A lízingpiac szerkezetét az új üzletek lízingtárgy alapján történő megoszlását vizsgálva 1998 és 2001 között egyértelmű tendencia a gépjárművek stabil (ezen belül a személygépjárművek meghatározó és tovább növekvő), 2001-re 80%-ot is meghaladó részesedése az összes nettó új eszközértékből. A gépek, elektronika és ingatlan fejlődő, felfutás előtt álló szegmensek lehetnek, de kitettek az egyedi, nagyobb üzleteknek, és eddig nem tudtak a személygépjármű szegmens robbanásszerű növekedéséhez hasonlóan bővülni.
Gépjárműlízing piaci szegmens
A gépjárműlízing 2001-ben 44,8%-kal, ezen belül a személygépkocsi-lízing 55,5 %-kal bővült. Ez az ütem csak az új autó eladások növekedésével nem magyarázható, hiszen ott a bővülés csak 12%-os volt. De a lízingtársaságok egyre nagyobb mértékben finanszírozzák használt gépkocsik eladását is. Az eredetvizsgálat és a törzskönyv ugyanis ezt biztonságosabbá tette. Ezen túlmenően körülbelül az infláció mértékével drágultak az autók, másrészt a kezdőrészletek csökkenésével folyamatosan nőtt az egy autóra kihelyezett hitel összege is, és a vásárlók hitelfelvételi hajlandósága is egyre nagyobb. Míg a kilencvenes években az üzletkötések 80 %-a készpénzes volt, addig ma már az újonnan forgalomba kerülő gépkocsik 65 százalékát finanszírozzák hitelből. A piaci verseny kulcsszereplője a kereskedő, ezért a lízingcégek jellemzően a kereskedői jutalékok növelésével próbálnak nagyobb piaci részesedést elérni. A tavaly átlagosan 3% körüli dílerjutalék az idén akár 4%-ra is megnőhet (a gyors piacszerzésre törekvő cégeknél akár 8-10%-ra is). A növekvő dílerjutalékok megfizetésének kikerülésére jött létre a hitelleveles autóvásárlási konstrukció, azaz: az ügyfelek egy már elbírált hitelkeret birtokában szabadon választhatnak maguknak új személy- vagy haszonjárművet és afinanszírozó által hitellevéllel az autókereskedőnél a készpénzes vásárláshoz hasonlóan fizethetnek. A dílerjutalékok kiiktatása által a kondíciók a vásárlók számára így jóval kedvezőbbek lehetnek. Az viszont az elkövetkező időszakkérdése lesz, hogy mennyire árérzékenyek a vásárlók, illetve megállnak-e, vagy mérséklődésnek indulnak-e a dílerjutalékok. Az első pillanatban racionálisnak tűnő reakció talán mégsem az, mert ugyan egy közkeletű megállapítás szerint a vevő gépjárművet vesz és nem finanszírozást, mégis a díler könnyen meggyőzi arról, miért is az a legelőnyösebb finanszírozás számára, amit éppen ő ajánl (számára a legnagyobb jutalékkal). Az erős verseny ellenére még mindig vannak új piacra lépők, tavaly év végén indult el az Erste Leasing, az idén alapították meg a Toyota Financial Services (a Toyota és az MKB-Euroleasing közös tulajdona) és a Renault Credit magyarországi leányvállalatát, de a PSA csoport is saját finanszírozó cég létrehozását tervezi hazánkban.
Piaci részesedések a gépjárműlízing szegmensben
A piac legjelentősebb szegmensében, a gépjármű-finanszírozásban is számottevő a koncentráció, az öt legnagyobb cég több mint 50%-os részesedéssel bír, a legnagyobb tíz finanszírozó pedig a piacnak több mint 3/4-ét birtokolja. Ezek közül kiemelkedik a Merkantil Bank 16,3%-os piacrésszel, de az Euroleasing, a CIB-Lízing valamint a K&H Lízing piacrésze is 10% körüli. A gépjármű-finanszírozáson belül több mint 2/3-os súllyal szerepel a személygépkocsi ágazat. A legtöbb piaci szereplőknél hasonló arányok fedezhetőek fel, de ellentétes példaként hozható fel a CitiLeasing, a HVB Leasing és a Volksbank, ahol a haszonjármű-lízing dominál. 2002 első félévében a gépjármű-kereskedelem továbbra is dinamikusan növekedett (12,6% - személygépkocsik). A gépjármű-lízing ennél nagyobb mértékben, 60 %-kal bővült. A lízingszövetség tagjai és a Merkantil Bank összesen mintegy 190 milliárd forintért finanszíroztak személy- és kishaszon-gépjárműveket. A piacon némi átrendeződés figyelhető meg, hiszen sokáig ebben a szegmensben a Merkantil Banké volt az első helyezés, 2002 ebben, úgy tűnik változást hoz.
Forrás: MKB E-mail futár
Lízingpiac, gépjárműfinanszírozás
A lízingpiac szerkezete - Lízingelt javak szerint európai összehasonlításban és Magyarországon(2001)
Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!
Vegyen részt és kérdezzen Ön is!
2024. november 28. 15:30
Véleményvezér
Sok nagy okos már világháborút lát
Az orosz ballisztikus rakéta bevetése egy teszt volt.
Súlyos higiéniai problémák miatt megbüntették a szekszárdi kórházat
A büntetés mértéke nevetséges.
Bécsben olcsóbb lakni, mint Budapesten
A jövedelemhez képest Bécsben a legolcsóbb a lakhatás egész Európában.
Obszcén szavakkal fideszes nyugdíjas kommandó fogadta Magyar Pétert a miskolci gyermekotthon előtt
A nyugdíjas fizetések nagyon felizgultak Magyar Péter látogatása miatt.
Elképesztő állapotokat talált Magyar Péter egy gyermekvédelmi intézményben
Az ellenzéki vezető szerint a Fidesz propagandistákat vet be, hogy az emberek ismerhessék meg a valóságot.
Lesújtó adat a magyarok életesélyeiről
Az elmaradt reformok tragédiája.