Ezek a tervek, intézkedések az európai minőségű, az utasokat magas színvonalon kiszolgáló vasúti közlekedés kialakítására irányulnak. A közlemény szerint kormány támogatja, hogy az Országgyűlés tárgysorozatba vegye az ellenzéki képviselői indítványt. A kormány a részletes szabályok kidolgozására szakmai egyeztetést kezdeményez. Kóka János az új vasúti vállalat (MÁV Start) indításával egyidőben intézkedési tervet kért a vasúton utazók jogainak erősítése érdekében a MÁV Zrt. elnökétől és a Magyar Vasúti Hivatal elnökétől.
A miniszter munkamegbeszélésen is foglalkozott a vasúton utazók jogainak kérdésével. A tárca a közösségi közlekedés reformjának részeként dolgozik azon, hogy az utasok komfortérzete jelentősen javuljon. Kóka János szerint meg kell szüntetni a szolgáltatók és az utasok jogai és kötelezettségei terén megmutatkozó aránytalanságot. Új, a feladatait magasabb színvonalon ellátó vasútra van szükség. Az utasok joggal várják el a szolgáltatási minőség javulását a miniszter szerint.
Koszorús László (Fidesz) országgyűlési képviselő is közleményt juttatott el szerdán az MTI-hez. Ebben kifejezi, hogy megdöbbenéssel értesült arról, hogy az Országgyűlés gazdasági bizottságának kormánytöbbsége elutasította a vasúti késések utáni kártérítések biztosításáról szóló javaslatát. Mint írja, naponta 17.000 utas bosszankodik, amiért elkésik a munkahelyéről, az iskolából, vagy szeretteitől, ráadásul az utasok rendszeresen koszos kocsikban kényszerülnek utazni. Tarthatatlan, hogy a jelenlegi szabályok semmibe veszik e polgárok fogyasztói jogait - véli a képviselő. Javaslata szerint negyed óra késés esetén a jegy árának negyedét kellene visszafizetnie a MÁV-nak, egy órás késés esetén pedig a teljes jegyárat.