Nőttek a fogyasztói árak augusztusban

A fogyasztói árak átlagosan 2,6 százalékkal magasabbak voltak augusztusban, mint egy évvel korábban, júliushoz viszonyítva a fogyasztói árak átlagosan 0,1 százalékkal nőttek – jelentette a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) pénteken.

A szezonálisan kiigazított éves maginfláció 2,8 százalékosra emelkedett augusztusban a júliusi 2,6 százalékról. Az első nyolc hónapban 2,4 százalékkal nőttek a fogyasztói árak a múlt év azonos időszakához mérve.

Kép: Pixabay

Mináry Borbála, a KSH osztályvezetője az adatokat ismertetve elmondta: a legnagyobb, 8,9 százalékos drágulás a dohányáruknál volt, elsősorban a jövedéki adó változása miatt. A jármű-üzemanyagok árában is jelentős, 5,8 százalékos emelkedést mértek – tette hozzá. Augusztusban egy év alatt az élelmiszerek ára 3,2 százalékkal emelkedett, ezen belül a vajé, vajkrémé 12,5, a sajté 10,8, a sertéshúsé 9,9, a párizsié, kolbászé 7,0, a kávéé 6,2, a cukoré és a kenyéré 5,3 százalékkal. A baromfihús ára 14,5 százalékkal csökkent. A legnagyobb mértékben a szeszes italok, dohányáruk drágultak együttesen 5,8 százalékkal, amiből az italok csak 2,8 százalékot adtak, bár az égetett szeszek 5,3 százalékkal kerülnek többe.

Tonnaszámra landol az élelmiszer a kukában
Míg világszerte hatalmas élelmiszerpazarlás zajlik, napjainkban egyre több szó esik arról, hogy hogyan fékezhetjük meg az élelmiszerek kidobását, tudva, hogy a nélkülözés hasonlóan nagy gondot jelent a világban.
Az egyéb cikkek ára átlagosan 3,3, ezen belül a jármű-üzemanyagoké 5,8 százalékkal nőtt, de az újságok, a dísznövények is  6,1, illetve 5,2 százalékkal drágultak. A szolgáltatások díjai 1,8 százalékkal emelkedtek ugyanúgy, mint az előző hónapban, bár az üdülési tarifák külföldön csökkentek, belföldön mérsékeltebben drágultak, mint júliusban, a lakbér-emelkedés viszont 2,8-ról 3,5 százalékosra  gyorsult. A háztartási energia ára 0,7 százalékkal emelkedett, ezen belül a tűzifa 6,1 százalékkal drágult, míg az elektromos energia, vezetékes gáz és távfűtés ára nem változott tavaly augusztushoz képest.

A ruházkodási cikkekért 0,3 százalékkal kellett többet fizetni. A tartós fogyasztási cikkek 0,1 százalékkal kevesebbe kerültek.

Egy hónap alatt, júliushoz viszonyítva az élelmiszerek ára 0,5 százalékkal csökkent, ami meghatározóan az idényáras élelmiszerek–- burgonya, friss zöldség, gyümölcs – 6,6 százalékos árcsökkenésének következménye. E csoport nélkül számítva az élelmiszerek ára átlagosan 0,3 százalékkal emelkedett. A vaj, vajkrém 3,4, a sajt 0,8, az étolaj 0,6 százalékkal drágult. A fogyasztási főcsoportok közül a legnagyobb mértékben, 0,7 százalékkal a szeszes italok, dohányáruk ára nőtt. Az egyéb cikkek ára átlagosan 0,6, ezen belül a jármű-üzemanyagoké 1,2 százalékkal lett magasabb. A tartós fogyasztási cikkekért és a szolgáltatásokért átlagosan 0,1 százalékkal kellett többet fizetni. A háztartási energia ára nem változott. A nyári kiárusítások következtében a ruházkodási cikkekért 1,3 százalékkal kevesebbet kellett fizetni augusztusban – írja az MTI.

Véleményvezér

Aranyat fognak érni a munkaerőpiacon a nyugdíjas 3, vagy több gyermekes nagymamák

Aranyat fognak érni a munkaerőpiacon a nyugdíjas 3, vagy több gyermekes nagymamák 

A szavazatszerző kampányban nem biztos, hogy mindent jól átgondoltak.
Trump matekja nem stimmel

Trump matekja nem stimmel 

Mit szólnak a befektetők Trump vámjaihoz?
Kísértetbölcsődét talált Hadházy Ákos

Kísértetbölcsődét talált Hadházy Ákos 

Semmi nincs biztonságban, ami mozdítható.
Elképesztő luxusban élnek a NER-cicák, erről közölt képeket Hadházy Ákos

Elképesztő luxusban élnek a NER-cicák, erről közölt képeket Hadházy Ákos 

Jól megy a NER körüli hölgyeknek. Méghogy nem szeretik a gyengébb nemet a fideszesek.
Aggasztó, hány évig élnek a magyarok – Romániában és Bulgáriában is jobb a helyzet

Aggasztó, hány évig élnek a magyarok – Romániában és Bulgáriában is jobb a helyzet  

A két ország újabb listán ver minket. 
A magyar idősek számíthatnak a legrövidebb élettartamra az EU-ban

A magyar idősek számíthatnak a legrövidebb élettartamra az EU-ban  

Még Bulgáriában és Romániában is tovább élnek az idősek. 


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo