Egyre kedveltebb italnak számít a hazánkban a bor. A GfK Hungária Piackutató Intézet háztartáspaneljének adatai szerint a száraz borokból fogyott tavaly minimálisan kevesebb, ámde itt a drágább, jobb minőséget részesítették előnyben a vásárlók.
A magyarok ötöde legalább hetente egyszer, de néha többször is fogyaszt bort - állapítja meg a GfK Hungária felmérése az étkezési szokásokról. A megkérdezés eredményei szerint egyre fokozatosan növekszik a borok kedveltsége. Míg 2005-ben a lakosság 41 százaléka, addig 2007-ben már csak 38 százaléka nyilatkozott úgy, hogy soha nem fogyaszt bort.
A bor kedveltségének pozitív alakulása a fogyasztók teljes éves vásárlásairól számot adó eredményeiben is nyomon követhető. A 2004. évben mért 4 százalékos, majd 2005. évi 5 százalékos fogyasztásbővülést követően, 2006-ban már 13 százalékkal növekedett az otthoni fogyasztásra megvásárolt bormennyiség - derült ki a háztartáspanel méréseiből. A tavalyi az alkoholos italok közül sörből 5 százalékkal, égetett szeszes italokból 14 százalékkal, borból tehát 13 százalékkal több fogyott, mint az azt megelőző évben. Magyarországon bort egyre több háztartás vásárol egyre gyakrabban.A mennyiségi növekedés 16 százalékos értékbeli forgalombővüléssel párosult, ami mögött a literenként átlagosan 3 százalékkal dráguló árak állnak. A borpiac fokozatos átrendeződését mutatja, hogy miközben a minőségi borok ára 10 százalékkal emelkedett, addig a mennyiségi piacnak még mindig valamivel több mint 40 százalékát adó asztali borok ára 6 százalékkal csökkent. Mindazonáltal 2006-ban az azt megelőző évhez képest kevesebb háztartás válogatott az asztali borkínálatból, míg a minőségi bort vásárlók száma nőtt.
#page#
A természetes cukortartalom alapján megkülönböztetett bortípusok közül egyedül a száraz borokból megvásárolt mennyiség csökkent minimális mértékben. E jelenség mögött okként meghúzódhat az a tény, hogy ebből a bortípusból a hazai háztartások az egyre jobb minőségű, ámde egyre drágább fajták közül válogatottak. Az átlagárakkal kapcsolatban elmondható, hogy 2006-ban éves szinten 14 százalékkal kellett többet fizetni a kasszánál egy liter száraz borért, mint az azt megelőző évben.
Továbbra is a félédes fajták közkedveltsége jellemző, ám az elfogyasztott mennyiséget illetően egyre előkelőbb helyet foglalnak el az édes borok is. Félszáraz borokból 12 százalékkal fogyott több a tavaly, mint egy évvel korábban.
A bor beszerzésének lehetséges helyszínei közül továbbra is a diszkontok és hipermarketek vezetnek a megvásárolt mennyiségeket tekintve. Új fejlemény ugyanakkor, hogy 2006-ban jelentősen - mintegy 50 százalékkal növekedett - a szupermarketekben beszerzett bormennyiség. E komoly emelkedést elsősorban a minőségi borok eladásában bekövetkezett növekedés generálta. Ezzel szemben negatív változást tapasztaltak a kutatók a közvetlenül a kistermelőktől vásárolt borok piacán, ahol ötödével esett vissza a megvásárolt bor mennyisége.