Nőtt a cégalapítások száma, de még mindig nagy a fluktuáció

2018 első negyedévében 7100 fölé emelkedett a cégalapítások száma, de még mindig magas a cégfluktuáció, az azonos időszakban 8879 céget töröltek – derült ki az Opten kutatásából.

Mi lesz az árrésstop vége?
Belebukhat valaki az MNB-alapítványi botrányba?
Mik lennének egy új kormány legfontosabb teendői?

Online Klasszis Klub élőben Csillag Istvánnal!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi gazdasági és közlekedési minisztert!

2025. június 25. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

7127 új cégalapítás került közzétételre 2018 első negyedévében, ez 10 százalékkal haladja meg az előző év azonos időszakát és 5 százalékkal az előző negyedévet. „A magas cégalapítási számoknál azonban talán még érdekesebb, hogy a 2012 óta folyamatosan szigorodó cégjogi környezet úgy tűnik, mostanra meghozta eredményét. A cégalapítási trend és a gazdasági trend közeledik egymáshoz” – mondja Pertics Richárd, az Opten céginformációs igazgatója. A korábbi évekre ez kevéssé volt igaz. A 2012 előtti évekre a dömpingszerű cégalapítás volt a jellemző gazdasági trendtől függetlenül. A 2012-es cégjogi szigor pedig a cégalapítások drasztikus visszaesését hozta, ami átváltott stagnálásba az elmúlt 4 évben, pedig ezekben az években a gazdaság teljesítménye már javulóban volt.

Megelőzhető lenne a csőd
A 2017-es évben is csökkent a működő vállalkozások száma. Ez már az ötödik olyan év, amikor több vállalkozást törölnek, mint ahányat alapítanak. Vajon miért szűnnek meg tömegesen a vállalkozások és milyen megállítható a folyamat? A szakértők szerint van válasz a kérdésekre.
Még mindig sok a csőd

Természetesen a magas cégalapítási szám önmagában nem jelent megváltást a hazai gazdaság számára. Jó jel, hogy a gazdasági teljesítmény szinkronban mozog a cégalapítással, de a szinkronnak a tartóssága azért még kérdéses, illetve a cégek várható élettartama sem túl rózsás még. „Ágazati szinten vizsgálva, az elmúlt 10 évre jellemző volt, és most is bebizonyosodott, hogy az építőipar reagál a legérzékenyebben a gazdaság változásaira” – mondja az Opten szakértője.

Az építőipar már közel egy éve növekedő cégalapítási számokat produkál, de ez eddig kevés volt az össz ágazati cégalapítási kedv átbillentéséhez. Az építőiparhoz azonban felzárkózott az energetika, a közigazgatás, a vendéglátás és a logisztika, így ezen ágazatokkal összességében már általános cégalapítási hullámról is beszélhetünk.

A magas cégalapítási számoknál azonban még magasabb a cégtörlések száma. 2018 első negyedévében 8879 cég került törlésre, ami ugyan 13 százalékkal alacsonyabb az előző év azonos értékénél, de 7 százalékkal magasabb az előző negyedévi értéknél.

A magas cégtörlések és a magas cégalapítási számok tehát azt jelzik, hogy még távolról sem állt be az egyensúlyi helyzet. A cégek száma összességében csökkenőben van, és a cégstruktúrának szüksége is van további tisztulásra. Nagy kérdés, hogy a most induló cégalapítási hullám mennyire lesz tartós, illetve hosszú távon milyen életképességűek lesznek 2018 „újszülött” gazdasági társaságai.

 

Véleményvezér

Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint

Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint 

Csökken a normativitása a magyar társadalomnak.
Enyveskezű lehet Orbán Viktor barátja, nyomozást indított az Európai Ügyészség

Enyveskezű lehet Orbán Viktor barátja, nyomozást indított az Európai Ügyészség 

Vége az Európai Unió elnéző magatartásának.
Nincs lejjebb, utolsók vagyunk Európában

Nincs lejjebb, utolsók vagyunk Európában 

Tragikusan teljesít az Orbán-kormány.
A meggy és a málna kétszer annyiba kerül, mint tavaly

A meggy és a málna kétszer annyiba kerül, mint tavaly 

Nem jön össze a kisebb infláció.
Itt a rezsicsökkentés ára, 15 ezren ivóvíz nélkül

Itt a rezsicsökkentés ára, 15 ezren ivóvíz nélkül 

Ma már nincs ingyen semmi, a rezsicsökkentés se.
Cserbenhagyta Orbán Viktort barátja

Cserbenhagyta Orbán Viktort barátja 

Most már Szlovákia is támogatja Ukrajna EU tagságát.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo