A Központi Statisztikai Hivatal (KSH) legfrisebb adatai szerint 2006 I. negyedévében az előző év azonos időszakához képest 20%-kal nőtt az egy napra hazánkba látogatók száma. Az 1-3 napra látogatók aránya 1 százalékponttal emelkedett, a négy vagy annál több napra látogatóké 8 százalékponttal csökkent az előző év azonos időszakához képest.
A külföldi látogatók által itt eltöltött összes idő 2006 I. negyedévében 2005 azonos időszakához képest 7%-kal, 16,4 millió napra csökkent. Rövidült a tartózkodások átlagos hossza: bár a több napra látogatók közül az 1-3 napra érkezők eltöltött ideje 10%-kal emelkedett az egy évvel korábbihoz képest, a négy vagy több napra látogatók által eltöltött idő nagymértékű, 23%-os csökkenést mutat.
Csak átutazik
Az egy napra hazánkba látogatók többsége csak átutazik hazánkon. A szomszédos országok közül Románia, valamint Szerbia és Montenegró állampolgárai voltak a legfőbb tranzitutazók. Az egy napra beutazók többsége Romániából, Szlovákiából és Ausztriából érkezik. A turisztikai céllal érkezők aránya 16%, egytizedük tartózkodott üzleti céllal Magyarországon.
A hosszabb ideig itt tartózkodók esetében lényegesen meghatározóbb a szabadidős (59%) és az üzleti cél (20%). Ebben a csoportban a vásárlási céllal érkezők és az átutazók aránya csekély. A külföldiek által leglátogatottabb turisztikai régióink 2006 I. negyedévében Nyugat- és Közép-Dunántúl voltak. Az egy napra hazánkba látogatók szintén e két régióban fordultak meg a leggyakrabban, míg a többnapos látogatások esetében Budapest kimagasló arányban (39%) vezet.
Egy napra, vásárolni
A külföldi látogatók 2006 I. negyedévében 156 milliárd forintot költöttek el hazánkban. Az egynapos látogatásokból származott a bevételek 32%-a, 50 milliárd forint. Az egynapos látogatások esetében a vásárlási céllal érkezők költöttek a legtöbbet. A szabadidős céllal érkezők kiadásai 26, az átutazóké 15%-os részarányt képviseltek. A több napra ide látogatók 105 milliárd forint értékben vették igénybe hazánk turisztikai szolgáltatásait. Kiadásaik nagy része, 54%-a a szabadidős utakhoz, 29%-a pedig az üzleti utakhoz kötődött. A külföldiek kiadásaiban a legnagyobb tételek a szálláshely- és vendéglátó-szolgáltatások, valamint a különböző termékek és szolgáltatások (élelmiszer, ital, egyéb árucikk, egyéb szolgáltatások) vásárlása voltak.
Magyarok is csak egy napra utaznak
2006 I. negyedévében a magyar állampolgárok 3,5 millió alkalommal utaztak külföldre. 2005 első negyedévéhez képest 12%-kal nőtt az egynapos utazások száma, míg a többnapos látogatások száma 81%-ra esett vissza, vagyis további arányeltolódás figyelhető meg az egynaposok javára. Amíg az egynapos utazások több mint felét (51%-át) vásárlási céllal tették, addig ugyanez a cél a többnapos utazások esetében már csak 4%-ban szerepel. A turisztikai motivációjú szabadidős és üzleti) utazások az egynapos utazások egyharmadrészét sem érték el (30%), a többnapos utazásoknál viszont ezek képviselik a túlnyomó többséget (76%). Figyelemre méltó továbbá a munkavégzés célú kiutazások magas aránya, mely mind az egy-, mind a többnapos utazásoknál 16%-kal szerepel, tehát majdnem minden 6. utazást ilyen céllal tettek a magyarok 2006 I. negyedévében.
A lakosság 10,4 millió napot töltött el külföldön, ennek 21%-át egy-, 79%-át többnapos látogatásokon. A többnapos utazásoknál a lakosság külföldi átlagos tartózkodási ideje 6 nap volt. A 2006 első negyedévében a külföldre látogatók több mint 78 milliárd forintot költöttek el utazásaikra.