Oracle: jövő a jelenben
Amikor Larry Ellison 1977-ben nevet adott frissen alapított, adatbázis-kezeléssel foglalkozó cégének, talán csak titokban gondolt arra, hogy az Oracle Corporation rövid időn belül fogalommá válik az információtechnológia világában. Orákulum azt jelenti: jósda, s akinek manapság kétségei, kérdései lennének az internet és a gazdasági élet összetartozásával kapcsolatban, jobb helyre nem is fordulhat, mint az Oracle. A kilencven országban működő, 40 ezer alkalmazottal dolgozó multinacionális vállalat a világ második legjelentősebb szoftvergyártója, s piaci értéke alapján egyben az USA ötödik legnagyobb vállalatóriása, olyan szellemi és technikai kapacitás birtokában van, amellyel nemcsak jósolni, de diktálni is lehet a jövőt.
Larry Ellison „az” internetes megoldásokat nyújtó cégként aposztrofálta vállalatát, s azt ma már senkinek sem kell bizonygatni, hogy az internet gazdasági folyamatokat forradalmasító jelentőségét talán a gőzgép feltalálásához lehetne hasonlítani. Mint Deme Csaba, az 1993-ban alakult Oracle Hungary marketingigazgatója elmondta, az Oracle által kifejlesztett programok az adatbázis-kezeléstől a vállalatirányításon, döntés-előkészítésen át egészen az ügyfélkapcsolat-kezelésig gyakorlatilag felölelik, és egységes, könnyen kezelhető rendszerbe foglalják az interneten alapuló gazdálkodás minden fontos elemét. Az Oracle tehát nem pusztán az információtechnikában (IT) közvetlenül érdekelt vállalatok szempontjából meghatározó tényező, de az IT-t felhasználók szempontjából is igazodási pont. Az EITO (Europian Information Technology Observatory) 62 vállalatot – autó-, gyógyszer-, hajó-, textilgyártás – érintő vizsgálata szerint az elektronizáció megváltoztatja a teljes értéktermelési folyamatot a tervezéstől az értékesítésig, valamint az iparágak piaci modelljét.
Az Oracle úttörő szerepet játszik az elektronikus piacterek létrehozásában is, több iparági, úgynevezett vertikális piac kialakításában vett már részt. Az első ilyen elektronikus piactér, a Ford autóipari céggel létrehozott Autoexchange vegyes vállalati formában működik. Az Autoexchange segítségével a Ford az első elektronikus beszállítói aukción 10 millió dolláros megtakarítást könyvelhetett el a teljesen nyílt, interneten keresztüli ajánlattétel révén. A siker nyomán további autóipari cégek, mint a General Motors és a Renualt csatlakoztak a piactérhez, amivel a világ legnagyobb beszerzési központja jött létre – a beszerzési láncban 35 ezer vállalat érintett. Ez nyilván csak az internetes technika segítségével valósítható meg, hisz így a szóba jöhető beszerzési források másodpercre kész nyilvántartásával optimalizálhatók az épp aktuális anyagigények. De ugyanez az elv érvényesül a raktározás, a döntés-előkészítés vagy a vevőkkel való kapcsolattartás területén is.
Az adat önmagáért beszél: a világ tíz vezető e-business cége közül kilenc Oracle szoftverre alapozza működését. (Tavaly ez az arány még csak tízből hét volt.) Az IDC (International Data Corporation) jelentése szerint az Oracle több mint 1500 százalékos növekedésével produkálja a leggyorsabb fejlődést Európában, az ügyfél-támogatási és hívóközpontos megoldások terén.
Az anyavállalattal párhuzamos dinamikát mutat a magyarországi leányvállalat is, évi közel 30 százalékos növekedésével. Tavalyi árbevételük meghaladta 6 milliárd forintot . Az Oracle alapú megoldások legfőbb előnye, hogy a legkülönfélébb adattömegeket képes integrálni, elérhetővé és felhasználhatóvá tenni, mégpedig bármilyen kiszolgálón, bármilyen hálózaton keresztül és bármilyen ügyfélgépről. Az ügyfélkapcsolat-kezelési alkalmazáskészlet pedig a hagyományos kapcsolati tevékenységet – értékesítés, marketing, ügyfélszolgálat – ötvözi az elektronikus kereskedelemmel, többek közt a weben történő vásárlással és értékesítéssel. A múlt hónapban debütáló Oracle portál segítségével például egyszerű webböngészőn keresztül elérhető, személyre szabott szoftveres szolgáltatáscsoportokat lehet kialakítani és kezelni.
Az Oracle nem kockáztatja ügyfelei bizalmát: minden programfejlesztés végső állomásaként saját, vállalati keretei között próbálják ki, tesztelik annak működését. Amikor tavaly elkészült az összes Oracle program internetes verziója, Larry Ellison meghirdette a programot: egy-másfél éven belül az Oracle működésében egymilliárd dolláros megtakarítást kell elérni ezek alkalmazása révén. A merésznek tűnő elképzelést nemhogy megvalósítani, de túlszárnyalni is sikerült. A globális szemlélet, kiegészülve a tervezés, beszerzés, értékesítés e-alapú technikájával mind a cégen belüli, mind a beszállítói, illetve vásárlói kapcsolattartás területén, az Oracle teljes diadalát eredményezte.
Oracle Applications a Vodafone-nál 70 nap alatt
A rekordgyorsasággal Magyarországra települt Vodafone mobiltelefon-szolgáltató integrált vállalatirányítási rendszereinek kiépítése az Oracle Hungary közreműködésével szintén példátlanul rövid idő alatt valósult meg. A rendszer bevezetését az Oracle Hungary szeptember 14-én kezdte meg, s november végére már rajtra készen álltak a Vodafone pénzügyi-vállalatirányítási moduljainak alapvető elemei. A gyors siker hátteréről Samuel Dewberryvel, a Vodafone informatikai igazgatójával beszélgettünk.
– Melyek voltak a Vodafone fő céljai a projekt megvalósítása során, és miért esett a választás az Oracle-re?
– A projekt középpontjában a magyarországi Vodafone cég vállalatirányítási rendszerének kialakítása állt. Az Oracle mint partner és a számítástechnikai rendszer megvalósítója alapvetően két fő tényező miatt került a látókörünkbe. Az egyik a kiépítésre kerülő rendszer mérete és terjedelme volt, amely átfogja a Vodafone működési területeinek tekintélyes részét. A másik, még ennél is lényegesebb szempont a gyors implementáció követelménye volt, hiszen a megvalósítás fázisai rendkívül szoros határidőkkel követték egymást. Természetesen a választást megelőző döntés során figyelembe vettük az ilyenkor szokásos egyéb szempontokat, így a költségtényezőket is. Mindezek alapján az Oracle Hungary ajánlata került ki győztesen. Ennek oka a versenyképes árajánlat mellett az volt még, hogy rendelkeztek a kivitelezéshez szüksége technikai erőforrásokkal és a megfelelő szakértői gárdával is. Harmadrészt, de korántsem utolsósorban, az Oracle elkötelezettnek bizonyult arra, hogy a feladatot a rendelkezésre álló szokatlanul rövid határidőn belül valósítsa meg. Eredetileg csak néhány modult rendeltünk meg (Főkönyv, Kötelezettségek, Tárgyieszköz- és Készletgazdálkodás). A néhány hónapja tartó együttműködésünk során ezeket még továbbiakkal bővítettük, így többek között a Kinnlévőségek és az Emberi Erőforrások (HR) terület alkalmazásaival. Természetesen választásunkat megkönnyítette, hogy a Vodafone a világ más piacain már korábban is jó tapasztalatokat szerzett az Oracle-lel való együttműködés kapcsán.
– Hogyan jellemezné a projekt nagyságrendjét, különösen ami az együttműködő partner erőfeszítéseit illeti?
– Az emberi erőforrások igénybevételét tekintve is rendkívül nagy teljesítményről van szó. Az Oracle részéről folyamatosan, teljes munkaidőben 15-18 munkatárs vett részt a projektben. A Vodafone IT részlegének munkatársai közül közvetlenül ketten kapcsolódtak be a megvalósításba, közöttük a projekt vezetője is.
– Melyek voltak a sikeres és gyors megvalósítás kulcstényezői?
– Nos, a megvalósítás valóban rendkívül rövid idő alatt zajlott le. A siker legfontosabb tényezője mindenekelőtt az a rendkívül dinamikus csapat volt, amely lehetővé tette a határidők pontos betartását. Ehhez minden bizonnyal hozzájárult az is, hogy kezdetben viszonylag kevés felhasználóval kellett egyeztetni a felmerült igényeket, így folyamatosan a rendszer leglényegesebb elemeire koncentrálhattunk. Az emberi tényező fontossága kiemelkedő volt, hiszen a rendszer technikai oldalról már kipróbált és bevált. Elengedhetetlen volt, hogy olyan szakértők működjenek közre, akik kellő mennyiségben ismerik a rendszert, és képesek azt a helyi igényekhez igazítani.
– A rendszer üzembe helyezését követően melyek a Vodafone további stratégiai céljai?
– Most már világosan látható, hogy a munka legnagyobb részét elvégezték, a rendszer alapvető működését érintő, az üzembe helyezéshez szükséges elemek készen állnak. Az első fázist követő lélegzetvételnyi szünetet arra használjuk fel, hogy a rendszert működés közben tekinthessük át újra. Így lehetőség nyílik a menet közben felmerülő igények figyelembevételére, illetve az esetleg még szükséges módosítások végrehajtására. Az eddigiekkel tehát lényegében csak a munka első fázisa zárult. A második fázisban kezdődik a rendszer valódi igénybevétele és felhasználása. Ennek során visszatekintünk a folyamat elejére, elemezve a korábbi lépéseket. Ettől azt várjuk, hogy a számítástechnikai háttér még inkább hozzájárul majd a cég hatékonyságának növeléséhez. Folyamatosan egyre több felhasználó kerül kapcsolatba a kiépült rendszer egyes elemeivel, ami további lehetőséget biztosít annak csiszolására, finomítására.
– Milyen további terveik vannak az IT rendszerek kiépítésében, ezen belül is az Oracle-lel való együttműködésben?
– Ami az Oracle által szállított pénzügyi modulokat illeti, ezek már most lefedik a Vodafone működésének egészét, sőt bevezettük a HR területet átfogó rendszert is. Ebből a körből lényegében csak az Oracle Beszerzés modul maradt ki, de a cég tevékenységéből adódóan ennek kiépítése már kevésbé lényeges szempont. Rendszereink többsége Oracle adatbázisokra épül, így természetesnek tartjuk, hogy a továbbiakban is szorosan együttműködünk az Oracle Hungaryvel, és keressük annak lehetőségét, hogy milyen egyéb alkalmazásaikat használhatjuk fel a későbbiekben esedékes fejlesztéseink során.