emelném ki. Az alap tranzakciós rendszer a Bank Master. E köré egy szoftvercsomag réteget építettünk, ami egyrészt kiszolgálja a magyar specifikumokat, másrészt a jelzálogbanki elvárásoknak és a törvényi előírásoknak tesz eleget. Az alap tranzakciós rendszerben az eredeti Bank Master program és a közös fejlesztésünk eredményéből ez utóbbi most már több.

A jelzálogbanknak nem csak könyvvizsgálója, hanem vagyonellenőre is van, és van egy kötelező, úgynevezett fedezetnyilvántartási rendszer, ami a jelzálogbank működésének alapfeltétele. Ezt a KFKI rögtön a működés első évében fejlesztette ki szinte nullából, hiszen ilyen jelzálogbank akkor még nem volt. Ez a rendszer az 1998-as üzembe helyezése óta szinte lényegi változáson nem is ment át. Tartalmilag stabil és rugalmas, így a stratégiai váltásokat le tudta követni.

A harmadik rendszer a front office rendszer, ügyfél, ügylet, ingatlan nyilvántartás. Ez bizonyos jelzálogbanki specifikumok mellett már általánosabban működtethető. A jelzálogbank történetében nem csak a termékeink változtak, hanem az értékesítési csatornáink is. Együttműködünk kereskedelmi bankokkal, takarékszövetkezetekkel és egyéb ügynökökkel, és az ezekből jövő adatok kezelését és feldolgozását a rendszereknek biztosítaniuk kell.
Együttműködésünk a Classysszal többoldalú, egyrészről vannak nálunk lízingelt emberek, akik fixen, mint munkahelyre járnak, részt vesznek a napi operatív működésben, fejlesztésben. Nyilvánvalóan azt a területet fedik le, ahol oly mértékben sűrűek, gyakoriak a változások, hogy egy klasszikus szoftverfejlesztéssel nem végezhetőek el az átprogramozások. Az együttműködésünk másik területe szoftverszállítás, amikor az ügyfél-ügylet nyilvántartó rendszernél időről-időre újabb igények merülnek fel, és ezeknek a továbbfejlesztése folyik. Ez a fejlesztés eléggé jó együttműködés eredményeként alakult ki, és kellően rugalmas. A rugalmasság már-már hirtelen megoldásokat is szül. Vannak feladataink, amelyeknek az átfutási idejét kénytelenek vagyunk néhány hétben megszabni annak érdekében, hogy egy új-, például kormányrendeletet szolgáljunk ki. Nem volt kérdés, hogy a február 28-án hozott rendeletet, ami március 1-jén hatályba lép, azt végre kell-e hajtani vagy sem.
Amit én kiemelnék az együttműködésben, az az, hogy mindezen szempontok mentén elég rugalmasan tudunk dolgozni, és azt remélem, hogy ez így lesz a jövőben is.

Gács Pál, Földhitel- és Jelzálog Bank Rt.
Elhangzott a Budapest Kongresszusi Központban tartott bankinformatikai szakmai napon május 23-án.


I. rész
III. rész
Jelentésszolgálati adatpiac kialakítása a pénzintézeteknél
Jelzálogbanki számlavezetési tapasztalatok
Az internet és mobil banking rendszerek fejlődése

Véleményvezér

Jól hat a putyini propaganda, egyre több orosz gyűlöli az európaiakat

Jól hat a putyini propaganda, egyre több orosz gyűlöli az európaiakat 

A gyűlöletet könnyű szítani.
Hatalmas öngól, nagyot ugrott az EU támogatottsága a magyaroknál

Hatalmas öngól, nagyot ugrott az EU támogatottsága a magyaroknál 

Milliárdok folytak a kanálisba.
Fóbia vagy valóság, hogy Putyin Európa ellen készül?

Fóbia vagy valóság, hogy Putyin Európa ellen készül? 

Oroszország hatalmas hadi készleteket halmoz fel, de ki ellen?
Republikánus fellegvárat bukott el Donald Trump

Republikánus fellegvárat bukott el Donald Trump 

A republikánus mennyországnak bealkonyult.
Oroszország győzelme kétszer annyiba kerülne Európának, mint Ukrajna diadala

Oroszország győzelme kétszer annyiba kerülne Európának, mint Ukrajna diadala 

A kárpátaljai magyarok is inkább az Európai Unióhoz szeretnének csatlakozni, mint Putyin rémhatalmához.
Szijjártó Péter diktátor barátja nagy bajban

Szijjártó Péter diktátor barátja nagy bajban 

Amerika gyakorlatilag megtámadja Venezuelát.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo