Olcsóbb lett az ország

Érzékelhetően csökkentek az átlagos fogyasztói árak az első négy-öt hónapban, a tavalyiakkal összehasonlítva, az ACNielsen piackutató vállalat által vizsgált legnagyobb forgalmú hat élelmiszer termékcsoportban. Ugyanez érvényes a vegyi áru négy legnagyobb forgalmú kategóriájára, bár ott egyes szegmensekben tapasztalhatók áremelkedések is.

Fokozatosan csökken a friss sertés húskészítmények átlagos fogyasztói ára tavaly óta. Hasonló a tendencia a táblás csokoládénál, ahogyan néhány sajt típus is kevesebbe került idén január-májusban, mint a tavalyi hasonló időszakban. Többek között ezt állapítja meg az ACNielsen piackutató vállalat Kereskedelmi Indexe. A legkeresettebb háztartási vegyi áruk körében egyes tisztítószerek olcsóbbak lettek, mások drágultak. A pelenka inkább stagnál, míg a dezodor minden fajtájának ára lejjebb ment.

Húskészítmény: mínusz 15 százalék

A sertésből készült összes friss húskészítmény átlagára, önkiszolgáló értékesítési formában, kilónként 1210 forintra esett vissza idén március-áprilisban; ez 15 százalékkal kevesebb a múlt év szeptember októberi periódusban megállapított 1 421 forinthoz képest. Ugyanebben az időszakban viszont a baromfiból készült friss húskészítmények kiskereskedelmi átlagára - szintén önkiszolgálásban - 886-ról 959 forintra ment fel, azaz 8 százalékkal.

A kimérten értékesített baromfi készítmények átlagára szintén emelkedett, a sertéshúsból készülteké viszont csökkent, a múlt év őszéhez képest.

Ha a húskészítmények fajtáit nézzük, akkor idén március-áprilisban, a tavalyi hasonló időszakkal szemben az önkiszolgálásban értékesített termékek többsége átlagosan olcsóbb lett. Kivétel a főtt hús, vörösáru, tepertő és hússajt, mert átlagáruk emelkedett. A kimért húskészítmények közül a sonka átlagára stagnál, míg 10 százalékot meghaladó mértékben csökkent a főtt füstölt hús, száraz és félszáraz kolbász, továbbá a tepertő fogyasztói átlagára. Tíz százalékot meghaladóan csak a kenőmájas ára emelkedett egy év alatt. Figyelemreméltó, hogy a legkedveltebb vörösáruk közül a kimért párizsi kilónkénti átlagára egyik évről a másikra 5 százalékkal nőtt, 673 forintra. Egy kiló kimért virslinél 6 százalék plusz ez év március-áprilisban 657 forintos átlagárat jelent.

Vegyes kép a sajtnál

A sajtok ártáblázata vegyes képet mutat. Átlagosan kevesebbe került idén április-májusban, mint a tavalyi hasonló időszakban egy kiló füstölt, valamint különleges, továbbá fehér penészes sajt. Többért adták viszont ugyanebben az időszakban az ömlesztett és kemény-félkemény (ide tartozik a kiemelkedően népszerű trappista) sajtokat. A lukacsos szegmens egy év távlatában lényegében stagnál. Tavalyelőtthöz, EU-tagságunk első hónapjához, 2004 májusához képest viszont 17 százalékkal esett vissza a lukacsos sajtok átlagára.

Hullámzik a szeletes csokoládé

A szeletes csokoládé árát hullámvonal jellemzi az elmúlt két év során, állapítja meg az ACNielsen. Idén február-márciusban egy kiló átlagosan 1963 forintba került. A tavalyi hasonló periódus jelezte az időszak csúcsát, 2 097 forinttal. Tavalyelőtt február-márciusban viszont 1 894 forintot regisztrált az ACNielsen. A sima táblás csokoládé görbéje lefelé mutat. Az idén február-márciusi, kilónként

1 447 forinttal az elmúlt két évben mélypontjára jutott az átlagár. A múlt évi hasonló időszakhoz képest 6 százalék a csökkenés, míg tavalyelőtt február-márciushoz viszonyítva mínusz 9 százalékot mutatnak az adatok. A dúsított és a töltött táblás csokoládé átlagára, ha lassabban is, de szintén negatív irányban változott az elmúlt két év alatt.

Olcsóbb a prémium, drágább a különleges sör

A sör átlagára a kiskereskedelemben hónapok óta stagnál, az ACNielsen felmérései szerint. Múlt év augusztustól idén májusig havonta 257 és 261 forint között mozog egy liter ára. Hosszabb távlatban némi csökkenést regisztrál az ACNielsen piackutató vállalat. Az idén májusban mért 260 forint 2 százalékkal kevesebb a tavaly májusi, és 3 százalékkal alacsonyabb a tavalyelőtt májusihoz képest. Amíg a sörárat általában stagnálás jellemzi, addig egy liter világos sör átlagosan 8 forinttal került kevesebbe most májusban, mint tavaly. A prémium szegmensben mínusz 18 forint a különbség. Viszont drágult a különleges szegmens literenként 10, a szuper prémium pedig  8 forinttal.

A származási hely szerint érdekesen szóródnak az árak. A hazai gyártmányok átlagára literenként 11 forinttal csökkent májustól májusig. Ugyanígy a licenc sörökért 7 forinttal kellett kevesebbet fizetni. Viszont az importok 9 forinttal drágultak.

Figyelemreméltóan tér el a kiszerelések árpozíciója. Az üveges sör átlagára másfél éve hónapról hónapra csökken. Az utóbbi évek rekordját 2004 decemberében és utána januárban érte el, 276 forinttal, hogy idén márciusra, áprilisra és májusra egyaránt 251 forintra menjen le. Ugyanakkor a termékdíj törvény hatására egyre drágább a dobozos sör. A mélypontot a 2004 decemberi 230 forint jelentette, míg idén májusban átlagosan 269 forintba került egy liter.#page#

Az árak eltérítése befolyásolja a fogyasztást is. A dobozos kiszerelés részaránya csökken a kiskereskedelmi forgalomból, az üvegesé pedig növekszik. Habár a kiszerelések közül a kiskereskedelemben még mindig a fémdoboz vezet; mennyiségben mért piaci részesedése azonban egyik évről a másikra 59-ről 51 százalékra változott. Az üveges termékek ennek következtében 7  százalékpontos növekedést könyvelhettek el, - 47 százalékra - így jó úton haladnak a vezető szerep átvétele felé.

Alacsonyabb árak trendje a szénsavas üdítőnél

A szomjoltó italok másik nagy forgalmú kategóriájában, a szénsavas üdítőitaloknál kisebbek lettek az átlagárak a nem visszaváltható műanyag palackos kiszerelések zöménél. Kivétel a fél literes, amely stagnál. A mennyiségben legnagyobb forgalmú, 2 literes, nem visszaváltható műanyag palackos kiszerelés darabonként 174 forintba került két éve áprilisban, azután 167 forint következett múlt év negyedik hónapjában, és idén már 153 forint. Kisebb mértékben, de szintén alacsonyabb lett az 1,5 literes átlagára. A 0,5 literes kiszerelésnél huszonöt hónap alatt az átlagos fogyasztói ár 165 és 170 forint között maradt

Pálinka fel, bitter le

Az égetett szeszes italok közül a - mennyiségben - legnagyobb forgalmú pálinka drágult. Egy literért a kiskereskedelemben tavalyelőtt február-márciusban még 2 032 forintot kértek, múlt év hasonló periódusában már 2 166-ot, idén pedig 2 243-at. Szintén nőtt a tavalyi második-harmadik hónaphoz képest az ugyancsak keresett brandy, továbbá a rum, vodka és vermut fogyasztói átlagára. Csökkenést regisztrált viszont az ACNielsen a népszerű bitter, valamint a whisky és a gin ára, míg a likőré lényegében változatlan maradt.  

Háztartási vegyi áruk

A legnagyobb forgalmú vegyi áru kategória az általános tisztítószer. Az átlagár ez év március-áprilisában emelkedett a múlt évi hasonló periódushoz képest wc tisztítónál, valamint padlótisztítónál. Csökkenő tendencia érvényesül a következőknél: ablaktisztító és tisztító kendő.

Alig érzékelhetően változott a fürdőszobai/konyhai tisztító-, és a súrolószer

A mosópor mutatója gyakran módosul, aszerint, hogy a nagy kiszerelések iránt éppen megugrik a kereslet vagy valamelyest visszaesik. Idén március-áprilisban az átlagár magasabb mint a tavalyi hasonló periódusban, de alacsonyabb, mint két évvel korábban. A folyékonynál egyértelműen negatív a tendencia, a zselé pedig sokkal olcsóbb most, mint egy vagy két éve.

A pelenka darabonkénti átlagára, ha csak egészen kis mértékben is, de csökkent, egyik évről a másikra, az ACNielsen adatai szerint.

A negyedik legnagyobb vegyi kategóriát alkotó dezodorból egy darab átlagára csökkent március-áprilisban, a tavalyi hasonló időszakhoz képest az aerosolosnál, golyósnál, stiftnél és krémnél. S csak a pumpásnál növekedett.

Az árcsökkenések öt fő oka
Első helyen említendő az ÁFA mérséklése.
Általában pedig az árcsökkenés egyik fő oka a kereskedelem koncentrációja.
A termékkategóriák többségének kiskereskedelmi forgalmában növekszik az árverseny tempóját diktáló hipermarketek és diszkontok piaci részesedése.

Az árcsökkenés további magyarázata, hogy a modern bolttípusokban sok a promóció. Ma már a élelmiszer-boltok 100 forintnyi bevételéből átlagosan 30 jut promócióra. Sőt, az ACNielsen Kiskereskedelmi Indexe szerint egyes kategóriákban az arány eléri a 40 forintot is.
A sok akciós engedmény szintén az árak csökkenése irányában hat.

Ugyancsak lefelé nyomja az árakat a kategóriák átlagánál általában olcsóbb kereskedelmi márkák terjedése. Egyes kategóriák kiskereskedelmi eladásaiból a kereskedelmi márka részaránya meghaladja a 30, sőt ritkább esetben a 40 százalékot is.

Említést érdemel, hogy a modern bolttípusok több vásárlásra, minél nagyobb kosárértékre ösztönző üzletpolitikája kedvez a nagy kiszereléseknek, amelyeknél az egy kilóra vagy literre jutó ár alacsonyabb.

Véleményvezér

Magyar Péter nagy találatot vitt be a köztársasági elnöknek

Magyar Péter nagy találatot vitt be a köztársasági elnöknek 

A köztársasági elnök nyugodtan találkozhat politikusokkal, nem ez dönti el a függetlenségét.
Több mint 400 százalékos haszonnal árulják a kereskedők a szabolcsi almát

Több mint 400 százalékos haszonnal árulják a kereskedők a szabolcsi almát 

Nehéz a sorsa az almatermelőknek és a vásárlóknak, bezzeg a kereskedők.
Hadházy Ákos szerint öt és fél éve tehetetlenkedik az Ügyészség Orbán Viktor fogásza ügyében

Hadházy Ákos szerint öt és fél éve tehetetlenkedik az Ügyészség Orbán Viktor fogásza ügyében 

Iszonyúan keresik az igazságot az Ügyészségen, csak nem találják.
Rekordot döntött a külföldieknek kiadott magyarországi tartózkodási engedélyek száma

Rekordot döntött a külföldieknek kiadott magyarországi tartózkodási engedélyek száma 

Több tízezer ázsiai érkezett Magyarországra egyetlen év alatt.
Elképesztően nagy minimálbér-emelést terveznek

Elképesztően nagy minimálbér-emelést terveznek 

Jön az ezer euró feletti minimálbér.
Újabb fordulóponthoz érkezett az ukrajnai háború

Újabb fordulóponthoz érkezett az ukrajnai háború 

Egyre durvul a háború.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo