Ritkábban, de akkor többet vásárolunk

A GfK Kereskedelmi Analízisek idei első félévet elemző tanulmánya szerint a háztartások ritkábban vásároltak nagyobb összegben napi fogyasztási cikket 2017. január–június között. Az év első felében újra a diszkontok teljesítménye bizonyult a legjobbnak; a vásárlói magatartás pedig továbbésszerűsödött.

Elmossa az árrésstopot a recesszió?
Mekkora sebeket ejt rajtunk Donald Trump vámháborúja?

Online Klasszis Klub élőben Jaksity Györggyel!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a neves közgazdászt!

2025. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

2016-ban a korábbi éveknél visszafogottabb GDP-bővülés, növekedésnek induló infláció és számottevő keresetnövekedés mellett a háztartások fogyasztása a korábbi éveknél nagyobb mértékben növekedett. 2017-re az EU-támogatások fokozódásával, a beruházások bővülésével és a fogyasztás további fellendülésével számolhatunk.

Kép: MTI

A GfK rendszeres, a hazai kiskereskedelmi folyamatokat félévente feltérképező Kereskedelmi Analízisek tanulmánya szerint a magyar háztartások napi fogyasztási cikkekre fordított költése 2017 első félévében stagnált az azt megelőző év azonos időszakához képest. Bár az idei első hat hónapban a vásárlási gyakoriság visszaesett, ennek hatását ellensúlyozta a közel azonos arányban növekvő átlagos kosárméret – azaz ritkábban, de alkalmanként többet költöttek a vásárlók napi fogyasztási cikkekre a 2017. január–június időszakban.

Leszögezhetjük, hogy a modern kereskedelem továbbra is domináns lesz a napi fogyasztási cikkek forgalmában, hiszen az előállított termékek globálisan 62 százaléka – Amerikában és Európában 80 százalék fölötti aránya – e csatornákban kerül a fogyasztókhoz. A forgalom bővülését tekintve a legdinamikusabban az online és a diszkont csatorna fejlődik világszerte: esetükben 2016-ról 2021-re 18,2 és 5,1 százalékos éves átlagos növekedéssel számolhatunk a Planet Retail adatai szerint.

Kép: GFK

Az idei első félévben Magyarországon is folytatódott a diszkont csatorna diadalmenete. Azon túl, hogy a folyamatos bővülést mutató csatorna piaci részarányának növekedési üteme tovább fokozódott, 2017 első félévében a diszkont rendelkezett a kereskedelmi csatornák közül a legnagyobb vásárlói hatókörrel, és az átlagos kosárméretet tekintve is csak a hipermarket előzte meg a sorban. Az árukészletében nagy arányban kereskedelmi márkákat tartó diszkont csatorna nem csupán a leglátogatottabb volt 2017 első felében, de a csatornához tartozó háromból két lánc forgalmának az átlagosnál nagyobb részét adták a magas jövedelmű háztartások.

A munkavállalók negyede munkahelyén is a webáruházak kínálatát böngészi
A dél-afrikai Naspers csoport érdekeltségébe tartozó eMAG.hu felkérésére a GKI Digital 1500 ember megkérdezésével elkészítette az E-Commerce riport második reprezentatív kutatását. Az eMAG arra kereste a választ, hol, mikor, hogyan vásárolnak az emberek az online áruházakban, mi motiválja őket, valamint milyen előnyöket és hátrányokat tapasztalnak ezek használata során. A kérdések egy része a webáruház-használat általános jellemzőire, mások kifejezetten az eMAG-ra vonatkoztak.
A tanulmány megállapítja továbbá, hogy a vásárlói magatartást az idei első félévben is áthatották az ésszerűsítési, racionalizálási törekvések. Ennek megfelelően a keresletnek köszönhetően továbberősödtek a kereskedelmi márkák mind a diszkontok, mind a drogériák és a szupermarketek esetében, valamint újra nőtt a kártyás vásárlások aránya. Egyértelműen nagyobb bizalom látszik az online rendelési lehetőség iránt is, aminek eredményeképpen az online forgalom struktúrája immár megközelíteni látszik a teljes FMCG-forgalom szerkezetét. Bár a mobil eszközök használata rohamosan terjedt az utóbbi években, bizonyos interneten végzett tevékenységek inkább kötődnek a fix eszközökhöz továbbra is. Ilyen az online vásárlás, de a vásárlás előtti online tájékozódás is.

„A vásárlás élménye, a gyorsaság, a kényelem egyre fontosabb elvárások a fogyasztók részéről. A digitalizáció, a digitális fogyasztói szegmens továbbfokozza ezeket az elvárásokat. A kereskedők számára a megváltozott fogyasztói igényeknek való megfelelés miatt különösen fontos, hogy ott legyenek, ahol a vásárlóik vannak – már a vásárlás gondolatának felbukkanása pillanatában – jelzi Csillag-Vella Rita, a GfK ügyfélkapcsolati igazgatója. – Ehhez a legjobb, ha a kereskedő, még az online üzletágat nem üzemeltető piaci szereplők is, jelen vannak az online térben. Jó, ha átgondolt keresési stratégiát állítanak fel, és ajánlataikat mobil eszközökre, így okostelefonra optimalizált, felhasználóbarát felületen teszik a vásárlók számára elérhetővé” – egészíti ki a szakember a potenciális siker tényezőinek listáját.

 

Véleményvezér

A statisztika azt mutatja, hogy mit sem érnek a kormányzati hatósági árak

A statisztika azt mutatja, hogy mit sem érnek a kormányzati hatósági árak 

Árkorlátozás ide, vagy oda, azok mennek felfelé.
2,9 milliárd forintért árulja dubaji luxuslakását a volt jegybankelnök fia

2,9 milliárd forintért árulja dubaji luxuslakását a volt jegybankelnök fia 

Szépen gazdagodott a Matolcsy gyerek.
A cseh kormánypártok Orbán Viktor rémével kampányolnak

A cseh kormánypártok Orbán Viktor rémével kampányolnak 

Orbán Viktort kifejezetten negatív színben tüntetik fel cseh plakátokon.
Kiderült miért vonta vissza vámjait Trump

Kiderült miért vonta vissza vámjait Trump 

A közgazdászok pártállás nélkül visítanak.
180 fokot fordult Orbán Viktor és Donald Trump barátja

180 fokot fordult Orbán Viktor és Donald Trump barátja 

A politikusok némelyike felülmúlja a szélkakasokat.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo