Lízingpiac, gépjárműfinanszírozás

A lízingpiac szerkezete - Lízingelt javak szerint európai összehasonlításban és Magyarországon(2001)

Mi lesz az árrésstop vége?
Belebukhat valaki az MNB-alapítványi botrányba?
Mik lennének egy új kormány legfontosabb teendői?

Online Klasszis Klub élőben Csillag Istvánnal!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi gazdasági és közlekedési minisztert!

2025. június 25. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!



A lízingpiac szerkezetét az új üzletek lízingtárgy alapján történő megoszlását vizsgálva 1998 és 2001 között egyértelmű tendencia a gépjárművek stabil (ezen belül a személygépjárművek meghatározó és tovább növekvő), 2001-re 80%-ot is meghaladó részesedése az összes nettó új eszközértékből. A gépek, elektronika és ingatlan fejlődő, felfutás előtt álló szegmensek lehetnek, de kitettek az egyedi, nagyobb üzleteknek, és eddig nem tudtak a személygépjármű szegmens robbanásszerű növekedéséhez hasonlóan bővülni.



Gépjárműlízing piaci szegmens



A gépjárműlízing 2001-ben 44,8%-kal, ezen belül a személygépkocsi-lízing 55,5 %-kal bővült. Ez az ütem csak az új autó eladások növekedésével nem magyarázható, hiszen ott a bővülés csak 12%-os volt. De a lízingtársaságok egyre nagyobb mértékben finanszírozzák használt gépkocsik eladását is. Az eredetvizsgálat és a törzskönyv ugyanis ezt biztonságosabbá tette. Ezen túlmenően körülbelül az infláció mértékével drágultak az autók, másrészt a kezdőrészletek csökkenésével folyamatosan nőtt az egy autóra kihelyezett hitel összege is, és a vásárlók hitelfelvételi hajlandósága is egyre nagyobb. Míg a kilencvenes években az üzletkötések 80 %-a készpénzes volt, addig ma már az újonnan forgalomba kerülő gépkocsik 65 százalékát finanszírozzák hitelből. A piaci verseny kulcsszereplője a kereskedő, ezért a lízingcégek jellemzően a kereskedői jutalékok növelésével próbálnak nagyobb piaci részesedést elérni. A tavaly átlagosan 3% körüli dílerjutalék az idén akár 4%-ra is megnőhet (a gyors piacszerzésre törekvő cégeknél akár 8-10%-ra is). A növekvő dílerjutalékok megfizetésének kikerülésére jött létre a hitelleveles autóvásárlási konstrukció, azaz: az ügyfelek egy már elbírált hitelkeret birtokában szabadon választhatnak maguknak új személy- vagy haszonjárművet és afinanszírozó által hitellevéllel az autókereskedőnél a készpénzes vásárláshoz hasonlóan fizethetnek. A dílerjutalékok kiiktatása által a kondíciók a vásárlók számára így jóval kedvezőbbek lehetnek. Az viszont az elkövetkező időszakkérdése lesz, hogy mennyire árérzékenyek a vásárlók, illetve megállnak-e, vagy mérséklődésnek indulnak-e a dílerjutalékok. Az első pillanatban racionálisnak tűnő reakció talán mégsem az, mert ugyan egy közkeletű megállapítás szerint a vevő gépjárművet vesz és nem finanszírozást, mégis a díler könnyen meggyőzi arról, miért is az a legelőnyösebb finanszírozás számára, amit éppen ő ajánl (számára a legnagyobb jutalékkal). Az erős verseny ellenére még mindig vannak új piacra lépők, tavaly év végén indult el az Erste Leasing, az idén alapították meg a Toyota Financial Services (a Toyota és az MKB-Euroleasing közös tulajdona) és a Renault Credit magyarországi leányvállalatát, de a PSA csoport is saját finanszírozó cég létrehozását tervezi hazánkban.



Piaci részesedések a gépjárműlízing szegmensben



A piac legjelentősebb szegmensében, a gépjármű-finanszírozásban is számottevő a koncentráció, az öt legnagyobb cég több mint 50%-os részesedéssel bír, a legnagyobb tíz finanszírozó pedig a piacnak több mint 3/4-ét birtokolja. Ezek közül kiemelkedik a Merkantil Bank 16,3%-os piacrésszel, de az Euroleasing, a CIB-Lízing valamint a K&H Lízing piacrésze is 10% körüli. A gépjármű-finanszírozáson belül több mint 2/3-os súllyal szerepel a személygépkocsi ágazat. A legtöbb piaci szereplőknél hasonló arányok fedezhetőek fel, de ellentétes példaként hozható fel a CitiLeasing, a HVB Leasing és a Volksbank, ahol a haszonjármű-lízing dominál. 2002 első félévében a gépjármű-kereskedelem továbbra is dinamikusan növekedett (12,6% - személygépkocsik). A gépjármű-lízing ennél nagyobb mértékben, 60 %-kal bővült. A lízingszövetség tagjai és a Merkantil Bank összesen mintegy 190 milliárd forintért finanszíroztak személy- és kishaszon-gépjárműveket. A piacon némi átrendeződés figyelhető meg, hiszen sokáig ebben a szegmensben a Merkantil Banké volt az első helyezés, 2002 ebben, úgy tűnik változást hoz.

Forrás: MKB E-mail futár

Véleményvezér

Nincs lejjebb, utolsók vagyunk Európában

Nincs lejjebb, utolsók vagyunk Európában 

Tragikusan teljesít az Orbán-kormány.
A meggy és a málna kétszer annyiba kerül, mint tavaly

A meggy és a málna kétszer annyiba kerül, mint tavaly 

Nem jön össze a kisebb infláció.
Itt a rezsicsökkentés ára, 15 ezren ivóvíz nélkül

Itt a rezsicsökkentés ára, 15 ezren ivóvíz nélkül 

Ma már nincs ingyen semmi, a rezsicsökkentés se.
Cserbenhagyta Orbán Viktort barátja

Cserbenhagyta Orbán Viktort barátja 

Most már Szlovákia is támogatja Ukrajna EU tagságát.
Illegális nádvágásokkal épül az új NER villa a Balaton partján

Illegális nádvágásokkal épül az új NER villa a Balaton partján 

Szépen gazdagodnak a NER vitézek.
Gazdasági fellendülést hoztak Lengyelországnak az Ukrajnából érkezett menekültek

Gazdasági fellendülést hoztak Lengyelországnak az Ukrajnából érkezett menekültek 

A lengyelek hírét sem hallották az ukrán maffiának.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo