A cikk eredetileg laptársunk, az Mfor.hu oldalán jelent meg.
Miközben az autósok idén rég nem látott számokkal találkozhattak a benzinkutaknál tavasszal, hiszen az üzemanyagok ára 300 forint alatt is járt, maradéktalanul nem örülhettek. Egyrészt azért nem, mert az árak a kijárási korlátozások alatt voltak mélyponton, amikor behatárolt volt az emberek mozgása. Másrészt az olcsó üzemanyagárak hátterében az olajár esése állt. Emiatt viszont a jövedéki adó mértéke változott év közben.
Az üzemanyagokra kivetett jövedéki adó jelenti az áfa mellett a legnagyobb tételt az árakban, mely a benzin esetében fix 120 forint literenként, a gázolajnál fix 110,35 forint. Ez növekedett év közben, az árakat ugyanis negyedévente vizsgálják felül. Az év elején magasabb olajárat jegyeztek fel - az első három hónap átlaga 50 dollár felett volt -, később azonban ez az adómegállapítás szempontjából fontos szint alá csúszott, így adóemelésre került sor. A szabályok szerint, ha az olaj ára tartósan 50 dollár vagy az alá csökken, akkor a benzin jövedéki adómértéke literenként 5 forinttal, a gázolajé pedig literenként 10 forinttal nő.
Az autósok számára ráadásul fejfájást okozott, hogy nem csak az adó mértéke növekedett, de az olaj ára is emelkedett a nyár folyamán. Így az árak ismét a 370-es szint körül alakultak. Igaz, idén megtörtént az a rég látott eset is, hogy helyet cserélt a benzin és a gázolaj ára, hiszen korábban hosszú évekig a dízelért kellett többet fizetni, most viszont a 95-ös benzin drágább.
Hiába nőtt azonban az üzemanyagok és az olaj ára is az utóbbi időszakban, a negyedéves átlagára az 50 dolláros szint alatt maradt, így az autósok az utolsó negyedévben is a megemelt jövedéki adót fogják a költségvetésnek fizetni.
A tavaszi korlátozások és a gazdasági visszaesés egyébként az első kilenc hónap fogyasztási statisztikáiban is visszaköszönnek. A Magyar Ásványolaj Szövetség (MÁSZ) napokban közzétett adatai szerint 5,8 százalékkal kevesebb motorbenzin és 8,6 százalékkal kevesebb gázolaj fogyott idén az első kilenc hónapban, mint egy évvel korábban, az üzemanyag-fogyasztás így átlagosan 7,5 százalékkal csökkent a tavalyi azonos időszakhoz képest.
Érdekesség, hogy miközben a fogyasztás összességében csökkent, a prémium szegmensben mind a benzin, mind a gázolaj esetében növekedést mértek. Prémium motorbenzinből 234,2 millió liter fogyott, 180,8 százalékkal több, mint egy évvel korábban. A gázolaj esetében a magasabb minőségű termékekből 186,1 millió liter kelt el az első kilenc hónapban, ami 15,2 százalékos bővülés a tavalyi azonos időszakhoz képes.