A Hewitt Associates, globális HR outsourcing és tanácsadó cég a mai nappal hozta nyilvánosságra a Legjobb Munkahely Felmérés közép- és kelet európai eredményét. 2005-ben a Hewitt 4 ország 205 vállalatának 51 761 munkavállalóját kérdezte meg munkahelyük minőségéről. A magyar vállalatok mellett cseh, lengyel és osztrák cégek versenyeztek a "Legjobb Munkahely" cím elnyeréséért. A lengyelországi Microsoft lett az első; a szolgáltató szektor jelenléte a rangsorban erősen domináns. A tehetségekért vívott harc kétség kívül megkezdődött régiónkban is.
Ebben az évben először, a felmérés 10 kelet-közép európai országban kerül megrendezésre: Magyarország, Bulgária, Oroszország, Csehország, Szlovákia, Szlovénia, Törökország, Lengyelország, Ausztria és Horvátország.
Erősödik a tehetséghiány
Minden második közép-kelet európai cég úgy érzi, hogy az elkövetkezendő években kihívás lesz számukra megtalálni, megszerezni és megtartani a legjobb és legtehetségesebb munkaerőt. Nem meglepő tény, hogy a tehetség hiánya leginkább a tudásintenzív szektorokat érinti, éppen ezért ezek a vállalatok tudatosan próbálnak vonzó munkahelyek lenni. Nincs más választásuk, hiszen versenyben kell maradniuk, fent kell tartaniuk szolgáltatásaik színvonalát.
A régió Legjobb Munkahelyei, nemzeti hovatartozástól függetlenül, magas minőségi standardoknak felelnek meg, és a kiemelkedő munkavállalói elkötelezettség minden Legjobb Munkahely esetében szembetűnő.
Mitől lesz egy cég Legjobb Munkahely, hogyan kötelezik el a vállalatok munkavállalóikat?
A felsővezetőknek több szerepe van ebben, mint gondolnánk. Bölcs befektetési döntések meghozatala, szűk erőforrásokkal való gazdálkodás, a tulajdonosi kapcsolatok kezelése és a médiának való megfelelés önmagukban is nagy kihívást jelentenek. De mégis, nem elég megfelelni a fenti kihívásoknak. Az emberek, akik a munkagépeket kezelik, az új know-how-kat fejlesztik, és az ügyfelek számára hozzáadott értéket teremtenek, ők a vállalat legértékesebb erőforrásai, amivel a cégnek gazdálkodnia kell. A számok azt mutatják, hogy egy általános cégnél a munkavállalóknak csupán 26%-a érzi úgy, hogy a legértékesebb erőforrásként bánnak vele, míg a Legjobb Munkahelyeknél ez az érték 58%.
A nyitott ajtók politikája, a vezetők megközelíthetősége, a munkavállalók véleményének és javaslatainak meghallgatása hozzájárul ahhoz, hogy az emberek úgy érezzék, "mindenki számít", és ez az érzet jelentősen befolyásolja a magas üzleti eredményeket. Az adatok szerint a Legjobb Munkahelyek munkavállalóinak 72%-a érzi úgy, hogy a vezetők tisztességesen bánnak vele, míg a többi cégnél ez csak 48%.
A Hewitt vizsgálata szerint a teljesítmény elismerése 20-30%-kal több elkötelezett embert jelent a Legjobb Munkahelyeknél.
Sem karrier, sem korrekt fizetés
A közép-kelet európai régió munkahelyei egységesen vonultatják fel a legnagyobb elégedetlenséggel jellemezhető területeket: a fizetés teljesítmény-arányossága és a vonzó karrierlehetőségek hiánya a legtöbb munkahelynél áthidalhatatlan problémának tűnik.
A dolgozók munkahelyükhöz való kötődésükben egyre nagyobb szerepet kap, hogy milyennek is látják cégüket más munkahelyekhez képest. Ennek következtében az elkötelezettség mértéke alacsonyabb: az emberek nyitottak a különböző lehetőségekre, készek akár egy hirtelen állásváltásra is.
A cseh és lengyel munkavállalók számára a cég hírneve, míg az osztrákok és magyarok számára a szakma szeretete a legfőbb megtartó tényező. A régióban a leghűségesebbek és a legelkötelezettebbek munkahelyük iránt az osztrákok.
A Legjobb Munkahelyek a régióban