Az előző hónaphoz viszonyított áralakulást a szeszes italok, dohányáruk drágulása 0,07%-kal, az élelmiszereké 0,05%-kal, a ruházkodási cikkeké és a szolgáltatásoké 0,03%-kal, a háztartási energiáé 0,02%-kal emelte, míg az egyéb cikkek, üzemanyagok körében bekövetkezett árcsökkenés 0,23%-kal, a tartós fogyasztási cikkeké 0,01%-kal mérsékelte azt.
1 hónap alatt, 2002. októberhez viszonyítva, az idényáras élelmiszerek nélkül számítva az élelmiszerek árai szintén 0,2%-kal emelkedtek. Az átlagosnál jobban emelkedett a tojás (3,8%), a párizsi, kolbász (2,0%), a sertészsiradék és a sajt (1,3%), a liszt, dara (1,2%) ára. Árcsökkenés történt a sertéshús (1,1%), a péksütemények és az étolaj (0,8%), a margarin (0,7%), a vaj, vajkrém és a szalonna (0,5%) esetében.
A szeszes italok, dohányáruk főcsoportban viszonylag jelentősebb mértékű volt az áremelkedés, a dohányáruk – a jövedéki adóemelés áthúzódó hatására – átlagosan 2,0%-kal drágultak egy hónap alatt. Novemberben a ruházkodási termékek árai – az előző hónapi drágulásnál lényegesen kisebb mértékben – emelkedtek. A háztartási energia és a szolgáltatások főcsoportokban az árak kismértékben drágultak. Ezen belül a palackos gáz ára 3,8%-kal, a postai szolgáltatásoké 3,7%-kal emelkedett, míg az üdülési szolgáltatások 2,1%-kal olcsóbbak lettek. Az egyéb cikkek, üzemanyagok és a tartós fogyasztási cikkek esetében árcsökkenés volt megfigyelhető meghatározóan a járműüzemanyagok 4,5%-os,
mérséklődésének következtében. E mellett a virág, dísznövény árak 6,1%-kal emelkedtek.
Egy hónap alatt a fogyasztói árak, az idényáras élelmiszerek (burgonya, friss zöldség, valamint a friss hazai és déligyümölcs) nélkül számítva szintén nem változtak.
12 hónap alatt, 2001. novemberhez viszonyítva, az élelmiszerek árai az átlagosnál kisebb mértékben, 3,5%-kal, emelkedtek. Ezen belül jelentős szóródás figyelhető meg: az idényáras élelmiszerek és a cukrászáru, fagylalt 13, az éttermi és a munkahelyi étkezés 10, a büféáruk, az iskolai étkezés és az alkoholmentes üdítőitalok 9%-kal drágultak. Csökkent viszont az elmúlt 12 hónap alatt a sertéshús (17%), a sertészsiradék (10%), a baromfihús (8%) és a szalonna (4%) ára.
A tartós fogyasztási cikkekért átlagosan 1,3%-kal kellett kevesebbet fizetni, mint 2001. novemberében. A háztartási energia és a ruházkodási cikkek 12 hónap alatt az átlagosnál kisebb mértékben drágultak. A szolgáltatások átlag feletti áremelkedésén belül kiemelkedett a sportrendezvények, múzeumi belépők 14, a testápolási szolgáltatás 13, az oktatási szolgáltatás 12, a szemétszállítás és a járműjavítás, -karbantartás 11 és a mozi 10%-os drágulása. Az egyéb cikkek, üzemanyagok és a szeszes italok, dohányáruk árnövekedése szintén magasabb volt az átlagosnál.
*
2002. novemberben a szezonálisan kiigazított „alapdrágulás” (maginfláció) az előző hónaphoz 0,4%, 2001. novemberhez viszonyítva 5,5% volt. Részletesebb információk „Az új típusú maginflációs mutató visszatekintő adatsora” című időszaki tájékoztatóban találhatók.
2002. novemberben a nyugdíjas fogyasztóiár-index az előző hónaphoz 100,2%, előző év novemberhez pedig 104,2% volt.
4,8%-os november/novemberi infláció
2002. novemberben az árak összességükben nem változtak az előző hónaphoz viszonyítva, 2001. novemberéhez pedig 4,8%-kal növekedtek. Idén az első tizenegy hónapban átlagosan 5,3%-kal voltak magasabbak az árak, mint az előző év azonos időszakában.
Véleményvezér
Fóbia vagy valóság, hogy Putyin Európa ellen készül?
Oroszország hatalmas hadi készleteket halmoz fel, de ki ellen?
Oroszország győzelme kétszer annyiba kerülne Európának, mint Ukrajna diadala
A kárpátaljai magyarok is inkább az Európai Unióhoz szeretnének csatlakozni, mint Putyin rémhatalmához.
Egyre kevesebb kenyeret tud venni a magyar a fizetéséből
A kenyérinfláció tűpontos jelzőszáma a gazdaság működésének.