A boltok polcaira évente 3 000-nál több innovatív termék kerül, de a fogyasztók nem mindegyikre vevők. Az újdonságok legalább kétharmada nem éli túl a piacon az első évet - állapítja meg Nevihostényi Éva, az ACNielsen marketing igazgatója. - Ezért elismerésre méltó a döntőbe jutott 163 termék, amelyet alaposan bevezettek, és bővíti a piacot.
Az ismert márkák közül sikerterméknek bizonyult többek között a következők: Coca-Cola 250 ml-es dobozban, Orbit mentolos cukormentes drazsé, Douwe Egberts 3 in 1 kávé, Danone Duett csokoládés krémrudi, Dove női izzadásgátló spray és Blend-a-med fogkrém Whitening Impressions Citrus Breeze.
Innováció minden szinten
"A verseny a gyártókat mindig jobb és jobb termékek kifejlesztésére ösztönzi. Jelenleg a fogyasztók kényelem iránt növekvő igényének akarnak megfelelni, papír törlőkendőtől a különféle speciális tisztító szerekig" - mutat rá az újító kedv okaira Nevihostényi Éva. Régen a háziasszonyok a szekrényekbe levendulát tettek, amit ma illatpárna helyettesíti. Másik trend az egészségmegőrzés, amivel például a testápoló szerek, tejtermékek vagy alkoholmentes szomjoltók fellendülése magyarázható.
A háztartási tisztítószerek kategóriában a Jar mosogatószer vitte el a pálmát, testápoló szereknél a Nivea kényeztető krémes testápoló, míg alkoholmentes szomjoltó italoknál a Cappy Ice Fruit multivitamin változata.
Az értékelésben azok a 2004 május 1. és 2005 október 1. között piacra került termékek vettek részt, amelyeket az ACNielsen kiskereskedelmi indexe alapján a hazai bolthálózat legalább 10 százalékában árusítottak. Összesen 120 árubeszerzőt kérdeztek meg személyesen, magyar tulajdonban lévő és nemzetközi láncok központjaiban, illetve 29 önálló boltban a beszerzés felelősét.
Édesség, italok
A vállalatok közül leginnovatívabbnak a Procter&Gamble és az Unilever bizonyult, mivel előbbi hat, utóbbi pedig öt dobogós helyezést ért el a különböző kategóriákban. Az egyes kategóriák közül a legnagyobb verseny az édesség, alkoholmentes szomjoltó és tejtermék újdonságai között folyik, a kiegyensúlyozott mezőny miatt.
Az ACNielsen Kiskereskedelmi Indexe folyamatosan figyelemmel kíséri a régi és új termékek értékesítési adatait. Igény esetén a "New Launch Track" kutatás eredményeként a piackutatók az egyes hetek cikkelemre lebontott forgalmáról öt munkanapon belül aktuális jelentéseket bocsátanak a gyártók rendelkezésére. Módszeres piackutatással csökkenthető az új termékek bevezetésének kockázata, és ezáltal hatékonyabban használhatók fel a marketing, valamint eladás költségei.