Óvatosakká válunk

A GfK Hungária Piackutató Intézet minden év őszén megjelenő, a stratégiai tervezéshez segítséget nyújtó tanulmánya 2006-ra mindössze 2 százalékos lakossági fogyasztásnövekedést prognosztizál. A kereskedelemben a szakértők egy viszonylag gyors átrendeződést követően lassú, de folyamatos piaci mozgásokkal járó időszakra számítanak.

A GfK Hungária Piackutató Intézet Stratégiai levél tanulmánya összefoglalja, milyen tendenciák jellemzik a következő másfél év piaci, gazdasági és kereskedelmi folyamatait.

2005-ben tovább folytatódott a kiskereskedelmi piac koncentrációja. A következő néhány évben lassuló dinamikával ugyan, de tovább folytatódik a hipermarketek térnyerése. A 2000-ben még csak 14 százalékos részesedéssel bíró bolttípus a 2006. évben a GfK prognózisa szerint a napi fogyasztási cikkek forgalmának negyedéért felel, 2010-re pedig már a forgalom 28 százaléka a hipermarketekben realizálódik. A diszkontok előreláthatóan ugrásszerű növelik majd piaci részesedésüket a következő néhány évben: 2006-ban a napi fogyasztási cikkek forgalmából várhatóan 17 százalékos részesedésre tesznek szert, 2010-re pedig már a hipermarketekét megközelítő, 24 százalékos diszkont-forgalomrészesedésre számíthatunk.


Az egyes bolttípusok részesedése - Gfk Hungária

A nagyobb eladóterű boltok továbbra is az ország azon területein koncentrálódnak, ahol a legmagasabb az egy főre jutó jövedelem, azaz az ország észak-nyugati és középső régiójában. A stagnáló piaci részesedéssel bíró szupermarketek 2005-ben főként a Dél-Dunántúlon terjeszkedtek. A kisboltok leginkább az észak-keleti régióban számíthatnak viszonylag legnagyobb vevőszámra és forgalomra, mert itt található a legkevesebb nagy eladóterű bolt. A magyar kereskedelem viszonylag gyors átrendeződését most egy lassúbb, ám folyamatos piaci mozgásokkal járó időszak fogja követni.

Kiskereskedelem: csökken

A kiskereskedelmi eladások volumene 2005-ben 5,6 százalékkal nőtt. 2006 első félévében ez az érték 5,1 százalékkal magasabb, mint az előző év azonos időszakában. Főként az év első negyede járt dinamikus forgalombővüléssel: akkor 6,3 százalékkal nőtt a kereskedelmi forgalom volumene 2005 első félévéhez képest. A vásárlóerő korlátozások hatása várhatóan az év utolsó negyedévének forgalmában fog jelentkezni. Éves szinten 5,5 százalékos bővülés várható, de az infláció várható gyorsulása, illetve a vásárlóerő korlátozása számottevően csökkentheti a lakossági vásárlásokat.

A fogyasztás 2006. évi növekedését illetően jelentős várakozások fűződtek a felső ÁFA kulcs év eleji csökkentéséhez - ezek az előrejelzések csak részben teljesültek, az árak lassú ütemben mérséklődtek. A középső ÁFA kulcs 5 százalékpontos emelése viszont fogyasztáscsökkentő hatású lesz. A szakértők szerint főként a nyugdíjasokat és a jövedelmüket teljes mértékben elköltő bérből- és fizetésből élőket érinti érzékenyen ez a változás. Utóbbiaknál további vásárlási lehetőséget csökkentő tétel a munkavállalói járulék emelkedése. Ezek a hatások azonban csak jövőre jelentkeznek, a GfK Hungária előrejelzése szerint a lakossági fogyasztás idén mintegy 2 százalékkal emelkedik.

Véleményvezér

Hűtlen kezeléssel vádolja Pokorni Zoltán volt fideszes polgármestert utóda

Hűtlen kezeléssel vádolja Pokorni Zoltán volt fideszes polgármestert utóda 

Pokorni Zoltán annak idején kéz levágást ígért azoknak, akik lopnak.
Az Orbán-kormányt gyanúsítják a kárpátaljai templom elleni támadással

Az Orbán-kormányt gyanúsítják a kárpátaljai templom elleni támadással 

Orosz-magyar közös titkosszolgálati akció?
A kárpátaljai templom elleni támadás mögött az orosz titkosszolgálat is állhat

A kárpátaljai templom elleni támadás mögött az orosz titkosszolgálat is állhat 

Gyanús körülmények a kárpátaljai templom felgyújtási kísérlete körül.
Ursula elküldte a selyemzsinórt Orbán Viktornak

Ursula elküldte a selyemzsinórt Orbán Viktornak 

Az orbáni hintapolitikát megelégelték az európai nagyhatalmak.
Orbán Viktor megírná Brüsszel helyett az unió költségvetését

Orbán Viktor megírná Brüsszel helyett az unió költségvetését 

Drukkolunk Orbán Viktornak, hogy jobb költségvetést írjon Brüsszelnél.
Befellegzett a visegrádi négyeknek

Befellegzett a visegrádi négyeknek 

Mélyponton a magyar-lengyel kapcsolatok.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo