A megajándékozottak köre is átalakul. A fiatalok 25 százaléka idén kevesebb embert lep meg, mint tavaly – ez jelentős csökkenés a 2023-as 39 százalékhoz képest. Ugyanakkor 35 százalék arról számolt be, hogy több közeli ismerősnek szerezne ajándékot az idén. Tízből három fiatalnak lesz olyan ismerőse, akinek idén már nem tud ajándékot venni, bár tavaly még vásárolt neki; ez az arány nem változott érdemben tavaly óta.
Hogyan alakulnak a karácsonyi kiadások?
A fiatalok továbbra is jelentősnek érzik az ünnepi időszak költségeinek növekedését, de a drágulás mértéke stabilizálódni látszik. Szerintük az idei karácsony átlagosan 18 százalékkal kerülhet majd többe ugyanolyan színvonalon, mint egy évvel ezelőtt. Ez nagyon hasonló a tavalyi adatokhoz, miközben a 2022-es év végén még 37 százalékos költségnövekedést érzékeltek a fiatalok. Jó hír tehát, hogy a növekedés üteme azóta jelentősen mérséklődött.
Érdekesség, hogy a fiatalok több mint ötöde, egész pontosan 22 százaléka úgy érzi, idén nem kerül többe a karácsony, mint tavaly – ez pontosan megegyezik a 2024-ben mért aránnyal. Ez inkább a nőkre igaz, a körükben 28 százalékos eredményt hozott a kutatás. A K&H ifjúsági index adatai alapján jól látható, hogy a fiatalok pénzügyi helyzete és biztonságérzete közvetlenül tükröződik abban, hogyan készülnek az ünnepekre. A költések évek óta lassan emelkednek, miközben az érzékelt infláció már jóval visszafogottabb, mint két évvel ezelőtt. A több, de kisebb értékű ajándékok felé mozdulás arra utal, hogy a fiatalok egyre tudatosabban tervezik meg decemberi kiadásaikat.