A húsvéti szezontermékeknek több mint harmada került 2007-ben a hipermarketekből az ünnepi asztalra, és a csatorna piaci súlya évről-évre nő a két kategóriát tekintve. Mindazonáltal figyelemre méltó a diszkontok térhódítása a húsvéti csokifigurák, illetve szerepük csökkenése a húsvéti sonka értékesítésében. Az idei évben rekordot dönthet a húsvét, bár a korai ünnep problémákat is hordoz.
Kevesebb sonka fogy
Az adatok tükrében elmondható, hogy a tavalyi húsvét alkalmával ugyan csökkent a sonkavásárlási kedv, ám a háztartások még így is közel harmadával vásároltak több húsvéti sonkát, mint 2004-ben. Az ünnepi időszakban hagyományosan jelentős mennyiség fogy a különböző sonkaféleségekből és 2001 óta két év kivételével - 2004 és 2007 - a piac minden évben bővült. A két fő szegmens - azaz a gépsonkák és a füstölt-főtt-kötözött sonkák piaca - azonban egymással ellentétes irányban fejlődött: 2004 és 2007 között gépsonkából minden húsvét alkalmával 15 százalékkal kevesebbet, míg a füstölt-főtt-kötözött sonkából 30 százalékkal többet vásároltak a fogyasztók az év többi időszakához képest.
Míg egy, a 2006. évi szezonban bekövetkezett jelentős - 19 százalékos - növekedés eredményeképpen a főtt-füstölt-kötözött sonkák már közel fele az ünnepet megelőző időszakban fogyott el, addig a gépsonkákból a háztartások által beszerzett mennyiségre egyre kevésbé van hatással az ünnep - 2007-ben a gépsonkáknak már csak kevesebb, mint egyötöde került ezidőtájt a bevásárlókosarakba.
Előnyben a hiperek és a diszkontok
A hipermarketek súlya a húsvéti sonkák piacán 2006-ban és 2007-ben tovább nőtt, miközben a diszkontokban a háztartások egyre kisebb mennyiséget vásároltak. Egyre több sonka fogy ugyanakkor a hentesüzletekben, miközben a kisboltok piaci súlya stabilan 15 százalék.
A húsvéti csokifigurák iránt 2005 és 2007 között megmutatkozó kereslet évről évre eltérő irányú változást mutatott. A háztartások 2006-ban összesen 18 százalékkal többet, 2007-ben pedig 12 százalékkal kevesebbet vásároltak a szezonális édességből. A 2006. évi növekedés oka részben az, hogy 2005-höz képest a vásárlók fogyasztása intenzívebbé vált. A tavalyi szezonban mért visszaesés ugyanakkor a szezonális csokoládéfigurák átlagárában bekövetkezett 12 százalékos emelkedésnek az eredménye, mely az ezt megelőző évben mért átlagos 4 százalékos árcsökkenéshez képest számottevőnek mondható.
Az utóbbi négy évben folyamatosan emelkedett a hipermarketek húsvéti csokoládéfigurák piacán uralt mennyiségi részesedése: míg 2004-ben az összes mennyiség 28 százaléka, addig 2007-ben a vásárlók kosarába kerülő termékek 37 százaléka már e bolttípusból származott.