A minőségi piackutatás, illetve az információgyűjtés, elemzés és kiértékelés szerepe egyre inkább felértékelődik akár hitelfelvétel, vállalati vagyonmérleg-készítés, ingatlan eladás-vásárlás, ingatlanüzemeltetés, vállalat adás-vétel, megvalósíthatósági és "highest & best use" tanulmányok készítése vagy tervezési fázisban történő tanácsadás áll egy-egy projekt középpontjában - erősíti meg Hidasi János, a Colliers Magyarország Kft. értékbecslési divíziójának vezető tanácsadója.
Hidasi szerint a kreativitás, rátermettség és szaktudás tekintetében a magyar szakemberek abszolút versenyben vannak nyugati kollégáikkal. A tanulást ezen a területen sem lehet abbahagyni, ám a kishitűséget mindenképpen le kell vetkőzni.
A piackutatók, illetve értékbecslők sokszor különböző üzleti kultúrájú országban menedzselnek projekteket. Sok helyen azért mondható nehéznek a piac, mert az adott közegben sokkal több mindent sorolnak be az üzleti titok kategóriájába, mint az egy hagyományosan nyílt piacgazdaságban megszokott. Az egyik pozitív végletként például az USA említhető, míg Európában a svájci vagy akár az olasz piacon való mozgás meglepően nehéz feladat elé állítja a szakembereket.
Banki szemlélet, adatvédelem
Magyarországon sem árt az adatvédelmi, személyiségjogi korlátokkal tisztában lenni, mielőtt valamilyen információhoz szeretnénk hozzáférni. Az intézményi befektetők piacán - irodaházak, kereskedelmi létesítmények adásvételénél - érdemes alaposan megvizsgálni az információk minőségét, forrását. Mikor tanácsadó cégek adataira támaszkodva valamilyen publikus információs kiadvány születik, akkor a valós számokat gyakran megszűrik, átlagolják, illetve irányszámokat kommunikálnak.
Az értékbecslőknek még egy területen meg kell "kűzdeniük" a helyi sajátosságokkal. A bankrendszer - attól függően, hogy egy adott piacon az angolszász vagy a német szemléletmódot képviseli-e - másképpen áll hozzá egy-egy projekthez. Hazánkra egyértelműen a németes, konzervatívabb üzleti szemlélet a jellemző, ezért a pénzintézetek szeretnek óvatos hozzáállást tanúsítani, amely már gyakran bizalmatlanságnak, vagy hitetlenkedésnek tűnhet a befektetők vagy vállalkozók szemében.