"Ne tűnjön el a tehén Magyarországról!"

A magyar tejpiacon az utóbbi hetekben tovább nőttek a feszültségek: nem állt meg az árak esése, csupán egy, vagy jó esetben néhány hónapra kötnek felvásárlási szerződést a tehenészetekkel, a szabadpiaci tej ára literenként 40 forint, ami a költségek kétharmadát sem fedezik. Sok termelő exportálja vemhes üszőit, a jövőben tejet adó állományt. A termelők türelme egyre fogy, s félő, hogy ismét különféle megmozdulásokra kerül sor. - állítja a Magyar Agrárkamara.

Az illúziók vége – a racionalitás kezdete –
úgy tűnik el az ESG, hogy velünk marad?

Klasszis Fenntarthatóság 2025 konferencia

2025. november 4., Budapest

Jelentkezzen most!

Tavaly év elején még 98 forint volt egy liter tej átlagos felvásárlási ára. Ennyit kapott a tehenész. Most 55-66 forintot, már akinek van szerződése. Ugyanis sok tejipari cég csak egy hónapra köt szerződést, s nem is mindenkivel. Így aztán számos termelő szerződés nélkül maradt, s tőlük már csak 40 forintért veszik meg a tejet. Ez a 75 forint körüli önköltséghez képest alig kétharmadnyi összeg. Vagyis e tehenészek hónapok óta csak veszteséget fejnek.

Az agrárkormányzat 2008. január 21-én jelentette be, hogy 8 pontos magyar és 3 pontos uniós intézkedés-csomag segítheti ki a bajból az ágazatot. Ezek közül egy sem lépett még életbe, illetve az uniós intézkedések közül egy sem hat közvetlenül a tejtermelőkre, inkább a tejfeldolgozók számára lesz igénybe vehető.

Mind emiatt a helyzet tarthatatlan a legtöbb tehenészetben, naponta több millió forinttal nő a veszteségük. Egyes cégek megkezdték a tehénállomány csökkentését/ felszámolását, illetve akad néhány, amely a vemhes üszőket exportálja, leginkább a FÁK országokba. Ez azt jelenti, hogy a következő hónapok, évek tejtermelő tehénállományát adják el. Pedig a tehénállomány a 2004. évi uniós csatlakozás óta folyamatosan csökken: 2004 decemberében még 363 ezer tehén volt az országban, ma már csak 324 ezer. Nem véletlen, hogy a hazai - unió által meghatározott - tejtermelési kvótát évek óta nem tudjuk kihasználni, viszont évről évre nő az import tej és tejtermék mennyisége.

Drága import, olcsóbb felvásárlás

Jelen helyzetben naponta 150-200 ezer liter tej átvétele bizonytalan, illetve megoldatlan. Tavaly év végén a tejágazat szereplői demonstrációkat szerveztek, hogy tárgyalóasztalhoz kényszerítsék az élelmiszerkereskedőket. Őket okolják ugyanis a kialakult helyzetért, mondván egyrészt olcsó és gyenge minőségű tejet és tejtermékeket hoznak be külföldről - igaz mostanság egyre nehezebben, mert a gyenge forint drágítja az importot -, ezzel kényszerítve a hazai tejipari cégeket árengedményre, mire azok csökkentik a tej felvásárlási árát.

A megoldást a tejágazat szereplői a kereskedői magatartás változtatásában látják. A tavaly december óta tartó egyeztetések viszont még mindig nem zárultak le. Magyarul a kereskedelem, az élelmiszeripar és a mezőgazdaság szereplői még mindig nem tudtak megegyezni az úgynevezett termékpálya-kódexben.

A Magyar Agrárkamra szerint tarthatatlan a mostani állapot, s olyan folyamatok indultak el, melyek veszélyeztetik a hazai tejellátást. A köztestület szerint Magyarország nem engedheti meg magának, hogy a hazai lakosság tejellátását importra alapozza a következő években. Ezért a Magyar Agrárkamara felkéri a tej termékpálya szereplőit, hogy mielőbb hozzanak az ágazat érdekeinek megfelelő, gyorsan ható intézkedéseket, s ne csak a pillanatnyi gazdasági érdekeik szerint cselekedjenek.

Véleményvezér

A Tisza párt nyerte a számháborút

A Tisza párt nyerte a számháborút 

Ki fizeti a masírozókat?
Provokatív légtérsértést követtek el az oroszok Litvánia felett

Provokatív légtérsértést követtek el az oroszok Litvánia felett 

Súlyos orosz légtérsértés történt Litvánia felett.
Orbán Viktor barátjához menekült Magyarország egyik legkeresettebb, körözött bűnözője

Orbán Viktor barátjához menekült Magyarország egyik legkeresettebb, körözött bűnözője 

Nagy kérdés, miként sikerülhetett elmenekülnie a magyar maffiafőnöknek?
Burgonya kilója 30 forintért

Burgonya kilója 30 forintért 

A politikusok kedvence lesz a krumpli, rég lehetett ilyen olcsón osztogatni.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo