Magyarországon a fuvaroztatást és a nemzetközi szállítmányozást 1991. január 1-jei hatállyal liberalizálták, s azóta e tevékenységek külön engedélyezési vagy bejelentési kötelezettség nélkül végezhetők. A szállítmányozó minden megkötöttség nélkül dönt arról, hogy a megbízója javára és költségére (de a saját nevében) belföldi vagy külföldi fuvarozótól, raktártól, kikötőtől stb. vesz-e szolgáltatásokat igénybe. A gazdasági miniszter felügyeli az áruk külföldivel való fuvaroztatását, az ezzel kapcsolatos egyéb szolgáltatások külföldi általi igénybevételét és a nemzetközi szállítmányozást.
A nemzetközi szállítmányozás magyarországi helyzete
Magyarországon mintegy 2500 vállalkozás tevékenységi jegyzékében is felsorolta a szállítmányozást, ebből 650 ezt tekinti fő tevékenységének. Ezek közül 80 cég tagja a Magyar Szállítmányozók Szövetségének, amely tagja a FIATA-nak és a Magyar Munkaadók Szövetségének.
A magyarországi szállítmányozó cégek jelentős hányada (80%) elsősorban fuvarozással vagy fuvarszervezéssel foglalkozik, illetve azokat fuvarozó-hajózó társaságok hozták létre. A fennmaradó 20%-ból közel 15% bonyolítja le azonban a magyar és a külföldi megbízók forgalmát. Ezek a cégek alkotják a szövetség tagságát is. A Szövetség a megbízóknak nyújtható szolgáltatások minőségének folyamatos javítása érdekében tagjai számára kötelezővé tette a szállítmányozási felelősségbiztosítást, valamint egységes szállítmányozási feltételeket és etikai kódexet is kidolgoztak.
Logisztika
A kínálati piac kialakulásával a magyar gazdaságban is egyre inkább teret nyer a logisztikai szemlélet, amely a termelési, raktározási, csomagolási és szállítási költségek optimalizálásán alapul. Az ipar és a kereskedelem korszerű igényeinek összehangolása és fejlesztése indokolta azt, hogy a Gazdasági Minisztériumban is létrehozzák a logisztikai szakterületet a Belpiaci és Fogyasztóvédelmi Főosztályon belül. 1996 decemberében a korábbi Nemzetközi Szállítmányozási Osztály Logisztikai Osztállyá alakult át, amely továbbra is ellátja nemzetközi szállítmányozás feladatait.
Kormánydöntés alapján 1997. év folyamán a tárca pályázatot is megjelentetett a logisztikai szolgáltató központok kialakításának támogatására.
További információk:
Magyar Szállítmányozók Szövetsége
1075 Budapest, Kristóf tér 6.
Telefon/Fax: (1) 266-6771.
Elnök: Kautz István,
Főtitkár: Torma Imre
Szállítmányozói Kis- és középvállalkozások Érdekvédelmi Szövetsége
1036 Budapest, Nagyszombat u. 1.
Telefon: (1) 348-7503
Elnök: Szegő Tibor
A Gazdasági Minisztérium a Belpiaci és Fogyasztóvédelmi Főosztályon keresztül gyakorolja az áru külföldivel való fuvaroztatásával és a nemzetközi szállítmányozással kapcsolatos hatáskörét.
Belpiaci és Fogyasztóvédelmi Főosztály
Budapest, V. Vigadó u. 6.
Telefon/Fax:(1) 235-4429.
Magyar Logisztikai Egyesület
1077 Budapest, Rózsa u. 4-6.
Telefon/Fax: (1) 342-0500
Logisztikai Fejlesztési Központ
1063 Budapest, Munkácsy M. u. 16.
Telefon: (1) 312-2480 Fax: (1) 332-0787
Termék és Logisztika Vezetői Klub
1075 Budapest, Károly krt. 21.
Telefon/fax: (1) 269-6077
Magyar Logisztikai, Beszerzési és Készletezési Társaság
1053 Budapest, Veres Pálné u. 36.
Telefon: (1) 317-2959
(Lásd még Kisokos rovatunkban a fontosabb címeket és telefonszámokat, illetve további linkelési lehetőségeket!)
Nemzetközi szállítmányozás és logisztika
Magyarországon a fuvaroztatást és a nemzetközi szállítmányozást 1991. január 1-jei hatállyal liberalizálták.
Véleményvezér

Nagyot fordultak Trump hívei Ukrajna ügyében
Orbán Viktor ukránellenes politikája számára rossz hír érkezett.

Sereghajtó Magyarország a fiatal diplomások számában
A kormány által meghirdetett munkaalapú gazdaság önmagában kevés a felzárkózáshoz.

Svédország gazdasági csodája
A svédek nem másokra mutogatnak, hanem csak egyszerűen jól teljesítenek.

A szlovák kormány meggondolta magát, mégis támogatják Ukrajnát katonai eszközökkel
Magyarország egyre jobban elszigetelődik Ukrajna ellenes álláspontjával.

Kormányváltás lesz Csehországban, de Ukrajna támogatása marad
Babis célja egypárti kormány létrehozása, amelyet más pártok kívülről támogatnának.

Hadházy Ákos szerint luxusutakra jártak a köztévé vezetői az adófizetők pénzéből
Az adófizetők pénze könnyen vihető préda.