Szinte eseményszámba menő üzleti győzelem volt 2006 végén, hogy a Mol Magyar Olaj- és Gázipari Nyrt. elnyerte a tavalyi második olajmező-kutatási és -kitermelési jogát Oroszországban. A megállapodás szerint több mint 60 millió hordónyi olaj felszínre hozatala már biztosra vehető.
Siker itt és ott
A másik hazai tőzsdei elitcég, a Richter Gedeon Nyrt. oroszországi szerepvállalása annyiban mindenképpen hasonlít a Moléra, hogy a gyógyszergyár is - leányvállalata révén - hosszú távú kapcsolatokat alakított ki. Tény, hogy a 2005-re elkönyvelt 64,6 millió dolláros árbevételt máig nem sikerült meghaladni, igaz, e jókora szám tartalmazott egy egyszeri rendhagyó üzletet is. Fél évvel később azonban kedvezőtlen hírt kapott a Richter Moszkvából: az Oroszországi Egészségügyi és Szociális Fejlődés Ellenőrzésével Foglalkozó Föderális Szolgálat honlapján megjelent ugyanis a november elsejétől hatályos DLO-listáról - "közgyógy" programról - szóló rendelet. A módosítás hatása az éves szinten 40 millió dollár árbevételből 25 millió dollár kiesést jelent - számolták ki a Richternél, de az év végére már ismét kedvező piaci változásokkal kalkulálhatott a társaság. A FÁK-országokban - elsősorban Oroszországban - ugyanis szépen bővülhetett a forgalmuk, a 35 százalékos növekmény éppen a közgyógyellátási szisztéma átalakítása miatti piacvesztés ellenére jött létre. E forgalmi adatot jó előjelnek tekinthetik 2007-re.
Komolyan javítja hazai pozícióit az orosz piacon évről évre elért erősödése révén a Rába cégcsoport is. A társaság Futómű Kft.-jének a FÁK-piacokról származó árbevétele 2004-ben 8,7 millió dollárt tett ki, a következő évben pedig elérte a 13 milliót. A múlt év elején - miközben áttértek az euró alapú elszámolásra - 15 milliós orosz piaccal számolt a győri vállalat az akkor már élő szerződések alapján.
Új alapokon
Mindez csak azért nem lett igaz, mert 2006-ban "menet közben" újabb üzleti kapcsolatok születtek Oroszországban. Így például az év végéig egymillió euró értékű szállításról írtak alá megállapodást. Az újabb futóművek, illetve főhajtóművek "fogyasztója" a GAZ Csoporthoz tartozó Pavlovói Autóbuszgyár volt. A RusPromAvto üzleti portfóliójának átrendezését követően létrehozott GAZ Csoportnak tavaly júniustól kezdte meg a Rába a szállítását. A főhajtóműveket a szintén a GAZ csoporthoz tartozó Kanasi Futóműgyár (KAAZ) építi be a futóműveibe, amiket aztán olyan midibuszokhoz használnak fel, amelyeknek alváza kialakításában néhány éve a Rába szintén szerepet vállalt. A Rába Futómű Kft. és a KAMAZ között aláírt szerződés értelmében folytatódtak a korábban megkezdett futóműszállítások a városi autóbuszalvázakhoz is.
A másik hazai járműgyártó nagyvállalat az elmúlt egy év alatt hozzáláthatott hajdani oroszországi pozícióinak újraépítéséhez. Az persze igaz, hogy a KGST-időkben létezett évi sokezres szállításra, de még csak a kilencvenes évek üzleti lehetőségeire sincs esélye az ismét Széles Gábor kezében lévő Ikarusnak, de arra már igen, hogy új alapokon nyugvó kapcsolatokat építsenek ki. Azaz: technológiai transzferre kerül sor mind a távol-keleti új partneréhez - aki a gyártást 2007-re ígérte a kínai Qingdaóban -, mind pedig a moszkvai Tusinóba, oda, ahol egykoron az Ikarus-buszok szerelése s főleg felújítása folyt.
A teljes cikket a Piac & Profit januári számában olvashatja