Mi lesz még ebből? Aggódhatnak az élelmiszer-kereskedők

Kihívásokkal teli évvel nézhetnek szembe az élelmiszer-kereskedők az infláció és a fogyasztók növekvő árérzékenysége következtében.

Az európai élelmiszer-kereskedelmi szektor számára a 2022-es év az inflációról és a fogyasztók növekvő árérzékenységéről szólt, ami az elmúlt öt év legnagyobb árréscsökkenését hozta az élelmiszer-kereskedelemben. Az árbevétel reálértéken 7,1 százalékkal csökkent, elsősorban az alacsonyabb árfekvésű termékekre való váltás miatt. Miközben az árrés zsugorodott, egyre sürgetőbbé vált a kényszer a technológiába, fenntarthatóságba és a munkaerő továbbképzésébe történő befektetések növelésére. 

Újabb kihívások várnak a kereskedőkre (Fotó: Depositphotos)
Újabb kihívások várnak a kereskedőkre (Fotó: Depositphotos)

A kamatszint megemelkedésével együtt ez újabb kihívás elé állítja az élelmiszerkereskedőket, hiszen a befektetéseiket egyre drágább hitelekből kell finanszírozniuk. Az online élelmiszer-kereskedelem a járvány idején megerősödött, és a növekedés ebben a szektorban a következő évben is kitartott. Két kivétel volt csupán: az Egyesült Királyságban 1 százalékponttal csökkent tavaly az online élelmiszer-értékesítés, Svédország teljesítménye pedig a pandémia idején volt a csúcson.

Az élelmiszer-kereskedelem aktuális állapotát leíró „Alkalmazkodás és válasz a bizonytalan gazdasági környezetre: élelmiszer-kereskedelem 2023” című friss tanulmányt a McKinsey & Company és az EuroCommerce tette közzé. A vezetőkkel folytatott mélyinterjúkon túl mintegy 50 európai élelmiszer-kereskedő és kilenc európai ország több mint 12 000 fogyasztójának bevonásával elvégzett kutatásra épülő jelentés átfogó képet nyújt azokról a tendenciákról, amelyek az élelmiszer-kereskedelemet az elkövetkező években meg fogják határozni.

Véleményvezér

Friss ketchup volt a tettes a prágai magyar nagykövetség lefestésében

Friss ketchup volt a tettes a prágai magyar nagykövetség lefestésében 

A ketchup ártalmatlannak bizonyult.
Szőlőbirtok szőlő nélkül, hogy kell okosba lenyúlni 89 millió forintot borturizmusra

Szőlőbirtok szőlő nélkül, hogy kell okosba lenyúlni 89 millió forintot borturizmusra 

Páratlan kilátás jár a NER-es birtok mellé.
Az Európai Csalásellenes Hivatal szerint 10 milliárd forintot kell visszafizetnie Magyarországnak

Az Európai Csalásellenes Hivatal szerint 10 milliárd forintot kell visszafizetnie Magyarországnak 

Bajban a kulturális és innovációs miniszter.
Bulgáriával közösen repesztünk az utolsó helyen

Bulgáriával közösen repesztünk az utolsó helyen 

Európa végére süllyedtünk.
Hatalmasat kaszálhatnak a jómódúak az olcsó állami lakáshitelen

Hatalmasat kaszálhatnak a jómódúak az olcsó állami lakáshitelen 

Az ügyeskedők nagy korszaka jöhet.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo