Lassabb, de még dinamikus kiskereskedelem

A kiskereskedelmi forgalom 2002 májusában az első négy havi növekedéstől elmaradt, ám még mindig dina-mikusan bővült.

A jármű- és üzemanyag-forgalom nélküli kiskereskedelmi eladások volumene munkanappal kiigazítva 6,7%-kal (kiigazítás nélkül 8,1%-kal) haladta meg az előző év azonos időszakit. Áprilishoz képest a szezonálisan és munkanapokkal kiigazított volumenindex 0,9%-os (kiigazítás nélkül 5,0%-os) növekedést mutat.
A májusi növekedésben szerepet játszott, hogy az első négy hónapban a kiskereskedelmi forgalom gyors növekedését okozó tényezők – vagyis a jelentős bérkiáramlás, valamint a kiskereskedelmi árak emelkedésének mérséklődése – továbbra is fennálltak.

Bár a nemzetközileg összehasonlítható (jármű- és üzemanyag-forgalom nélkül számított, munkanappal kiigazított) májusi 6,7%-os volumenindex jelentősen meghaladta az Európai Unió 15 tagországa átlagában 2002 első négy hónapjában elért 1,1-2,5% közötti indexeket, nem példa nélküli. Az Egyesült Királyságban és Spa-nyolországban folyamatosan hasonló nagyságrendű (4,9-7,1%-os, illetve 5,0-7,8%-os) forgalombővülést regiszt-ráltak.
Az egyes tevékenységcsoportok (kiigazítás nélküli) forgalmának dinamikája eltérő képet mutat. Az átla-gosnál jobban bővült májusban az egy évvel korábbihoz képest a textil-, ruházati-és lábbeli-kiskereskedelem (17,6%-kal), valamint a kultúr- és egyéb, máshová nem sorolt iparcikk-kiskereskedelem (11,6%-kal). Az átla-gos növekedéshez közeli volt az élelmiszer- és élelmiszer jellegű vegyes kiskereskedelem (9,0%), valamint az iparcikk jellegű vegyes kiskereskedelem (7,9%-os) bővülése. Mérsékeltebben nőtt a gyógyszer-, gyógyászatitermék-, illatszer-kiskereskedelem (4,2%-kal) valamint a bútor-, műszakicikk- és vasáru-kiskereskedelem (3,3%-kal) változatlan áras forgalma. Az előző év májusi (akkor kiugróan magas) forgalmi vo-lument ugyanakkor nem érte el a viszonylag kis súlyú használtcikk- és a csomagküldő-kiskereskedelem, itt az elmaradás 9,5%-os, illetve 3,9%-os volt.

A gépjármű- és járműalkatrész-kiskereskedelem első négy hónap átlagában számított 34%-os, rendkí-vül dinamikus bővülése májusban 17,2%-ra mérséklődött. A gépjárműüzemanyag-kiskereskedelem tavaly má-jusi szinthez viszonyított 10,1%-os növekedése közel áll az előző négy havi átlagos 10,8%-os növekedéshez.
Az összesített (jármű- és üzemanyag-forgalommal együtt számított) kiskereskedelmi forgalom 2002 máju-sában 499 milliárd forint, az első öt hónapban 2194 milliárd forint. A májusi eladások változatlan áron az előző év májusi szintet szezonálisan kiigazítva 8,9%-kal (kiigazítás nélkül 9,9%-kal) haladták meg. Az első öt havi értéke-sítési volumen (kiigazítás nélkül) 12,4%-kal bővült az előző év azonos időszakihoz képest.

Hosszabb távon vizsgálva a jármű- és üzemanyag-forgalom nélküli kiskereskedelmi eladások viszonylag egyenletes emelkedést mutatnak. A gépjárműeladások jelentősebb ingadozásának hatására az összesített eladások időbeli lefutása jelentősebb kilengéseket takar.

A (jármű- és üzemanyag-forgalom nélkül számított) kiskereskedelmi forgalom volumenindexei (1995 = 100,0)

Véleményvezér

Friss ketchup volt a tettes a prágai magyar nagykövetség lefestésében

Friss ketchup volt a tettes a prágai magyar nagykövetség lefestésében 

A ketchup ártalmatlannak bizonyult.
Szőlőbirtok szőlő nélkül, hogy kell okosba lenyúlni 89 millió forintot borturizmusra

Szőlőbirtok szőlő nélkül, hogy kell okosba lenyúlni 89 millió forintot borturizmusra 

Páratlan kilátás jár a NER-es birtok mellé.
Az Európai Csalásellenes Hivatal szerint 10 milliárd forintot kell visszafizetnie Magyarországnak

Az Európai Csalásellenes Hivatal szerint 10 milliárd forintot kell visszafizetnie Magyarországnak 

Bajban a kulturális és innovációs miniszter.
Bulgáriával közösen repesztünk az utolsó helyen

Bulgáriával közösen repesztünk az utolsó helyen 

Európa végére süllyedtünk.
Hatalmasat kaszálhatnak a jómódúak az olcsó állami lakáshitelen

Hatalmasat kaszálhatnak a jómódúak az olcsó állami lakáshitelen 

Az ügyeskedők nagy korszaka jöhet.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo