A Visa International által Magyarországon kibocsátott kártyák száma 20 %-kal, 1,9 millióra emelkedett egy év alatt, ebből 1,7 millió – a leggyakrabban és a legtöbb helyen használt kártya – a Visa Electron kártyák száma. A MasterCard International magyarországi tagbankjai által kibocsátott Maestro bankkártyák száma 2002. második negyedév végén 2.510.000 volt. Ez szerényebb, 8%-os emelkedés az előző év hasonló periódusához képest.
Mindkét kártyatársaság a tranzakciók számának, sőt a bruttó volumen növekedéséről számolt be.
A Visa védjeggyel ellátott kártyák által éves szinten elért forgalom meghaladja a 2 billió USD-t és a több, mint 760.000 bankjegykiadó automatát is figyelembe véve 25 milliónál is több helyszínen fogadják el fizetőeszközként a világ minden táján. Ebből Magyarországon 3,5 milliárd USA-dollárt, 875 milliárd forintnak megfelelő összeget költöttek.
A világ másik nagy kártyatársaság, a nem régiben a Europay Internationallal egyesült MasterCard kártyáját használók világszerte több mint 6,3 milliárd tranzakciót végeztek 2002. első hat hónapjában, bruttó $534,7 milliárd értékben, ami 15,7%-os növekedést jelent 2001. hasonló időszakához képest. 2002. június 30-ig a MasterCard 15,000 tag pénzintézete közel 559 millió MasterCard márkájú bankkártyát bocsátott ki a világon. A MasterCard kártyabirtokosok körülbelül 28,4 millió elfogadóhelyen tudták használni kártyáikat (26,4%-os növekedés 2001. június 30-ához képest). 2002. június 30-án a Maestrót 83 országban található, több mint 6,9 millió kereskedői terminál és körülbelül 800.000 MasterCard/Maestro/Cirrus ATM fogadta el. Magyarországon a kereskedői elfogadó helyek száma 23.283-re nőtt, az ATM-ek száma pedig 2.499-re.
A leglátványosabb változás a hitelkártyák forgalmában van. A Visa hitelalapú forgalom 89 %-kal nőtt, s meghaladta a 102 millió USA-dolláros szintet; miközben a hitelügyletek száma 41 %-kal haladta meg a korábbi hasonló statisztikát. Ezzel a Visa magyar hitelkártya piacon elért vezető pozícióját. Ezek a számok várhatóan nőni fognak, hiszen további nagy és közép méretű bankok tervezik Visa hitelkártyák kibocsátását a piacon.; míg a hitelkártyák eladáshelyi (POS) használata 42 %-kal növekedett.
A MasterCard 2002-es első félévi növekedésének motorja szintén a hitel program volt. A MasterCard hitelprogramok esetében világszerte 14,6%-kal nőtt a bruttó dollár volumen és elérte a $444,3 milliárdot. Magyarországon 2002. június 30-ig 780.000 MasterCard márkájú bankkártyát (megjegyzés: a MasterCard márkájú hitelkártyákban benne van az OTP C, B hitele is, ami nem klasszikus hitelkártya) bocsátottak ki a MasterCard International magyarországi tagbankjai, ami 35%-os növekedés az előző év hasonló periódusával összehasonlítva. Az első félév során 7.995.000 tranzakcióval (+10%) bruttó 965.125.000 euró mozgott (+5%).
A MasterCard adatai szerint a kártyásvásárlások volumene (kivéve a készpénz tranzakciókat) világszerte 13,3%-kal növekedett, és elérte a $371,7 milliárdot, 2002. első hat hónapjában. A Visa álláspontja szerint ma már a magyarok is egyre többre értékelik kártyájuk fizetési funkcióit, különféle szolgáltatások és áruk vásárlására is felhasználják. Bár az ATM-használat továbbra is meghatározó maradt, a 2002. június 30-ával záródott egy éves időszakban a Visa kártyák eladáshelyi használata 42 %-kal nőtt. A kártyabirtokosok több mint 14 millió POS ügyletet bonyolítottak, tranzakciónkénti 32,5 USA-dollár átlagértékben. Igaz ez még mindig jóval elmarad a világátlagtól.
A Visa és a MasterCard szervezete is kulcsfontosságú szerepet játszik az új fizetési termékek és technológiák kifejlesztésében, aminek előnyeit nem csupán a vele együttműködő társ-pénzintézetek, de a kártyabirtokosok is élvezhetik. A Visa vezető helyet foglal el az Internet alapú fizetések terén, és úttörőnek számít az ún. u-kereskedelem vagy univerzális kereskedelem elterjesztésében. Ez utóbbi a kereskedés bármilyen típusú, helytől és időtől független lebonyolításának lehetőségét tartalmazza.
A MasterCard által kibocsátott több mint 125 millió chip (smart card) kártya több mint fele szintén ellát már olyan hozzáadott funkciókat is, mint hűségkártya, digitális személyazonosítás, e-jegyvásárlás és személyes adatok tárolása.
Nő a kártyás vásárlások száma
Terjed a hitelkártya Magyarországon. A világ vezető kártyatársaságai ebben, valamint az egyéb kártyás szolgáltatások – chip, u-kereskedelem, személyazonosítás – terjedésében látják a növekedési potenciát. Az is a hazai kártyahasználat evolúcióját jelzi, hogy nő azoknak a száma, akik már gyakran fizetésre is használják a plasztik lapokat. A hazai nagybankok pedig reagálva a piaci igényekre egyre diverzifikáltabb kártyás szolgáltatásokat kínálnak.
Véleményvezér
Fóbia vagy valóság, hogy Putyin Európa ellen készül?
Oroszország hatalmas hadi készleteket halmoz fel, de ki ellen?
Oroszország győzelme kétszer annyiba kerülne Európának, mint Ukrajna diadala
A kárpátaljai magyarok is inkább az Európai Unióhoz szeretnének csatlakozni, mint Putyin rémhatalmához.