Nőttek a fogyasztói árak augusztusban

A fogyasztói árak átlagosan 2,6 százalékkal magasabbak voltak augusztusban, mint egy évvel korábban, júliushoz viszonyítva a fogyasztói árak átlagosan 0,1 százalékkal nőttek – jelentette a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) pénteken.

A szezonálisan kiigazított éves maginfláció 2,8 százalékosra emelkedett augusztusban a júliusi 2,6 százalékról. Az első nyolc hónapban 2,4 százalékkal nőttek a fogyasztói árak a múlt év azonos időszakához mérve.

Kép: Pixabay

Mináry Borbála, a KSH osztályvezetője az adatokat ismertetve elmondta: a legnagyobb, 8,9 százalékos drágulás a dohányáruknál volt, elsősorban a jövedéki adó változása miatt. A jármű-üzemanyagok árában is jelentős, 5,8 százalékos emelkedést mértek – tette hozzá. Augusztusban egy év alatt az élelmiszerek ára 3,2 százalékkal emelkedett, ezen belül a vajé, vajkrémé 12,5, a sajté 10,8, a sertéshúsé 9,9, a párizsié, kolbászé 7,0, a kávéé 6,2, a cukoré és a kenyéré 5,3 százalékkal. A baromfihús ára 14,5 százalékkal csökkent. A legnagyobb mértékben a szeszes italok, dohányáruk drágultak együttesen 5,8 százalékkal, amiből az italok csak 2,8 százalékot adtak, bár az égetett szeszek 5,3 százalékkal kerülnek többe.

Tonnaszámra landol az élelmiszer a kukában
Míg világszerte hatalmas élelmiszerpazarlás zajlik, napjainkban egyre több szó esik arról, hogy hogyan fékezhetjük meg az élelmiszerek kidobását, tudva, hogy a nélkülözés hasonlóan nagy gondot jelent a világban.
Az egyéb cikkek ára átlagosan 3,3, ezen belül a jármű-üzemanyagoké 5,8 százalékkal nőtt, de az újságok, a dísznövények is  6,1, illetve 5,2 százalékkal drágultak. A szolgáltatások díjai 1,8 százalékkal emelkedtek ugyanúgy, mint az előző hónapban, bár az üdülési tarifák külföldön csökkentek, belföldön mérsékeltebben drágultak, mint júliusban, a lakbér-emelkedés viszont 2,8-ról 3,5 százalékosra  gyorsult. A háztartási energia ára 0,7 százalékkal emelkedett, ezen belül a tűzifa 6,1 százalékkal drágult, míg az elektromos energia, vezetékes gáz és távfűtés ára nem változott tavaly augusztushoz képest.

A ruházkodási cikkekért 0,3 százalékkal kellett többet fizetni. A tartós fogyasztási cikkek 0,1 százalékkal kevesebbe kerültek.

Egy hónap alatt, júliushoz viszonyítva az élelmiszerek ára 0,5 százalékkal csökkent, ami meghatározóan az idényáras élelmiszerek–- burgonya, friss zöldség, gyümölcs – 6,6 százalékos árcsökkenésének következménye. E csoport nélkül számítva az élelmiszerek ára átlagosan 0,3 százalékkal emelkedett. A vaj, vajkrém 3,4, a sajt 0,8, az étolaj 0,6 százalékkal drágult. A fogyasztási főcsoportok közül a legnagyobb mértékben, 0,7 százalékkal a szeszes italok, dohányáruk ára nőtt. Az egyéb cikkek ára átlagosan 0,6, ezen belül a jármű-üzemanyagoké 1,2 százalékkal lett magasabb. A tartós fogyasztási cikkekért és a szolgáltatásokért átlagosan 0,1 százalékkal kellett többet fizetni. A háztartási energia ára nem változott. A nyári kiárusítások következtében a ruházkodási cikkekért 1,3 százalékkal kevesebbet kellett fizetni augusztusban – írja az MTI.

Véleményvezér

Hatalmas öngól, nagyot ugrott az EU támogatottsága a magyaroknál

Hatalmas öngól, nagyot ugrott az EU támogatottsága a magyaroknál 

Milliárdok folytak a kanálisba.
Fóbia vagy valóság, hogy Putyin Európa ellen készül?

Fóbia vagy valóság, hogy Putyin Európa ellen készül? 

Oroszország hatalmas hadi készleteket halmoz fel, de ki ellen?
Republikánus fellegvárat bukott el Donald Trump

Republikánus fellegvárat bukott el Donald Trump 

A republikánus mennyországnak bealkonyult.
Oroszország győzelme kétszer annyiba kerülne Európának, mint Ukrajna diadala

Oroszország győzelme kétszer annyiba kerülne Európának, mint Ukrajna diadala 

A kárpátaljai magyarok is inkább az Európai Unióhoz szeretnének csatlakozni, mint Putyin rémhatalmához.
Szijjártó Péter diktátor barátja nagy bajban

Szijjártó Péter diktátor barátja nagy bajban 

Amerika gyakorlatilag megtámadja Venezuelát.
Egyre kevesebb kenyeret tud venni a magyar a fizetéséből

Egyre kevesebb kenyeret tud venni a magyar a fizetéséből 

A kenyérinfláció tűpontos jelzőszáma a gazdaság működésének.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo