Magyarország a második helyen a régiós mamutok között

Folytatódott a közép- és kelet-európai gazdaság szárnyalása, Magyarország majdnem 5 százalékos, rekordközeli GDP-növekedést ért el.

Az egyes országok közötti különbségek ellenére a közép-kelet-európai régió jól szerepel: átlagosan 4,3 százalékos GDP-növekedéssel zárta a 2018-as évet, a 2017-ben elért 4,6 százalékos bővülés után – derül ki a Coface nemzetközi hitelbiztosító legfrissebb elemzéséből, amely bemutatja a régió 500 legnagyobb vállalatát.

depositphotos.com

Az eredményt a lakossági fogyasztás és a hosszú távú befektetések befolyásolják a legerőteljesebben, valamint az export, ami az eurozóna gazdaságainak lassulása ellenére is tovább nőtt” - nyilatkozta Grzegorz Sielewicz, a Coface közép- és kelet-európai régiójának vezető gazdasági elemzője. A kedvező környezet miatt a Coface - miután 2017-ben a régió több országával együtt felminősítette Magyarországot -, 2018-ban javított Horvátország és Szlovákia besorolásán is.

Top 500 szereplő: növekvő forgalom és foglalkoztatás, mérséklődő nyereség

Az elemzésből kiderül, hogy a kedvező gazdasági környezet segített a régió 500 legnagyobb vállalatának, ami a forgalmak növekedésében is megmutatkozott” - ismertette az eredményeket Declan Daly, a Coface közép- és kelet-európai vezérigazgatója. Az 500 cég összesített forgalma jelentősen, 9,6 százalékkal, 698 milliárd euróra növekedett. 78,8 százalékuk számolt be a forgalom bővüléséről, a 2017-es 80 százalékhoz és a 2016-os 63 százalékhoz képest. ”Ezzel együtt a cégeket érintő kihívások miatt az összesített nyereség 1,6 százalékkal 30 milliárd euróra csökkent. Az alacsony munkanélküliség és a munkaképes korú lakosság csökkenése munkaerőhiányt okoz, ami a napi működés során és az esetleges bővítési tervek megvalósításánál is nehézségek elé állítja a cégeket. Az emelkedő munkabérek mellett a bekerülési költségek is egyre magasabbak, növelve a cégek működési kiadásait és csökkentve a nyereségüket. A piaci verseny is egyre kiélezettebb és az alacsonyabb haszonkulcsok nem tudják kellően ellensúlyozni a növekvő költségeket” – emelte ki Declan Daly.

A legnagyobb vállalatok Lengyelországban és az autóiparban

A Coface rangsora szerint Lengyelország ad otthont a régió legnagyobb cégeinek, amelyek forgalma évről évre növekszik. Összesen 275 lengyel cég került a listára. Az országok rangsorában Magyarország a második, mivel 71 magyar cég szerepel az ötszázas toplistán. Az érintett magyar cégek összesített árbevétele megközelítette a 104 milliárd eurót, nettó profitjuk pedig közel 6 milliárd euróra rúgott.

A Coface listájának élén álló cégek egyébként ismerősek lehetnek a korábbi évekből, az első helyen idén is a lengyel olajtársaság, PKN Orlen áll, 15 százalékos forgalomnövekedést elkönyvelve. A második helyen álló cseh Skoda, a harmadik helyezett Mol magyar olajvállalat és a negyedik Jeronimo lengyel kiskereskedelmi lánc megőrizték tavalyi helyezésüket, mindannyian növelték árbevételüket.

Az első tíz helyezett között továbbra is erős az autóipar jelenléte, olyan jól ismert márkákkal, mint a cseh Skoda, a Volkswagen szlovák vállalata (5.) és az Audi Hungária (7.). Az előző évhez képest a Volkswagen Slovakia előre lépett a listán 37,5 százalékos, kiemelkedő forgalomnövekedéssel, és az Audi Hungária forgalma is nőtt 1,1 százalékkal.

Kiemelkedő ágazatok

A régió legnagyobb cégei által képviselt három ágazat - autóipar, olaj és gázipar, kiskereskedelem – az összforgalom 60 százalékát adta. Fontos ugyanakkor, hogy minden terület hozzájárult a növekedéshez: leginkább az energetika, az autóipar és a kiskereskedelem.

Az eredményesség bizonyos területeken pozitív tendenciát mutat, a fa- és bútoripar 4,6 százalékos növekedést ért el, a kiskereskedelem pedig 41,9 százalékos javulást könyvelhetett el. Az építőipar nézett szembe a legjelentősebb kihívásokkal, a nyereség 146 százalékkal csökkent, annak ellenére, hogy a forgalom 10,6 százalékkal nőtt.

A vegyipar és gyógyszergyártás visszavette első helyét a legnagyobb iparágak között, köszönhetően az olajárak emelkedésének 2018 első háromnegyed évében. A növekvő világgazdasági feszültség miatt 2018 utolsó hónapjaiban csökkentek az olajárak, de az OPEC és partnerei a kibocsátás csökkentésével a 2016-os minimum szint felett tartották ezeket. Emellett Kelet- és Közép-Európa nagyvállalatai elsősorban a downstream szegmensben vannak jelen - mint az olajfinomítás és olaj- és gázfeldolgozás -, ezáltal képesek voltak a finomítási haszonkulcs módosításával alkalmazkodni a változásokhoz, így a nyersolaj árának csökkenése nem érintette őket annyira érzékenyen.

Az autóipar és a szállítmányozás elvesztette előző évi vezető pozícióját, összességében az árbevétel 7,6 százalékkal nőtt, míg a nyereség 11,7 százalékkal csökkent az érintett cégeknél. Az autóipar és szállítmányozás korábbi évekhez képest mutatott gyengébb teljesítménye a szektorok globális visszaesését tükrözi, amit a ciklikus lassulás, a növekvő protekcionizmus és az iparág struktúrájának átalakulása okoz. Ezek közé tartoznak például a fejlesztésre fordított erőforrások és a fogyasztói szokások változása. A szektor gyengélkedése kihat a nyugat-európai országok gazdaságára, például Németország teljesítményére, ahol az autógyártás jelentősen visszaesett. Ezzel együtt az iparág a közép- és kelet-európai régió gazdaságának nélkülözhetetlen alapköve.

Bár sok a vásárló, vannak kihívások

A dobogó harmadik fokán a kiskereskedelem áll. Ahogy egy évvel korábban is, a közép-kelet-európai régió növekedésének elsődleges mozgatórugója a lakossági fogyasztás bővülése volt. Ez 2018-ban tovább erősödött, köszönhetően az alacsony munkanélküliségnek és a növekvő munkabéreknek.

A stabil kereslet pozitív hatása azonban eltörpül a szektor előtt álló kihívások mellett. A szektorban dolgozók munkabérének növekedése, a munkaerőhiány, a még mindig erősen árérzékeny vevőkör és az erős verseny jelentősen csökkenti a szektor cégeinek nyereségét.

Lassuló növekedés várható

Az ellátási oldal korlátai - ideértve a munkaerőhiányt, az erőforrások magas kihasználtságát, a növekvő bekerülési költségeket - és a világgazdaság lassulásának közvetett és közvetlen hatásai óvatosságra intik a közép- és kelet-európai régió vállalatait. A lakossági fogyasztás továbbra is a gazdasági növekedés elsődleges motorja marad, de a hosszú távú befektetések lassulása és a gyengébb export eredmények visszafogják a GDP növekedését” – ismertette a Coface előrejelzését Grzegorz Sielewicz.

A hitelbiztosító szakembere szerint ezzel együtt a lassulás mértéke nem lesz jelentős: a Coface 3,6 százalékos GDP-növekedést vár a közép-kelet-európai régióban 2019-ben, jövőre pedig 3,2 százalékos bővülésre lehet számítani.

Véleményvezér

Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában

Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában 

A makulátlanság egy elengedhetetlen szempont Norvégiában.
Lengyelországnak jót tett a kormányváltás

Lengyelországnak jót tett a kormányváltás 

A lengyel gazdasági csoda nem három napig tart.
Magyarország Európában az utolsó helyen az egészségügyi kiadások rangsorában

Magyarország Európában az utolsó helyen az egészségügyi kiadások rangsorában 

Mindenképpen javítani kellene a finanszírozáson.
Magyarország a technikai államcsőd felé tart, megszorítások jöhetnek

Magyarország a technikai államcsőd felé tart, megszorítások jöhetnek 

A világgazdaság számai egyre javulnak, miközben a magyar államháztartás senyved.
Magyar Péter szerint levitézlett, idegen nyelven nem beszélő magyar politikusok vannak Brüsszelben

Magyar Péter szerint levitézlett, idegen nyelven nem beszélő magyar politikusok vannak Brüsszelben 

Tényleg ciki Brüsszelben az idegen nyelvet alig tudó magyar képviselők jelenléte.
Jó hír, mégsem pusztul el a világ

Jó hír, mégsem pusztul el a világ 

Sokan úgy gondolják, hogy addig létezik a világ, amíg vannak méhek.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo