A versenyképesség megőrzése és a költségek lefaragása különösen érzékenyen érinti a mikro- és kisvállalkozói szegmenst. Az üzleti célokra kibocsátott plasztikok száma Magyarországon ennek ellenére alig éri el a 200 ezret, és ahogy a MasterCard Europe kutatásaiból kiderült, Észak-Amerikához viszonyítva Európában és Magyarországon is kevés kisvállalkozó látja tisztán a bankkártya alapú pénzügyi gazdálkodás előnyeit – egyelőre.
A MasterCard Europe 12 európai országban elvégzett felmérése megállapította, hogy az üzleti kártyák ismertsége a kisvállalkozók körében még alacsony. Annak ellenére, hogy az e szektorban tevékenykedők fele rendelkezik valamilyen típusú bankkártyával, kevesen látják világosan az üzleti és a magán célra használt plasztiklapok közötti különbségeket. A vállalkozók által használt bankkártyák típusa is jellemzően egy-egy ország bankkártya piacának szerkezetét tükrözi. A hagyományosan nagy betéti kártyapiacnak számító Franciaországban a válaszadók 86%-a mondta magát betéti kártyabirtokosnak, míg a vele szomszédos Nagy Britanniában az angolszász hagyományokat követve a túlnyomó többség hitel- vagy terhelési kártyát használ. Hasonlóan megoszlanak a vélemények arról, hogy milyen szempontok domináljanak egy üzleti konstrukció kialakításánál: a német válaszadók a magasabb biztonsági szintre, a visszaélések megakadályozására, magas költési limitekre, széleskörű biztosítási és garanciális csomagra helyezik a hangsúlyt. A spanyolok ezzel szemben a sürgősségi kártyacserét, klasszikus hitelkártya jellemzők biztosítását, illetve a balesetbiztosítási és utazási szolgáltatásokat tartják fontosnak. Észak Európában a kutatások magas érdeklődést mutattak ki az online szolgáltatások iránt.
“Legfrissebb eredményeink azt mutatják, hogy növekedett a kis- és középvállalati szektor által generált tranzakciós volumen, és emelkedtek a kártyával elköltött összegek. A kisvállalkozói szegmens, hatékony kockázatlefedezési eszközök és technikák mellett, a hazai bankoknak is igen rentábilis kártya-üzletággá fejlődhet.” – mondta Zdenek Houser, a MasterCard Magyarországért és Horvátországért felelős igazgatója.
Magyarországon a Magyar Nemzeti Bank 2003. júliusában 189 ezer üzleti kártyát regisztrált, ami csupán 3,2%-os növekedést jelent az elmúlt év hasonló periódusához képest. A vállalati kártyák alacsony számát a szakemberek abban látják, hogy egyéb, főleg arany és ezüst kártyákat is használnak üzleti célokra. Bár a magyar kereskedelmi bankok jelentős hányada kínál üzleti kártyakonstrukciókat, ezek többnyire társasági folyó- vagy pénzforgalmi számlához kapcsolódó forint vagy devizaalapú betéti konstrukciók. A kártyákhoz limitált asszisztencia, biztosítási és sürgősségi csomag is tartozik, azaz gyakorlatilag megegyeznek a magánszemélyként is igényelhető aranykártya konstrukciókkal. A plasztikok elfogadását tekintve a hazai kereskedelmi banki gyakorlatban egyaránt megtalálhatóak a nemzetközi, illetve az alacsonyabb kockázatú, kizárólag belföldi használtra kínált kártyák. Klasszikus hitelkártya egyáltalán nincs, és terhelési kártyatípus is elvétve található a piacon.
A MasterCard Europe szakemberei szerint a klasszikus hitelkártya ugyanis megoldást jelenthet a kisvállalkozások rövid távú finanszírozására: kibocsátásakor a pénzintézetnek csupán egyszer kell elvégeznie a vállalkozás hitelminősítését szemben a kölcsönkérelmek elbírálásának külön-külön eseteitől. A rendelkezésre álló hitelkeret a vállalkozás típusának megfelelően beállítható, és – a társaság pénzügyi teljesítményétől függően – megváltoztatható. Az összeg teljes kiegyenlítésével a keret újratöltődik, és ismét a vállalkozás rendelkezésére áll. A kisvállalkozó így hatékonyabban tudja kezelni a kiadások és bevételek közötti időszak likviditás-zavarait.
E mellett minden MasterCard üzleti kártyaprogram valóban üzleti célokat is szolgál: csökkentik a vállalkozások költségeit, és növelik termelékenységüket.A költségek lefaragását, a papíralapú adminisztráció csökkentésén túl, az üzleti kártyákhoz tartozó kedvezmény-rendszer, és törzsvásárlói hűségprogramok segítik. Ezek keretében a kisvállalkozó:
- Európában 10-40%-kal kevesebbet fordíthat alapvető üzleti kiadásaira irodaszerek, számítógép alkatrészek és szoftverek vásárlásakor, nemzetközi expressz és csomagküldő társaságok, valamint utazási és szállodai szolgáltatások igénybevételekor.
- Az Egyesült Államokban $1=1 pont program keretében a MasterCard Üzleti Kártyákkal való fizetések az összes MasterCard elfogadóhelyen a kártyabirtokos kisvállalkozás levásárolhatja az összegyűjtött pontokat.
“A MasterCard Europe kártyatársaságnál nem csupán kártyakonstrukciókat, hanem komplett üzleti modelleket törekszünk kifejleszteni, szem előtt tartva partnereink mindenkori érdekeit. Elkötelezettek vagyunk abban, hogy a pénzintézeteinket esettanulmányokkal, személyre szabott ötletekkel és folyamatos tanácsadással segítsük a vállalati üzletágban is.”- összegezte Zdenek Houser.
MasterCard Üzleti Kártyaprogramok | MasterCard Üzleti Kártya | MasterCard Felsővezetői Üzleti Kártya | MasterCard Kisvállalkozói MultiKártya | MasterCard Betéti Üzleti Kártya |
Fizetési rugalmasság és ellenőrzés | ||||
Vásárlás és készpénzfelvétel | 32 millió elfogadóhely, több mint 820,000 bankautomata készpénzfelvételre | |||
Költési limitek | Vállalkozáshoz igazított | Magasabb költési limitek – a vállalkozás igényéhez igazítva, kibocsátóként változó | Alkalmazottra és kereskedő típusra szabott limitrendszer | Betéti számlához kapcsolódó |
Megtakarítások1 | 10-40%-os kedvezmények alapvető üzleti kiadásokra és szolgáltatásokra (irodaszerek, nemzetközi futár és csomagküldő szolgáltatók, számítógép alkatrészek és programok, utazási és szállodai kedvezmények) | |||
Hűségprogramok | $1=1 pont program kártyával való fizetéskor az összes MasterCard elfogadóhelyen | |||
Előnyök | ||||
Utazási asszisztencia szolgálat | ||||
MasterCard Gépkocsi Bérlési Biztosítás | ||||
MasterCard Globális Szolgáltatás | ||||
Antivírus program | ||||
MasterCard Prémium Szolgáltatások | ||||
Beszerzési támogatás | ||||
Kibővített garancia | ||||
MasterCard Áfa Visszaigénylési Szolgáltatás |
1. A MasterCard Üzleti Kártyaprogram keretében az alábbi hotelláncoknál vehetők igénybe kedvezmények:
|