Két termékkategória verhetetlen karácsonykor

Tavalyhoz képest 11 ezer forinttal terveznek többet költeni a magyarok karácsonykor, és idén kevésbé fontos szempont az ajándék ára – derült ki a Yettel friss országos kutatásából. A válaszadók fele már december előtt elkezdi a vásárlást; a legnépszerűbb ajándékok a játékok, valamint a ruházati és az elektronikai cikkek.

Mire készülhet a kormány?
Meg lehet még menteni az idei évet az ezer sebből vérző gazdaságban?

Online Klasszis Klub élőben Győrffy Dórával!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a közgazdászt, egyetemi tanárt!

2025. július 16. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Immár negyedik alkalommal vizsgálta a Yettel a magyarok karácsonyi kapcsolattartási és vásárlási szokásait. A kutatás eredményei alapján honfitársaink továbbra is leginkább szélesebb családi körben, rokonokkal (49 százalék) vagy szűk családjukkal (43 százalék) ünnepelnek. Ha nincs lehetőség a személyes találkozásra, a válaszadók kétharmada mobiltelefonon tartja a kapcsolatot szeretteivel, fele szöveges chat üzenetekben (2021-hez képest ez több mint 10 százalékkal emelkedett), harmada pedig videóhíváson keresztül kommunikál. Azok, akik idén kevesebb személlyel terveznek ünnepelni, jellemzően anyagi okokból döntenek így.

Így ajándékozunk idén

A magyarok átlagosan 6 embert terveznek megajándékozni karácsonykor, a meglepetésre szánt összeg pedig 71 ezer forint, ami az inflációt figyelembe véve hasonló nagyságrendet jelent a tavalyi 60 ezer forinthoz képest.

Idén több mint 70 ezer forintot terveznek költeni a magyarok karácsonyi ajándékokra (Fotó: Depositphotos)
Idén több mint 70 ezer forintot terveznek költeni a magyarok karácsonyi ajándékokra (Fotó: Depositphotos)

Csökkent a karácsonykor költségcsökkentést tervezők aránya az előző évhez képest: míg 2022-ben az összes megkérdezett 38 százaléka tervezett a korábbi évhez viszonyítva kevesebbet költeni az ajándékra vagy az ünneplésre, addig idén ez az arány csak 29 százalék. Aki idén kevesebbet költ ajándékokra, az jellemzően az általános gazdasági vagy saját pénzügyi helyzete miatt dönt így.

A kitöltők többsége a párjának (66 százalék), a gyerekeknek (56 százalék) vagy szüleinek (53 százalék) tervez ajándékot adni. 41 százalék meglepi más rokonait is (tavaly még csak 36 százalék volt ez az arány), illetve idén a barátokat is többen (18 százalék helyett 22 százalék) ajándékozzák meg. Vásárláskor a legfontosabb szempont, hogy a meglepetés személyre szabott (71 százalék), hasznos (59 százalék) és megfelelő árú (39 százalék) legyen – érdekesség, hogy ez utóbbi tavaly még a kitöltők felének volt fontos kritérium. Ezzel szemben, ha ajándékot kapunk, a funkcionalitás kerül az első helyre (57 százalék), ezt követi a meglepetés személyes jellege (54 százalék) és az, hogy közös élmény legyen (33 százalék). Továbbá minden második válaszadó jobban szeret meglepetést, mint előre megbeszélt ajándékot kapni.

Véleményvezér

Teljes bukta lett Orbán Viktor igazságpillanata

Teljes bukta lett Orbán Viktor igazságpillanata 

Orbán Viktor egyre nagyobbakat lódít egyre kevesebb sikerrel.
Elutasították Magyar Péter feljelentését Orbán Viktor ellen

Elutasították Magyar Péter feljelentését Orbán Viktor ellen 

Az ügyészség döntött Orbán Viktor feljelentése ügyében.
Vatikán már nem békepárti, a pápa az ukrán elnököt fogadta

Vatikán már nem békepárti, a pápa az ukrán elnököt fogadta 

Az új pápa előbb fogadta az ukrán elnököt, mint Orbán Viktort.
Magyar Péter nyilvánosságra hozta, hogy szerinte hol lopott milliárdokat a Fidesz

Magyar Péter nyilvánosságra hozta, hogy szerinte hol lopott milliárdokat a Fidesz 

Milliárdosok aggódhatnak egy kormányváltás esetén.
A szabadság hőseként ünnepelték Karácsony Gergelyt az Európai Parlamentben

A szabadság hőseként ünnepelték Karácsony Gergelyt az Európai Parlamentben 

A budapesti főpolgármester megdicsőült Strasbourgban.
A Fidesz az elmúlt öt év költekezését részben forintleértékelésből fedezte

A Fidesz az elmúlt öt év költekezését részben forintleértékelésből fedezte 

Első helyen az ipari termelői árak drágulásában.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo