A Modell3 már jó éve áll az érdeklődés középpontjában, mióta Elon Musk, a cég alapítója és vezetője bejelentette: a ModellS Sedan, a ModellX Suv mellett, amelyek ára 100 ezer dollár körül vagy még magasabban mozog, gyártanak a szélesebb közönség számára is elérhető árú, de kiváló minőségű modellt.
További félmillió ember, akik még tavaly ezer dollár előleget fizettek be a kocsira, alkalmasint javarészt csak jövőre ülhetnek a volán mögé. A Tesla fő gondja ugyanis, hogy gyors piaci előretörésével nem tartott lépést a gyártói és a beszállítói hálózat fejlesztése. A kaliforniai gyár a második negyedévben 25 ezer kocsit gyártott, ami igencsak messze áll a 2018-ra ígért 600 ezres kapacitástól. A verseny tétjét jellemzi, hogy a Volkswagen és a Toyota, a világ két legnagyobb autógyártója egyenként naponta bocsát ki 25 ezer járművet.
A Tesla gyors fejlődésére jellemző, hogy az autógyártásból származó bevétel a második negyedévben 2,79 milliárd dollár volt, csaknem a kétszerese az előző év hasonló időszakának. Ugyanakkor a negyedév vesztesége 401 millió dollárt tett ki az egy évvel korábbi 293 millióval szemben. Elon Musk ennek ellenére derűlátónak mutatkozott, hangoztatva, hogy napelem-gyártásuk nem kevésbé sikeres, mint az autó üzletág és a gyorsabb fejlődést csak az hátráltatja, hogy felépítésre várnak akkumulátorgyáraik Kínában és Európában – bár az akku-gyártás nagyobbik részét továbbra is az Egyesült Államokban, nevadai gyárukban kívánják tartani.
A cég vezetője szerint a veszteség a magas kutatási költségeknek, a gyártmányfejlesztésnek és az amerikai üzemek további bővítésének tudható be, ám a 3-as modell tömeggyártása hamarosan nyereségessé teheti a céget. A San Francisco melletti fremonti gyárból elsőnek 3S típusok kerülnek ki, amelyek az alapmodell drágább változatai, nagyobb teljesítményű akkumulátorokkal és 44 ezer dolláros áron kerülnek forgalomba. A Tesla korábbi két modelljéből júliusban összesen 3100 darabot adtak el az Egyesült Államokban és a 100 ezres autókból tömeges eladásokra természetesen továbbra sem számíthatnak. Az új, viszonylag olcsó Tesla a maga nemében természetesen nem áll egyedül az amerikai piacon, fő ellenfelének a General Motors Chevrolet Bolt modellje tekinthető.
Forrás: Süddeutsche Zeitung