Komoly figyelmeztetés: megbénulhat az ellátási lánc Magyarországon is?

A Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete közleményében úgy fogalmazott, hogy a brit áruellátási zavarhoz hasonló súlyos helyzet küszöbén áll az Európai Unió és Magyarország.

Mint írták, a közúti árufuvarozók évek óta figyelmeztetnek arra, hogy folyamatosan növekvő költségeiket nem tudják érvényesíteni a díjaikban, és ez rendszerszintű ellátási zavarokhoz vezethet. A jóslat már valóság: a brit példa jól szemlélteti, hogy mi történik akkor, ha a piac nem reagál időben egy alágazat figyelemfelhívására. Az évről évre elmaradt, fokozatos, ezért kevésbé fájdalmas díjkorrekció helyett az Egyesült Királyság ellátási láncának újraindításához most drasztikus áremelkedéssel kell szembe néznie a megbízóknak, és végső soron a fogyasztóknak – emelték ki.

A Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete szerint ez a helyzet az EU-ban és itthon talán elkerülhető, ehhez azonban azonnali szemléletváltásra, és a költségek közös viselésére van szükség. A magyar fuvarozó vállalkozások további működéséhez haladéktalanul 5-10 százalékos fuvardíj emelésre van szükség – jelentették ki. A rendszer középtávon akkor marad stabil, ha 2022-től további 8-10 százalékos általános díjemelést fogadnak el a megbízók, a későbbiekben pedig - a szerződésekben rögzített üzemanyag- és útdíj klauzulákkal - a valós költségnövekedést lekövető díjszerkezetet alkalmaznak a mikro- kis- és közepes vállalatokkal kötött szerződésekben is.

(Fotó: Pexels.com/Marcin Jozwiak)

A cégek ki vannak téve a gazdasági hatásoknak

A rendszerszintű probléma, ahogy a brit leállás oka is - a munkaerőhiány mellett - az, hogy a fuvarozó cégek zömét jelentő mikro-, kis- és középvállalkozások súlyosan kitettek a gazdasági hatásoknak, valós költségeik elszámolása nélkül tömegesen kényszerülnek cégeik felszámolására. A kieső volument a tőkeerős vállalatok sem képesek pótolni a jelenlegi kapacitáshiányos helyzetben. Ez már karácsonyra a brithez hasonló helyzetbe torkollhat hazánkban is.

A költségnövekedés fő elemei: a gázolaj ára egy év alatt 160, az utóbbi 1 hónapban 50 forinttal nőtt literenként. A munkaerőhiány miatt a bérek extrém magasak, ezt tovább katalizálja a brit (és EU-s) elszívó hatás. Angliában jelenleg hetente annyit keres egy sofőr, mint itthon egy hónap alatt, ott a havi jövedelemszint a 2 millió forintot közelíti. A tavaly bevezetett inflációkövető rendszer miatt 2022-ben újra emelkedik a magyar útdíj, várhatóan 5 százalékkal. Ráadásul a hatóság még nem hirdette ki a díjakat, így a vállalkozások nem tudnak konkrét számokkal tervezni a tendereken. Az EU-s összehasonlításban kiugróan magas hazai kgfb díjak az MNB kimutatása szerint az elmúlt évben 7-21, a járműalkatrészek 7,5, a szervizszolgáltatások 8,1 százalékkal drágultak (KSH).

A fuvarozói érdekképviseletek felelős gondolkodásra, közös teherviselésre szólítják a megbízókat, árukibocsátókat, s felkérik a kormányt, hogy adminisztratív és gazdasági eszközökkel támogassa a közúti fuvarozást, hogy megelőzzük az összeomlást – áll a közleményben.

Véleményvezér

Bajban van a pápai kórház

Bajban van a pápai kórház 

A pápai egészségügyi ellátás megbillent.
Gyönyörű autót kapott Mészáros Lőrinc neje

Gyönyörű autót kapott Mészáros Lőrinc neje 

Van itt pénz emberek, nem mindenkinek ugyan, de akinek jut, az nem panaszkodhat.
Teljes meglepetés, rekordszinten az euró népszerűsége, még Magyarországon is

Teljes meglepetés, rekordszinten az euró népszerűsége, még Magyarországon is 

Fájdalmas, hogy még Bulgária is előbb vezeti be az eurót, mint Magyarország.
Görögországban két, háromszor olcsóbb a cseresznye és az eper

Görögországban két, háromszor olcsóbb a cseresznye és az eper 

Gigászi gyümölcsárak a piacokon.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo