A Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. jogelődje, az Útgazdálkodási és Koordinációs Igazgatóság még 2003-ban szerződött az ISPA végrehajtó szervezettel arra, hogy uniós támogatást kap a magyar főutak korszerűsítésére. A program egyik projektje lett a 42. és a 47. számú főutak egy-egy szakaszának korszerűsítése, amit két részre bontottak: az egyik a belterületekre, a másik pedig a külterületekre vonatkozott.
Mindkettőre, külön-külön jelent meg a közbeszerzési felhívás 2005 októberében és mindkettőt a "Bihar 2006" nevű közös vállalkozás nyerte meg, amelynek gesztora a Debreceni Magas-, Mély-, és Útépítő Rt. lett. A belterületi munkákra 4 millió 76 ezer euró, míg a külterületiekre 11 millió 395 ezer euró volt a vállalási ár, a befejezési határidő pedig az első esetben 2006. december 23., míg a másodikban 2006. október 19. lett a szerződésekben.
Múlt év októberében - egy évvel az eredeti határidő lejárta után - a felek módosították a szerződéseket. A határidő az első esetben 2008. július 31., míg a másodikban 2008. május 31. lett. Megemelkedtek a díjak is, az első esetben 1 millió, a másodikban mintegy 700 ezer euróval. A módosítást az arra illetékes állami szervezet ellenjegyezte, vagyis tudomásul vette. A módosításról szóló hirdetmény idén márciusban jelent meg a Közbeszerzési Értesítőben.
Az ellenőrzések során a Kormányzati Ellenőrzési Hivatal megállapította, hogy a szerződések módosításait 5 munkanapon belül kellett volna közzétenni, ami ezekben az esetekben 2007. november 9. lett volna. Ugyanerre az álláspontra jutott a Közbeszerzési Döntőbizottság is. Így az első - a belterületi útszakaszokra vonatkozó - szerződés módosításának késve történt közzététele miatt 2 millió, míg a második - külterületi - szerződések után 6 millió forint bírságot szabott ki. Ez utóbbi már magasnak és ritkának számít a döntőbizottság gyakorlatában.