Kinek adunk borravalót?

Elvben az elfogyasztott ételek és italok után 15 százalékos felszolgálási díj is felkerülhet a számlára, ám ezzel a lehetőséggel a jogszabály hatálybalépését követő fél évben alig minden tizedik vendéglátóhely élt. A pincérek pedig továbbra is inkább a nyomon nem követhető borravalóra számítanak. Az üzleteknek inkább gondot, a felszolgálóknak gyakran jövedelemveszteséget okoz a felszolgálási díj alkalmazása.

A vendéglátóhelyeknek mindössze 8-10 százaléka vezette be a felszolgálási díjat - derül ki a Magyar Vendéglátók Ipartestületének felméréséből -, holott tavaly október elsejétől a jogszabály feljogosítja őket erre.

Miért nem?

Nem véletlen, hogy ennyire figyelmen kívül hagyják e lehetőséget a vendéglátóhelyek. Egyrészt egy sor technikai részletet nem sikerült tisztázni, még a rendelet hatálybalépése után sem. Másrészt a megkérdezett éttermek, kávézók vezetőinek 85 százaléka szerint túlságosan kicsi a fizetőképes kereslet ahhoz, hogy még egy újabb tétel hivatalosan megjelenhessen az árakban. Elvben ugyan maximum 15 százalék lehetne a felszolgálási díj - amelynek alapja a vendég által elfogyasztott ételek és italok áfás ára -, ám sok helyen az alkalmazott kereskedelmi árrés sem több 15 százaléknál, állítják az érintettek.

Vannak persze más problémák is ott, ahol mégis bevezették a felszolgálási díjat. Mivel ez az összeg magát a felszolgálót és nem a vállalkozást illeti meg, akadtak olyan pincérek, akik emiatt magasabb adózási sávba kerültek, és így nemhogy nem nőtt, hanem csökkent a tényleges jövedelmük. Ők tehát továbbra is inkább a nem nyomon követhető borravalóra számítanak.

Másutt pedig, ahol a vendégek gyakran fizetnek bankkártyával, nem megoldott a kifizetett felszolgálási díjnak a kasszából való kiemelése. Különösen az idén február óta nem, amikor megjelent a Pénzügyminisztérium állásfoglalása arról, hogy a felszolgálási díj 20 százalékos általános forgalmi adót (áfát) tartalmaz. Akkor most mennyi is vehető ki, és milyen formában? (A lapunk által megkérdezett szakértő szerint például 1500 forintból 1087 forint.) Ami a vendéglátó vállalkozásokat megnyugtatta, hogy az Adó- és Pénzügyi Ellenőrzési Hivatal értelmezése szerint - amint azt honlapján is közzétette - a felszolgálási díj után fizetendő nyugdíjjárulék nem pluszkiadás a munkáltatónak, hanem azt magából a díjból kell levonni.

Ha felszámítják, ki kell fizetni

Én nem szerettem volna borravalót adni a pincérnek, mert nem voltam megelégedve a kiszolgálással, ám a kihozott számla 10 százalékos felszolgálási díjat tartalmazott, amit kifizettettek velem, mondják olyanok, akik már találkoztak ezzel az új tétellel. A vendég nem véletlenül keveri a felszolgálási díjat a borravalóval, hiszen gyakran hallhatta, hogy az a borravalót hivatott kiváltani. Ez valóban így van, de a kettő mégsem azonos: míg a díjat mint kötelezően fizetendő tételt kívánságunk ellenére is elkérhetik, addig a borravaló továbbra is önkéntes.

Teljes cikk a Piac és Profit májusi számában.

Véleményvezér

A kárpátaljai templom elleni támadás mögött az orosz titkosszolgálat is állhat

A kárpátaljai templom elleni támadás mögött az orosz titkosszolgálat is állhat 

Gyanús körülmények a kárpátaljai templom felgyújtási kísérlete körül.
Ursula elküldte a selyemzsinórt Orbán Viktornak

Ursula elküldte a selyemzsinórt Orbán Viktornak 

Az orbáni hintapolitikát megelégelték az európai nagyhatalmak.
Orbán Viktor megírná Brüsszel helyett az unió költségvetését

Orbán Viktor megírná Brüsszel helyett az unió költségvetését 

Drukkolunk Orbán Viktornak, hogy jobb költségvetést írjon Brüsszelnél.
Befellegzett a visegrádi négyeknek

Befellegzett a visegrádi négyeknek 

Mélyponton a magyar-lengyel kapcsolatok.
Hamar kitiltották a Harcosok Klubjából a könyvelők alelnökét

Hamar kitiltották a Harcosok Klubjából a könyvelők alelnökét 

Nem kívánatos a könyvelő a Harcosok Klubjában.
Arcul köpte az örményeket egy fideszes országgyűlési képviselő

Arcul köpte az örményeket egy fideszes országgyűlési képviselő 

Oksabb lett volna, ha Hoppál Péter csendben marad.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo