Komoly figyelmeztetés: megbénulhat az ellátási lánc Magyarországon is?

A Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete közleményében úgy fogalmazott, hogy a brit áruellátási zavarhoz hasonló súlyos helyzet küszöbén áll az Európai Unió és Magyarország.

Mint írták, a közúti árufuvarozók évek óta figyelmeztetnek arra, hogy folyamatosan növekvő költségeiket nem tudják érvényesíteni a díjaikban, és ez rendszerszintű ellátási zavarokhoz vezethet. A jóslat már valóság: a brit példa jól szemlélteti, hogy mi történik akkor, ha a piac nem reagál időben egy alágazat figyelemfelhívására. Az évről évre elmaradt, fokozatos, ezért kevésbé fájdalmas díjkorrekció helyett az Egyesült Királyság ellátási láncának újraindításához most drasztikus áremelkedéssel kell szembe néznie a megbízóknak, és végső soron a fogyasztóknak – emelték ki.

A Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete szerint ez a helyzet az EU-ban és itthon talán elkerülhető, ehhez azonban azonnali szemléletváltásra, és a költségek közös viselésére van szükség. A magyar fuvarozó vállalkozások további működéséhez haladéktalanul 5-10 százalékos fuvardíj emelésre van szükség – jelentették ki. A rendszer középtávon akkor marad stabil, ha 2022-től további 8-10 százalékos általános díjemelést fogadnak el a megbízók, a későbbiekben pedig - a szerződésekben rögzített üzemanyag- és útdíj klauzulákkal - a valós költségnövekedést lekövető díjszerkezetet alkalmaznak a mikro- kis- és közepes vállalatokkal kötött szerződésekben is.

(Fotó: Pexels.com/Marcin Jozwiak)

A cégek ki vannak téve a gazdasági hatásoknak

A rendszerszintű probléma, ahogy a brit leállás oka is - a munkaerőhiány mellett - az, hogy a fuvarozó cégek zömét jelentő mikro-, kis- és középvállalkozások súlyosan kitettek a gazdasági hatásoknak, valós költségeik elszámolása nélkül tömegesen kényszerülnek cégeik felszámolására. A kieső volument a tőkeerős vállalatok sem képesek pótolni a jelenlegi kapacitáshiányos helyzetben. Ez már karácsonyra a brithez hasonló helyzetbe torkollhat hazánkban is.

A költségnövekedés fő elemei: a gázolaj ára egy év alatt 160, az utóbbi 1 hónapban 50 forinttal nőtt literenként. A munkaerőhiány miatt a bérek extrém magasak, ezt tovább katalizálja a brit (és EU-s) elszívó hatás. Angliában jelenleg hetente annyit keres egy sofőr, mint itthon egy hónap alatt, ott a havi jövedelemszint a 2 millió forintot közelíti. A tavaly bevezetett inflációkövető rendszer miatt 2022-ben újra emelkedik a magyar útdíj, várhatóan 5 százalékkal. Ráadásul a hatóság még nem hirdette ki a díjakat, így a vállalkozások nem tudnak konkrét számokkal tervezni a tendereken. Az EU-s összehasonlításban kiugróan magas hazai kgfb díjak az MNB kimutatása szerint az elmúlt évben 7-21, a járműalkatrészek 7,5, a szervizszolgáltatások 8,1 százalékkal drágultak (KSH).

A fuvarozói érdekképviseletek felelős gondolkodásra, közös teherviselésre szólítják a megbízókat, árukibocsátókat, s felkérik a kormányt, hogy adminisztratív és gazdasági eszközökkel támogassa a közúti fuvarozást, hogy megelőzzük az összeomlást – áll a közleményben.

Véleményvezér

Kísértetszállodát talált Hadházy Ákos

Kísértetszállodát talált Hadházy Ákos 

Különös pénzosztások az idegenforgalmi beruházások körül.
A korrupció rontja a boldogságindexet

A korrupció rontja a boldogságindexet 

Ötvenhatodik helyen a magyarok.
Hadházy Ákos újabb fél méter magas kilátót talált 217 millió forintért

Hadházy Ákos újabb fél méter magas kilátót talált 217 millió forintért 

Lombkoronasétány helyett ezúttal nádkoronasétány épült.
Száguldhatna a forint, ha Orbán Viktor kiegyezne az unióval

Száguldhatna a forint, ha Orbán Viktor kiegyezne az unióval 

A jogállamiság helyreállítása sok pénzt hozna.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo