4,6 százalékos infláció szeptember/szeptemberben

2002. szeptemberben az egyhavi átlagos áremelkedés 0,6% volt, 2001. szeptemberhez viszonyítva pedig 4,6%-kal növekedtek az árak. Idén az első kilenc hónapban átlagosan 5,4%-kal voltak magasabbak az árak, mint az előző év azonos időszakában.

Az előző hónaphoz viszonyított áremelkedéshez az egyéb cikkek, üzemanyagok drágulása 0,23%-kal, az élelmiszereké 0,17%-kal, a ruházkodási cikkeké 0,10%-kal, a szeszes italok, dohányáruké 0,09%-kal, a háztartási energiáé 0,02%-kal, a tartós fogyasztási cikkeké 0,01%-kal járult hozzá.

1 hónap alatt, 2002. augusztushoz viszonyítva, az idényáras élelmiszerek nélkül számítva az élelmiszerek árai 0,8%-kal emelkedtek. Az átlagosnál jobban emelkedett a tojás (7,9%), a sertéshús (6,2%), a sertészsiradék (3,0%), a sajt (1,5%) és a munkahelyi étkezés (1,2%) ára. Olcsóbb lett az étolaj (1,2%) és a vaj, vajkrém (1,1%).

Szeptemberben a szezonváltás miatt a ruházkodási termékek új kollekciói jelentek meg az üzletekben, így az árak, hasonlóan az előző évek tendenciájához, az átlagos áremelkedésnél jobban emelkedtek. Az egyéb cikkek, üzemanyagok és a szeszes italok, dohányáruk főcsoportokban is az átlagosnál nagyobb volt az áremelkedés. Ezen belül a virágok, dísznövények árai 5,9%-kal, a tankönyveké 4,9%-kal, az újságoké, folyóiratoké 4,2%-kal, a járműüzemanyagoké 2,0%-kal emelkedtek. A dohányáruk átlagosan 2,7%-kal drágultak egy hónap alatt. A tartós fogyasztási cikkek és a háztartási energia az átlagosnál kisebb mértékben drágultak, ugyanakkor a szolgáltatások körében az árak összességükben nem változtak az előző hónaphoz viszonyítva. Ez utóbbi főcsoporton belül az oktatási szolgáltatások díjai 8,5%-kal emelkedtek, ezzel szemben az üdülési szolgáltatások árai 7,4%-kal csökkentek.

Az idényáras élelmiszerek (burgonya, friss zöldség, valamint a friss hazai és déligyümölcs) nélkül számítva egy hónap alatt a fogyasztói árak szintén 0,6%-kal emelkedtek.

12 hónap alatt, 2001. szeptemberhez viszonyítva, az élelmiszerek árai az átlagosnál kisebb mértékben emelkedtek. Ezen belül jelentős szóródás figyelhető meg: az étolaj 19, az idényáras élelmiszerek és a cukrászáru, fagylalt 12, a munkahelyi étkezés 11, az éttermi étkezés 10, a tej, az iskolai étkezés és a büféáruk 9%-kal drágultak. Csökkent viszont az elmúlt 12 hónap alatt a sertéshús (18%), a liszt (10%), a baromfihús (9%), a tojás (6%) és a sertészsiradék (5%) ára.

A tartós fogyasztási cikkekért átlagosan 2%-kal kellett kevesebbet fizetni, mint 2001. szeptemberében. A háztartási energia és a ruházkodási cikkek 12 hónap alatt az átlagosnál kisebb mértékben drágultak. A szolgáltatások átlag feletti áremelkedésén belül kiemelkedett a sportrendezvények, múzeumi belépők 15, a testápolási szolgáltatás 14, az oktatási szolgáltatás 12, a mozi, a szemétszállítás és a járműjavítás,
-karbantartás 11%-os drágulása. Az egyéb cikkek és a szeszes italok, dohányáruk árnövekedése szintén magasabb volt az átlagosnál. Ezzel szemben a járműüzemanyagokért átlagosan 3%-kal kellett többet fizetni, mint 2001. szeptemberben.

2002. szeptemberben a szezonálisan kiigazított „alapdrágulás” (maginfláció) az előző hónaphoz 0,4%, 2001. szeptemberhez viszonyítva 5,6% volt. Részletesebb információk „Az új típusú maginflációs mutató visszatekintő adatsora” című időszaki tájékoztatóban találhatók.

2002. szeptemberben a nyugdíjas fogyasztóiár-index az előző hónaphoz 100,6%, előző év szeptemberhez pedig 104,0% volt.

Véleményvezér

Jól hat a putyini propaganda, egyre több orosz gyűlöli az európaiakat

Jól hat a putyini propaganda, egyre több orosz gyűlöli az európaiakat 

A gyűlöletet könnyű szítani.
Hatalmas öngól, nagyot ugrott az EU támogatottsága a magyaroknál

Hatalmas öngól, nagyot ugrott az EU támogatottsága a magyaroknál 

Milliárdok folytak a kanálisba.
Fóbia vagy valóság, hogy Putyin Európa ellen készül?

Fóbia vagy valóság, hogy Putyin Európa ellen készül? 

Oroszország hatalmas hadi készleteket halmoz fel, de ki ellen?
Republikánus fellegvárat bukott el Donald Trump

Republikánus fellegvárat bukott el Donald Trump 

A republikánus mennyországnak bealkonyult.
Oroszország győzelme kétszer annyiba kerülne Európának, mint Ukrajna diadala

Oroszország győzelme kétszer annyiba kerülne Európának, mint Ukrajna diadala 

A kárpátaljai magyarok is inkább az Európai Unióhoz szeretnének csatlakozni, mint Putyin rémhatalmához.
Szijjártó Péter diktátor barátja nagy bajban

Szijjártó Péter diktátor barátja nagy bajban 

Amerika gyakorlatilag megtámadja Venezuelát.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo