Kiskereskedelem: visszaütött a statisztika

Látványosan lassult a kiskereskedelmi forgalom növekedése júniusban, akik szerint ez folytatódik a következő hónapokban is a bázishatás kiesése miatt. A kiskereskedelem lassulása a GDP-ben is érezhető lesz.

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Csak egy kicsivel többet vásároltunk - Kép: MTI

A Központi Statisztikai Hivatal (KSH) kedden közzétett adatai szerint a kiskereskedelmi forgalom volumene 3,8 százalékkal nőtt júniusban az egy évvel korábbihoz képest a nyers és a munkanaphatástól megtisztított adatok szerint egyaránt. Májusban 4,9, áprilisban 9 százalékos volt a kiskereskedelmi forgalom éves növekedési üteme. A KSH emlékeztet arra, hogy a dohánykereskedelemben és az adatszolgáltatásban 2013. július elsejétől beállt változások miatt a július előtti adatok nem összevethetők a tavalyiakkal. A korábban alkalmazott mintavételes adatok szerint a júniusi forgalom 1,3 százalékkal haladta meg az egy évvel korábbit.

Óvatosabbá váltak a fogyasztók

Gabler Gergely, az Erste Bank Hungary vezető elemzője kiemelte: az adatok alapján visszaesett a kiskereskedelmi forgalom bővülése, a régi módszertan szerint 1,3 százalékra a májusi 2,4, illetve az áprilisi 6,5 százalék után. A júniusi jóval alacsonyabb még az első fél év 3,6 százalékos átlagos növekedésénél is. Leginkább a nem élelmiszer-kiskereskedelem forgalma esett vissza, mindössze fél százalékos bővülést mértek az előző évhez képest, de az élelmiszer-kiskereskedelemben is érezhető a lassulás. Gabler Gergely szerint ezek az adatok is megerősítik azt a várakozásukat, hogy az év hátralevő részében lassulás lesz a GDP dinamikájában is. Az Erste Bank elemzői a második negyedévben 3,3 százalékos GDP-növekedést várnak, az első negyedévi 3,5 százalék után, éves átlagban pedig 3 százalékot.

Kiemelte: a gyengébb kiskereskedelmi adat ellenére a fogyasztás növekedése továbbra is az egyik legfőbb komponense lesz a GDP növekedésének, a GDP közel kétharmadát adó lakossági fogyasztás az idén 1,9 százalékkal bővülhet az Erste szerint.

Kimerül a rezsicsökkentés hatása

Rég volt ilyen jó évünk, kérdés meddig marad így
Növekedési szempontból az idei esztendő az elmúlt évekhez képest kiugróan jó lesz. Ezt főként a választási gazdaságpolitika és az EU-támogatások beömlése következtében átmenetileg jelentősen emelkedő belföldi kereslet magyarázza.
Réczey Zoltán, a Buda-Cash Brókerház elemzője szerint látványos lassulás következett be júniusban, a vártnál és az előző havinál is gyengébb volt a kiskereskedelmi forgalom növekedése. Véleménye szerint ennek az az oka, hogy óvatosabbá váltak a fogyasztók a forint gyengélkedése miatt, továbbá a rezsicsökkentés hatása is kezd kimerülni. Az elemző szerint a közel 4 százalékos növekedés értékelésekor figyelembe kell venni, hogy a KSH módszertana torzítja az arányokat, a korábbi, mintavételes módszertan szerint még kisebb volt a bővülés.

Kifejtette: a csökkenés valószínűleg folytatódni fog a következő hónapokban, főleg a bázishatások kiesése miatt, mivel júliustól már az új módszertan szerint számítják a bázisadatokat is. A szakértő szerint az év vége vagy a jövő év eleje felé az adósmentő csomag újabb lökést ad a fogyasztásnak, amikor megérkeznek a visszatérítések. Hosszabb távon a munkaerőpiacon jelentkező folyamatos javulás, a reálbérek és a foglalkoztatottság növekedése hat pozitívan a fogyasztási kedvre.

Látványosan nőtt az üzemanyagforgalom

Az Országos Kereskedelmi Szövetség (OKSZ) közleményében azt írta, hogy idén júniusban csak az üzemanyag értékesítése nőtt jelentősebb mértékben, a többi áruterületen 1 százalék alatt maradt a növekedés az előző év azonos időszakához képest. Az értékeléshez a szövetség szerint az első fél év régi módszertan szerinti, kiigazítatlan adatát célszerű áttekinteni. Az élelmiszerpiac, a húsvéti vásárlások miatti márciusi-áprilisi nagyobb ütemkülönbséget kivéve, viszonylag egyenletesen nőtt az év első hónapjaiban, a júniusi vásárlások azonban élesebb törést jelentenek.

Az iparcikkeknél már májusban is mérséklődött a növekedés üteme, feltehetően a vásárlók óvatosabban költekeznek. Ennek egyik oka lehet az OKSZ szerint, hogy a gyenge forintárfolyam többletterhet jelent a devizahiteles háztartásoknak. A második félévi kilátásokat befolyásolhatja a forint árfolyamának alakulása, de az idén éves szinten összességében 2-3 százalék körüli forgalomnövekedéssel lehet számolni, miközben az online pénztárgép-rendszer hatása is kedvező lesz - írta az OKSZ.

Még mindig a derűlátók vannak többségben
Az áprilisi csúcshoz képest az üzleti és fogyasztói várakozások is romlottak, a júliusi hangulatváltozás azonban csak az üzleti bizalmi index csökkenésének következménye. A fogyasztói bizalmi index május óta szinte változatlan.

Véleményvezér

Bécsben olcsóbb lakni, mint Budapesten

Bécsben olcsóbb lakni, mint Budapesten 

A jövedelemhez képest Bécsben a legolcsóbb a lakhatás egész Európában.
Obszcén szavakkal fideszes nyugdíjas kommandó fogadta Magyar Pétert a miskolci gyermekotthon előtt

Obszcén szavakkal fideszes nyugdíjas kommandó fogadta Magyar Pétert a miskolci gyermekotthon előtt 

A nyugdíjas fizetések nagyon felizgultak Magyar Péter látogatása miatt.
Elképesztő állapotokat talált Magyar Péter egy gyermekvédelmi intézményben

Elképesztő állapotokat talált Magyar Péter egy gyermekvédelmi intézményben 

Az ellenzéki vezető szerint a Fidesz propagandistákat vet be, hogy az emberek ismerhessék meg a valóságot.
Lesújtó adat a magyarok életesélyeiről

Lesújtó adat a magyarok életesélyeiről 

Az elmaradt reformok tragédiája.
Kövér László gigabüntetést osztana az új-zélandi parlamentben

Kövér László gigabüntetést osztana az új-zélandi parlamentben 

Rendet kellene tenni az új-zélandi parlamentben.
Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát

Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát 

Nagy az erőlködés a Fidesznél a sikerélményekért.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo