A Nemzeti Adó- és Vámhivatal néhány napja hozta nyilvánosságra az 1%-os felajánlások összesített eredményeit. 2011-ben a felajánlások teljes összege majdnem egymilliárd forinttal, közel 9 százalékkal csökkent, így alig érte el a kilencmilliárd forintot.
A világgazdasági válság keltette zavarok és az SZJA-kulcsok változása nyomán tapasztalható csökkenő tendencia így tartósnak bizonyul, hiszen már 2010-ben is kisebb összeg került a szervezetekhez 2009-hez képest, igaz akkor a különbség „csak" 2,5 százalékos volt. „A 2011-es évben mindegyik szervezettípus kevesebb támogatást kapott - 5,6 százaléktól egészen akár 41 százalékos csökkenés is kimutatható a felajánlott összegben a tavalyi évhez képest" - hívta fel a figyelmet Miha Tamás, a civil szervezetek kommunikációjával foglalkozó Human Dialog Kft. ügyvezetője.
Több támogató, ugyanannyi szervezet
Az eredmény ellentétes folyamatok eredőjeként alakult ki, hiszen a romló gazdasági helyzet okozta csökkenő trend élét tompítja, hogy örvendetes módon ismét 5 százalékal bővült a civileknek felajánlható SZJA 1 százalékról rendelkező adófizetők köre. Ennek ellenére még mindig nagyon kevés azok száma, akik rendelkeznek a civileknek felajánlható összegről. Idén (augusztus közepéig feldolgozott adatok szerint) összesen 15,44 milliárd forintról rendelkeztek az adózók, holott 27,2 milliárdot is "szétoszthattak" volna jó célokra.
Pedig Miha szerint a civil szféra számára az üzenet egyértelmű és egybevág a készülő új civil törvény csapásirányával: a jövőben a nonprofit finanszírozás sikerének záloga a több lábon állás és a tudatos kommunikáció lesz, az 1 százalék és a pályázati források mellett nagyobb szerepet kell, hogy kapjon az adománygyűjtés, a magánszemélyek bevonása a civil szervezet támogatói körébe.
A NAV most szeptemberben az összesített statisztikát publikálta, illetve egyenként tájékoztatta az érintett civil szervezeteket a várható bevételeik nagyságáról. A teljes SZJA 1% szervezetekre elosztott eredménye azonban csak jövő januárban válik majd mindenki számára elérhetővé, egyúttal kezdetét veszi majd a kampány az adócsökkentések okán minden bizonnyal ismét zsugorodó SZJA 1 százalékokért. A versenyben sokat számít a jó kommunikáció, van olyan szervezet, aki sikeres kampányának köszönhetően megnégyszerezte a tavalyi 1 százalékokból származó bevételét.